سیدافقهی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

غرب به دنبال نجات مستشاران خود از حلب است/ با آزادی حلب ۱۶ هزار نیرو به جبهه مقاومت در سوریه اضافه می‌شود

کدخبر: 2076880

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: همه سروصداهای که حامیان تکفیری‌ها درباره حلب به راه انداخته‌اند برای نجات تروریست‌هایی است که از ۸۳ ملت به حلب آمده‌اند و حتی خبرهایی نقل می‌شود که مستشاران نظامی آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، عربی و ... در محاصره هستند.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، در خصوص اظهارات برخی رسانه‌های غربی و مقامات اروپایی مبنی بر اینکه آزادسازی حلب نمی‌تواند معادلات سوریه را تغییر دهد اظهار داشت: اگر حامیان بین‌المللی و منطقه ای تروریسم تکفیری امروز اینگونه اظهار نظرها را نکنند باید تعجب کرد. آیا رسانه‌ها و حامیان بین المللی تکفیری ها آن زمانی که امید داشتند با تصرف حلب کار بشار اسد تمام است هم چنین موضعی را اتخاذ می‌کردند؟ آنها الان که ورق معادلات در حلب تغیر کرده و آن‌ها از اینکه بتوانند مناطق اشغالی خود را بیش از این نگه دارند مایوس شده‌اند واکنش ها و مواضع آنها هم تغییر کرده و معمولا کار تبلیغات و رسانه هم همین تغییر مفاهیم و ایجاد جریانات، تفکرها و رویکردهای دیگر تبلیغاتی است.

سید افقهی با اشاره به تمرکز حامیان تکفیری‌ها در حوزه رسانه و دیپلماتیک بر روی مسائل انسانی خاطر نشان کرد: مسئله ای که در شرایط امروز حلب از سوی آن‌ها دنبال می‌شود بزرگ نمایی و ابراز نگرانی برای وضعیت ساکنان غیرنظامی حلب است که رسانه‌ها و حتی دیپلمات‌های حامی تکفیری ها با طرح چنین موضوعی به شکل مشخص به دنبال بهره‌برداری‌های خاص خود هستند. اگر مسئله انسانی در حلب برای آنها مطرح و مهم بود چرا زمانی که شرق حلب در اشغال تروریست‌ها قرار داشت چنین واکنش هایی مطرح نبود و پیوسته تصرف حلب غربی در ادامه اشغال شرق حلب در دستور کار قرار داشت؟

حلب از نظر میدانی و دیپلماتیک جایگاه تعیین کننده دارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جایگاه تعیین کننده حلب از نظر میدانی و دیپلماتیک علل حساسیت تروریست‌ها نسبت به این استان مهم سوریه گفت: علت حساسیت تروریست ها و حامیان آنها بر روی حلب دلایل متعددی دارد که مسئله حلب را از یک جایگاه استراتژیک، بسیار مهم و حساس برخوردار کرده است. از اولین دلایل اهمیت حلب میتوان به مرکزیت این استان در حوزه اقتصادی سوریه با در اختیار داشتن بیش از هزار واحد صنعتی اشاره داشت.

وی افزود:‌ دومین دلیل اهمیت حلب به خاطر جمعیت این شهر است که 3 و نیم میلیون نفر شهروند سوری را در خود جای داده بود. حلب به عنوان یک استان بسیار پهناور و هم مرز کشور ترکیه یکی از مهمترین محورهای عملیاتی در سوریه به شمار می‌رود که هم آمریکا و هم کشورهای مرتجع عربی مانند عربستان، امارات، قطر، اردن و ترکیه و رژیم صهیونیستی حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بودند.

سید افقهی در ادامه با اشاره به اینکه حلب معبر خوبی برای تزریق تروریست‌ها و نقل و انتقالات سلاح از خاک ترکیه به داخل خاک سوریه به شمار می‌رود‌ خاطر نشان کرد: حلب موقعیت شمال غرب سوریه را در اشراف خود دارد و بدین ترتیب به مناطق ساحلی که مناطق پرجمعیت و صعب العبوری هستند مشرف است که تسلط بر آن شرایط بسیار مطلوبی برای عملیات در مناطق همجوار را ایجاد می‌کند. اگر حلب به اشغال تروریست‌ها درمی آمد با شرایطی که در ادلب دارند می‌توانستند در نوار ساحلی به سمت مناطق طرطوس و لاذقیه حرکت کنند که خود مسئله‌ای جدی است.

آزادسازی حلب روز عزای تروریست‌ها و حامیان آنها است

سید افقهی با بیان اینکه آزادسازی حلب روز عزای تروریست‌ها و حامیان آنها است اظهار داشت: آزادی حلب روز عزای تروریست‌ها و باطل کردن سحر گروه های تکفیری است که در وصف آنها گفته می‌شد بهترین چریک‌های افغانستان، چچن و غیره هستند و شکستناپذیرند . هم اکنون این سحر در حال باطل شدن است. علی‌رغم همه امکانات و بسیج ناوگان تبلیغاتی استکبار جهانی و صهیونیست بین‌الملل و صحنه سازی ها در استودیوهای ویژه برای القای وضعیت نگران کننده حلب به جامعه جهانی در راستای ایجاد آتش‌بس برای جلوگیری از پیشروی ارتش و مقاومت اما آزادسازی حلب نزدیک است.

وی در ادامه گفت: همه فریادها و عربده‌های دیپلماتیک که الان در سرسراهای سازمان ملل و شورای امنیت، به گوش می‌رسد و جلسات اضطراری که مرتب شورای امنیت به تقاضای فرانسه، انگلیس و عربستان برگزار می‌کند به خاطر این است که حلب از دست نرود.

اگر وضعیت انسانی برای غربی‌ها اهمیت داشت دو سال‌و‌نیم در برابر محاصره فوعه و کفریا سکوت نمی‌کردند

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اگر وضعیت انسانی برای رسانه‌ها و مقامات غربی اهمیت داشت چرا در خصوص وضعیت ساکنان دیرالزور، موصل و سایر مناطق عراق و سوریه هیچ واکنشی تاکنون نداشتند گفت: اگر واقعا شرایط انسانی برای آنها مهم بود الان مناطق دیگری هم مانند دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا یا مرکز استان دیرالزور که الان دو سال و نیم است در محاصره داعش قرار دارد به شکل مرتبط زیر آتش خمپاره، موشک کاتوشا و عملیات‌های انتحاری و تک تیراندازها قرار دارند، چرا آنجا فریاد و اظهار نگرانی برای شرایط انسانی نمی‌کنند یا همین حلب غربی که مرتب زیر فشار و آتشباری همین تروریست‌هایی است که غربی‌ها به آنها سلاح می‌دهند چرا از حلب غربی حرف نمی زنند؟

وی با بیان اینکه در حلب شرقی حدود 6 هزار تروریست وجود دارد که بخشی از آنها غیرسوری و بخشی هم سوری‌ها هستند خاطر نشان کرد: مردمی که در حلب شرقی در محاصره و گروگان این تروریست‌ها بودند حدود 270 هزار تا حداکثر 300 هزار نفر هستند که تاکنون 50 هزار نفر به محض اینکه فرصت پیدا کردند از حلب شرقی فرار کردند و این شرایط نگران کننده است یا شرایط موصل که الان یک و نیم میلیون مردم بی‌گناه و بی‌سلاح گروگان داعش هستند، چرا جامعه جهانی و رسانه‌های نگران برای موصل جلسه نمی‌گذارند؟ اگر آن ها نگران شرایط انسانی در حلب شرقی هستند پس چرا تروریست‌ها را تحت فشار قرار نمی‌گذارند که مردم را رها کنند و از حالت گروگانگیری دست بردارند؟ چرا زمانی که تروریست ها از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی بهره برداری میکنند هیچ صدایی از آن ها به گوش نمی‌رسد؟

سروصدای رسانه‌های حامی تکفیرهای برای نجات مستشاران نظامی آمریکایی، انگلیسی و عربی از حلب است

سید افقهی اظهار داشت: همه این سر و صداهایی که به رسانه‌های حامیان تکفیری‌ها به راه انداخته‌اند برای نجات تروریست‌هایی است که از 83 ملت به حلب آمده اند و حتی خبرهایی نقل می شود که مستشاران نظامی آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، عربی و ... در محاصره هستند و حتی مفتی مزدور عربستانی القاعده به نام المحیسنی هم در محاصره است و امیدواریم یک روز دستگیر و محاکمه جدی برای آن صورت گیرد و تقاص جنایت‌هایش و تحریک جوانان معصوم و بیگاه را در عملیات‌های انتحاری را ببیند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه حوزه سیاسی مستقیما متاثر از حوزه نظامی است تاکید کرد: این تاثیر پذیری یعنی هر چه پیروزی‌ها در میدان جنگ قوی تر، گسترده تر و سریع تر باشد باعث ریزش خاکریزهای بیشتری از تروریست ها می شود و این در نهایت دست دیپلمات های مذاکره کننده را بسیار باز می‌کند تا آنها بتوانند از موضع برتر در مذاکرات حاضر شوند.

با آزادسازی حلب 16 هزار نیرو به جبهه مقاومت در سوریه اضافه می‌شود

وی در ادامه افزود: وحشت دشمن و حامیان آنها تنها از آزادسازی حلب نیست. آنها خود نظامی هستند و مستشاران غربی آنها هم به خوبی میدانند که اگر حلب پاکسازی شود حدود 16 هزار نیروی سوری، حزب الله و دفاع وطنی سوریه آزاد می شوند و این 16 هزار نفر که الان حلقه محاصره حلب را شکل دادند و در حال پاکسازی هستند وقتی حلب آزاد شد، آنجا نمی مانند و قطعا به الرقه، پایتخت داعش در سوریه تزریق می شوند، به سمت حمص و حماه می‌روند و برخی نیز به سمت ادلب برای آزادی فوعه و کفریا اعزام می‌شوند. وحشت غربی‌ها از این مسئله است که اگر جلوی ریزش حلب را نتوانند بگیرند دیگر نمی‌توانند کار را جمع کنند یعنی به قدری آنها روحیه‌شان را باختند که پشت بی سیم به یکدیگر هتاکی می کنند و همدیگر را متهم به خائن بودن، بزدل بودن و فراری بودن می کنند.

سید افقهی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با وضعیتی که منطقه پیدا کرده است امکان امداد رسانی به تروریست ها دیگر وجود ندارد چرا که حلقه محاصره هم از داخل تنگ تر و از هم بیرون گسترده تر می شود. به عبارت دیگر آنهایی که از بیرون در حال فشار آوردن برای شکست حلقه محاصره هستند، در حال عقب نشینیند و در داخل هم حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود.

پیروزی‌ حلب دست بالا را در مذاکرات در اختیار سوری‌ها قرار می‌دهد

وی با بیان اینکه تروریست‌ها در دو حلقه محاصره گرفتار شده‌اند اظهار داشت: فشار حلقه داخلی روز به روز بیشتر می‌شود و یک حلقه درونی است که در حال تنگ‌تر شدن است و وقتی دومینو وار پیروزی‌ها را رقم زدند آنها دیگر حرفی برای زدن بر سر میز مذاکره نخواهند داشت، در چنین شرایطی باید منتظر آزادسازی سایر مناطق اشغالی بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قطعا با آزادی حلب از نظر سیاسی هم ضربه جدی می‌خورند و قدرت مانور آنها بسیار کاهش می‌یابد اظهار داشت: آنها تا آنجایی که می‌توانند فقط در حال تزریق روحیه هستند و وزیر امور خارجه قطر با کمال وقاحت گفته که شما بمانید و مقاومت کنید ما به زودی سلاح‌های مرگبار به دستتان می‌رسانیم، سوال این است که سلاح‌ها را از کجا می خواهند به دست تروریست ها برسانند؟ یا المحیسنی مفتی القاعده هم گفته که بمانید و ما به زودی محاصره را می شکنیم. این پیروزی‌های میدانی است که اقتدار سیاسی برای مذاکره و دست بالا در مذاکرات را در اختیار سوری‌ها قرار می‌دهد.

ارسال نظر: