حاشیه‌ای بر چند ادعای رئیس‌جمهور در سخنرانی ۱۶ آذر

کدام بخش از سخنان رئیس‌جمهور مورد سوال و نقد کارشناسان قرار گرفت؟

کدخبر: 2076898

در حالی حسن روحانی صبح امروز توضیحاتی را در خصوص هماهنگی کامل مذاکرات هسته‌ای با رهبری معظم انقلاب مطرح کرد، که کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای بخشی از این سخنان را مورد بررسی و نقد قرار دادند

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: حسن روحانی صبح امروز به مناسبت 16 آذر در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه حضور یافتو سخنرانی کرد.

در میان موضوعات متفاوتی که حسن روحانی در سخنرانی خود به آن ها اشاره کرد، مسائلی وجود داشت که از صبح امروز مورد بررسی و البته انتقاد راسنه ها، دانشجویان و فعالین سیاسی کشور قرار گرفته است.

این بخش از سخنان حسن روحانی مربوط به همان مسائلی بود که وی در خصوص برجام و هماهنگی اجرای آن با شخص مقام معظم رهبری به کار برد.

روحانی در این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، اظهار داشت: نامه‌های مکتوب ایشان خطاب به بنده موجود است و هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان به من داده باشند و دستور قاطعی برای اجرای آن صادر نکرده باشم و همواره مبنا دولت بر این بوده که دستورات ایشان کاملاً اجرایی شود .

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: در روند مذاکرات، روزی ایشان دستوری فرمودند و در پاسخ چنین گفتم که اجرای آن چه بسا مشکل و دشوار باشد، اما ایشان تأکید کردند که با توکل به خدا کار را به جلو ببرید، بلافاصله پس از آن تیم هسته‌ای را به تهران فرا خوانده و توضیح دادم که نظر مقام معظم رهبری چنین است و باید اینگونه عمل شود و آنها چنین مطرح کردند که اگر اینگونه عمل کنیم، دیگر مذاکره تمام شده است، ولی پس از چند ساعت مشورت، به آنها اطمینان دادم که با توکل به خدا از این مشکل عبور خواهیم کرد و شما با ایمان قوی کار را به جلو ببرید و با توکل به خدا نکاتی را که رهبر معظم انقلاب بر آنها تأکید داشتند، اجرا کردیم .

اما کارشناسان سیاسی و فعالان رسانه ای از صبح امروز در حالی به نقد سخنان رئیس جمهور پرداخته اند که معتقدند این بخش از سخنان روحانی مغایر واقعیت و آن چیزی است که رهبر انقلاب از مذاکرات روایت می کنند. چرا که رهبر انقلاب در فروردین سال 94 در دیدار مداحان گفته بودند: بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست " (اینجا را بخوانید)

البته سیاسیون امروز برای رد اظهارات حسن روحانی، نه تنها به سخنان رهبری انقلاب استناد می کردند بلکه می گفتند که این واقعیت که رهبری تنها در کلیات امور مذاکرات ورود کرده اند مورد تایید وزیر امور خارجه است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم، سال گذشته در گفتگو با روزنامه شرق اظهار داشته بود: "تیم مذاکره‌کننده گزارش‌ها را بلافاصله بعد از پایان مذاکرات با جزئیات خدمت رهبری ارائه می‌کرد. اینکه من همواره گفته‌ام رهبری در جریان ریز مذاکرات بوده‌اند، حتما بوده‌اند؛ اما اینکه رهبری در ریز مذاکرات مداخله می‌کردند، حتما نمی‌کردند." ( اینجا را ببینید )

علاوه بر این‌ها کارشناسان سیاسی معتقدند که ادعای رئیس جمهور مبنی بر رعایت تمام دستورات رهبر انقلاب در مذاکرات نیز مورد سوال است. آنها در این زمینه به این سخنان رهبری انقلاب استناد می کنند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فروردین ماه امسال در حرم مطهر رضوی اظهار داشتند: در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، در مواردی، وزیر محترم امورخارجه به من گفت: "ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم".

ارسال نظر: