ابتکار:

آیین‌نامه محدودیت تولید کیسه‌های پلاستیکی تصویب می‌شود

کدخبر: 2077298

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آیین‌نامه اعمال عوارض و محدودیت برای تولید مصرف پلاستیک به زودی تصویب می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم افتتاحیه استارت اپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه های محیط زیستی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، جمعی از مسئولان و دانشجویان و علاقمندان و فعالان محیط زیست چهارشنبه شب در پارک پردیسان برگزار شد.

آیین‌نامه محدودیت تولید کیسه های پلاستیکی تصویب می شود

با اعلام اینکه آیین‌نامه‌ مربوط به اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی در آینده نزدیک دولت تصویب می شود، گفت: امروزه در بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال توسعه و آفریقایی مصرف کیسه های پلاستیکی با محدودیت بسیار همراه است و در برخی موارد حتی عرضه هم نمی شود که امیدواریم ایران نیز به زودی به این مرحله برسد.

ابتکار با بیان اینکه دریاها در معرض تهدید جدی پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها قرار دارند، گفت: این موضوع از جهتی به اقتصاد و از جهت دیگر به محیط زیست کشور آسیب می‌زند و بنابراین باید به سرعت مدیریت و کنترل شود.

ضرورت تغییر نگاه در حوزه اقتصاد به حذف نگاه دورانداختن کالاها

معاون رئیس جمهور با اشاره به تغییر نگاه در حوزه اقتصاد از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار و حذف نگاه دورانداختن کالاها، اظهار کرد: در تعریف اقتصاد دوار هیچ انتهایی برای یک کالا وجود ندارد. در حقیقت یک کالا تجدیدپذیر است و باید به طبیعت یا چرخه اقتصاد برگردد و این موضوع تا حدی مورد توجه است که امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، هدف گذاری 25 درصد رشد اقتصادی تنها از محل بازیافت را برای خود تعیین کرده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر این نگاه که چیزی دور ریختنی نیست در جهان تقویت شده و فرهنگ ' دور بریزیم' تغییر کرده است چرا که دیگر در کره زمین 'دور'ی وجود ندارد.

ابتکار افزود: البته امروز غالب افراد، کم و بیش با مخاطرات زیست محیطی که بشر و آینده زمین را تهدید می کند آشنا هستند و روش های مقابله یا سازگاری با این تهدیدها و مخاطرات را نیز می دانند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به رویکردهای محیط زیستی در سطوح بالای کشور، گفت: ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری و توجه و رویکرد ویژه دولت یازدهم به حوزه محیط زیست که منجر به اختصاص یک بند از برنامه های رئیس جمهوری به موضوع اقتصاد سبز شد، بیانگر همین میزان توجه و اهمیت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اقتصاد سبز یعنی اقتصاد در ابعاد و زمینه هاب مختلف به سمت سبز شدن و ورود به عرصه های مختلف محیط زیستی گام بردارد و فعالیت های مختلف حوزه محیط زیست با شاخص های اقتصادی و پشتوانه های لازم ارائه شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که نگرش جهانی امروز به سمت رشد و توسعه اقتصادی از طریق اقتصاد سبز تغییر کرده است، تصریح کرد: امروز باید به این پرسش پاسخ داده شود که اقتصاد چطور می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، بهبود کیفیت خاک، آب و هوا، حفاظت از گونه های مختلف گیاهی و جانوری و همچنین حفظ کره زمین کمک کند در عین حال که به رشد و توسعه اقتصاد و اشتغال و ارزش افزوده کمک می کند.

لزوم حذف نگاه های سنتی به رابطه محیط زیست و اقتصاد

این مقام مسئول ادامه داد: بسیاری از کشورها با حذف نگاه های سنتی به رابطه محیط زیست و اقتصاد، موفق شده اند اهداف رشد و توسعه اقتصادی خود را با اهداف حفاظت از محیط زیست همراه و هماهنگ کنند و امروز نه تنها به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال بسیار بالا دست یافته اند بلکه به توقف آلودگی و تخریب محیط زیست، بازیافت، تولید آب سالم، انرژی پاک، حفاظت از تنوع زیستی، تالاب ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز دست یافته اند.

ابتکار ضمن اشاره به چالش های کنونی کشور در حوزه های اشتغال، اقتصاد و محیط زیست، گفت: کسب و کارهای سبز مرتبط با رسانه از موضوعات و محورهای مهمی است که به دلیل هم افزایی می تواند به اقتصاد رسانه، اقتصاد سبز و رشد اقتصادی، اشتغال سبز و حل بحران های محیط زیستی کمک کند.

به گفته معاون رئیس جمهور، در استارتاپ ها و کسب و کارهای سبز، ایده ای با نگاه علمی، پژوهش و خلاقیت همراه و به کارآفرینی و اشتغال منتهی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نگاه علمی می تواند ایده را به طرح تبدیل کند و منجر به کسب و کار موفق شود و این رویکرد، مورد توجه دولت، بنگاه های اقتصادی، علمی، پژوهشی و بخش خصوصی است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با کسب و کار سبز و کارآفرینی سبز را با هدف راه‌اندازی کسب و کارهای سازگار با محیط زیست و تامین معیشت مردم آغاز کرده‌ که از جمله آن ها می شود به کارآفرینی سبز با هدف گذاری بر روی قشر جوان به ویژه بانوان جوان فارغ التحصیل به صورت پایلوت در چند استان از جمله بوشهر آغاز و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

ابتکار اشاره ای هم چالش های موجود کشور در حوزه هایی همچون انرژی، آب و پسماند داشت و اظهار کرد: با نگاه علمی و بهره مندی از تجربه های موفق سایر کشورهای جهان، می توان طرح هایی با بهره گیری از ایدههای نو و توجیه اقتصادی اجرا کرد.

رسانه های محیط زیستی فرصتی ارزنده برای فرهنگ سازی در حوزه حفظ محیط زیست

معاون رئیس جمهور لازمه این امر را تحول نگرشی در جامعه دانست و گفت: صرفا با نگاه دولتی نمی توان در عرصه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار به موفقیت رسید و بنابراین ضروری است دولت ها ضوابط، جهت گیری ها و زیرساخت های لازم برای این عرصه را فراهم کنند ولی در نهایت این چرخه با مشارکت مردم و بخش خصوصی تکمیل شود تا در کنار رفع مشکل ها، شاهد کاهش خسارت ها نیز باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رسانه های محیط زیستی را فرصت و ابزاری ارزنده برای فرهنگ سازی در حوزه حفاظت از محیط زیست و کاهش خسارت ها و تخریب ها و آلودگی ها دانست.

ابتکار تاکید کرد: نگاه اقتصاد سبز مبنای کاری است که در حال انجام آن هستیم و با وجود فارغ التحصیلان جوان و علاقه مند به محیط زیست می توانیم در حوره های مختلف توسعه پایدار و تحقق اهداف توسعه پایدار گام های موفقی برداریم که برگزاری این استارت آپ در راستای ادامه سلسله برنامه های این بخش است.

وی ابراز امیدواری کرد: این حرکت در ابعاد مختلف به رشد و فعال تر شدن حوزه محیط زیست کمک کند و در آینده شاهد کسب و کارهای سبز در حوزه هایی مانند انرژی های نو و بازیافت باشیم.

همکاری 40 شرکت محیط زیستی با صندوق نواوری و شکوفایی

در ادامه، بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق در سال 94 مبلغ 400 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان کمک کرد که این مبلغ امسال بیشتر خواهد شد.

سلطانی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 93 مبلغ 103 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان کمک کرده بود.

وی اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1391 تاسیس شد و در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان دیده شد تا دولت سه هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه به آن اختصاص دهد و نیم درصد از بودجه پژوهشی کشور نیز به صورت سالانه به آن واریز شود که این نیم درصد به دلیل چالش های اعتباری دولت تحقق نیافت.

وی ادامه داد: از سه هزار میلیارد تومان نیز تا قبل از سال 92 بخش ناچیزی به مبلغ 25 میلیارد تومان اختصاص یافت اما بعد از آن در دولت یازدهم هزار و 433 میلیارد تومان داده شد که هزار و 300 میلیارد تومان آن صرف کمک به شرکت های دانش بنیان شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف این صندوق کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان است گفت: این صندوق شرکت های خصوصی یا تعاونی های دانش بنیان را پوشش می دهد که 99 درصد حمایت صندوق را شامل می شوند.

سلطانی اظهار کرد: یک نوع صندوق در دنیا وجود دارد که پروژه ای را از ابتدا تحت پوشش و حمایت قرار می دهد که قرار بود در ایران این کار را صندوق حمایت از پژوهشگران جوان انجام دهد اما به علت نداشتن پول عملا اتفاق خاصی هم رخ نداد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق دیگری در دنیا وجود دارد که مانند صندوق نواوری و شکوفایی فعالیت می کند یعنی در مرحله اقتصادی شدن پروژه وارد می شود، در واقع ماموریت این است که به شرکت هایی که به مرحله اقتصادی رسیده اند کمک کنند و این کمک تا 10 سال نیز ادامه دارد.

وی به خدمات این صندوق به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: خدمات به صورت قرض الحسنه 4 درصد، وام ترجیحی 11 درصد، پرداخت وام 9 درصد برای خرید محصول آماده از شرکت ها، سرمایه گذاری و مشارکت مستقیم صندوق با صندوق های خطرپذیر و تجمیع 10 شرکت در یک مجتمع به نام برج فناوری خدمات این صندوق است.

سلطانی افزود: برای استفاده از خدمات این صندوق شرکت ها باید ثبت شده، خصوصی یا تعاونی، دانش بنیان، دارای طرح فناوری های برتر، دارای طرح اقتصادی باشند و سابقه اعتباری منفی نداشته باشند یعنی از دوره های قبل وام پس نداده ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: تاکنون 212 شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری به مبلغ 187 میلیارد تومان با این صندوق کار کرده است و 40 شرکت در حوزه های مرتبط با محیط زیست در حال فعالیت و همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی است.

سلطانی گفت: چندی پیش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که در زمینه علوم انسانی، مدیریت و هنر نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا انها را به دانس بنیان بودن ورود دهد.

اقتصاد همراه با تخریب و آلودگی مردود است

بنابراین گزارش، صدرالدین علیپور مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه جهان به این نتیجه رسیده که توسعه باید با بالا بردن کیفیت زندگی انسان ها و حفظ محیط زیست همراه باشد. امروزه اقتصاد و اشتغالی که با بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی همراه باشد مردود است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در جایگاه مناسب اقتصادی قرار دارند، از بالا بردن کیفیت محیط زیست در حوزه های مختلف بهره می برند، اظهار کرد: این کشورها استفاده از انرژی‌های پاک را در دستور کار خود قرار می دهند. واضح است که توسعه اقتصادی نباید به هر بهانه ای انجام شود.

مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ایران بحران های محیط زیستی چالش هایی را ایجاد کرده است، افزود: این مشکلات همه نهادها و آحاد جامعه را دچار گرفتاری کرده است. بحران آب، استحصال بی رویه آب‌های زیرزمینی، از بین رفتن خاک ها و بیابان زایی از جمله چالش های اساسی برای کشور است.

علیپور با اشاره به اینکه در حال حاضر اکوسیستم های ارزشمند چون دریاچه ارومیه در آستانه نابودی است، گفت: در صورت نابودی این اکوسیستم، ساکنان استان های مجاور دریاچه تحت تاثیر قرار می گیرند و واقعیت آنست که آنچه در محیط زیست کشور اتفاق می افتد کمتر از تحریم ها نیست.

وی با بیان اینکه دنبال آن هستیم که مولفه محیط زیست را با مولفه های اقتصادی و اجتماعی گره بزنیم، تصریح کرد: از جمله نتایج این کار، توسعه مشاغل سازگار با محیط زیست است. باید به دنبال مشاغلی باشیم که در کنار توسعه اقتصادی، آیتم ها و شاخص های محیط زیستی را هم در بر داشته باشد.

مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار مهمترین اهداف هر کشور را تشکیل می دهد، گفت: مشاغل سبز به عنوان راهکار اصلی برای حفظ محیط زیست در کنار توسعه اقتصادی در دنیای امروز مدنظر است. و یکی از اقدامات ما در این زمینه بحث استارت آپ بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته اولین استارت آپ زیست محیطی در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف آنست که مجموع ایده های زیست محیطی را در قالب برنامه مدون، راهبردی کنیم و بین متخصصین رقابت ایجاد کنیم تا در نهایت بهترین ایده ها برگزیده شوند.

علیپور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و بانک تجارت کمک رسان ما برای اجرای این استارت آپ بودند، اظهار کرد: استارت آپ محیط زیستی در کشور ما موضوع جدیدی است که می تواند برای حفظ محیط زیست و ایجاد کسب و کار سبز راهگشا باشد. چون یک طرفه نیست و فرصت کار گروهی را فراهم می کند تا ایده های اجرایی را تبدیل به کسب و کار سبز و سازگار با محیط زیست کنیم.

وی افزود: طرح ها به لحاظ اقتصادی و تخصصی چکش کاری می شوند و داورها به بحث تبدیل ایده ها به فرصت شغلی توجه می کنند.

علیپور با اشاره به اینکه ماه گذشته یک استارت آپ محیط زیستی استانی در قزوین انجام شد، گفت: این استارت آپ سومین استارت آپ محیط زیستی کشور است. استارت آپ امسال تخصصی است و محور آن استقبال از پتانسیل رسانه ها و شبکه های مجازی برای ایجاد اشتغال است. امروزه با توجه به وسعت اطلاعات رسانه ها در حوزه های مختلف، این بخش اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند و پتانسیل مهمی برای بحث های اقتصادی هستند.

مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه رسانه ها و فضای مجازی باید به حفظ محیط زیست و ایجاد کسب و کار سبز کمک کنند، گفت: از بانک تجارت توقع داریم در کنار سیاست های اقتصادی به کسب و کار سبز نیز توجه کنند و آن را توسعه دهند.

ندادن تسهیلات به صنایع آلاینده، کمک بانک به محیط زیست است

محمدابراهیم مقدم رئیس بانک تجارت نیز در سخنانی در این مراسم، نقش بانک ها در حفظ محیط زیست را یادآور شد و آمادگی بانک تجارت را برای همکاری در خارج کردن خودروهای فرسوده و کمک به کاهش آلودگی هوا را اعلام کرد.

مقدم افزود: ظرفیت منابع زیستی کشور به ویژه تهران به پایان رسیده بنابراین حفاظت از داشته ها وظیفه همگانی است.

وی اظهار کرد: بانک ها با ندادن تسهیلات به صنایع آلاینده می توانند سهم بسزایی در حفظ محیط زیست و کاهش انواع آلودگی ها داشته باشند، باید شرط دادن تسهیلات فقط برای صنایع پاک و غیر آلاینده باشد.

مقدم افزود: حفظ محیط زیست باید فرهنگ سازی شود و این وظیفه یک سازمان یا یک فرد نیست بلکه تمام جامعه و نهادها موظف به رعایت آن هستند، محیط زیست و منابع موجود در آن محدود است و انسان با عملکرد خود ان را محدودتر کرده است بنابراین ادامه این روند عاقبت خوشی نخواهد داشت.

مقدم با اشاره به نقش بانکداری الکترونیک در حفظ محیط زیست گفت: این روند می تواند موجب کاهش تردد در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی شود که در نهایت موجب کم شدن آلودگی هوا می شود.

وی پیشنهاد داد که برای حفظ محیط زیست، بانک ها و تمام بخش هایی که امکان تقویت خدمات الکترونیک را دارند، به این سمت پیش روند تا در نهایت محیط زیستی سالم داشته باشیم.

رئیس بانک تجارت گفت: مایلیم از صندوق هایی مانند صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی حمایت کنیم چون این صندوق ها می توانند گام های بزرگی در راستای توسعه اشتغال و رشد اقتصاد با نگاه حفظ محیط زیست بردارند.

بنگاه اقتصادی با رویکرد حفظ محیط زیست؛ بنگاه هایی آینده نگر هستند

همچنین فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز در مراسم افتتاحیه استارت آپ کسب و کار سبز با اشاره به اینکه پنجمین جشنواره فیلم سبز در اردیبهشت امسال با حضور 1500 فیلم از ایران و 40 کشور دیگر برگزار شد، گفت: این جشنواره طی یک هفته در تهران، 31 مرکز استان و به طور کلی در 72 مرکز نمایش داده شد.

توحیدی افزود: ششمین دوره جشنواره فیلم سبز در اردیبهشت 96 برگزار خواهد شد. بانک تجارت سال پیش از این جشنواره حمایت کرد که امیدوارم این حمایت برای امسال هم تداوم داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم سبز با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی که از محیط زیست پاسداری می‌کنند بنگاه‌هایی هستند به آینده نظر دارند، اظهار کرد: رویداد مهم دیگر در آینده نزدیک برگزار می شود آنست که اتحادیه جهانی جشنواره فیلم سبز سه سال است که مراسمی را شبیه اسکار برگزار می کند و به فیلم هلی زیست محیطی جایزه ویژه اتحادیه جهانی را اهدا می کند.

وی افزود: سعی داریم در سال آینده یعنی 2017 این رویداد در ایران انجام شود. امیدواریم با حمایت بنگاه های اقتصادی این امر محقق شود.

توحیدی اظهار کرد: این اتحادیه متشکل از 67 کشور است که در صورت برگزاری این رویداد، دوربین همه رسانه های جهان بر ایران زوم خواهد شد.

ارسال نظر: