رئیس سازمان بهزیستی کشور:

وقوع ۸۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی/ استقرار اورژانس اجتماعی در ۱۵۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر

کدخبر: 2077876

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اورژانس اجتماعی اکنون در بسیاری از شهرها دایر است و دولت موافقت کرده در سال آینده در ۱۵۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر نیز مستقر شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، باشگاه خبرنگاران نوشت: انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت خانواده بر کسی پوشیده نیست، در قوانین و احکام اسلامی در رابطه با اهمیت دادن به خانواده، مباحث بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: 23.4 درصد افراد بین 15 تا 60 سال در کشور به نوعی دچار اختلالات روحی هستند و یکی از حوزه‌هایی که بیشترین فشار روحی را به فرد تحمیل می‌کند خانواده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: عواملی مانند جدایی، طلاق، مرگ، عدم سازش، عدم وفاداری و غیره جزء 6 و 7 عاملی هستند که در افزایش فشار روحی افراد مؤثرند.

محسنی بندپی با اشاره به تغییر در ساختار فرهنگی، سبک زندگی و استفاده غیرفنی و تخصصی از فضاهای مجازی، گفت: تمام این موارد جدید را داشته‌ایم، اما نگاه سیستمی و فرایندمحور به این تغییرات نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: عدم نگاه سیستمی باعث شده تا 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار داشته باشیم که حدود 70 درصد آن ها که یک میلیون و 80 هزار نفر می‌شود، به دلیل فوت شوهر سرپرست خانوار شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: 350 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار به دلیل از کارافتادگی، زندانی شدن یا ترک شوهر از خانواده در این گروه جای دارند، 250 هزار نفر به دلیل طلاق و جدایی و 135 هزار نفر به دلیل عدم ازدواج، خودسرپرست‌اند.

محسنی بندپی گفت: 80 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ داده است که باید افزایش مهارت‌های زندگی، تحمل یکدیگر و اخلاق را محور قرار دهیم، در حالی که از آن داریم فاصله می‌گیریم.

وی ادامه داد: دولت در برنامه‌های خود برای اولین‌بار به بحث سلامت اجتماعی و سیاستگذاری در آن پرداخته و در حوزه آسیب‌ها، اگر نتوانیم مسائلی مثل اعتیاد و طلاق را کم کنیم، اما باید در مهار و کنترل آن کاری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بزرگترین سازمان اجتماعی و خانواده‌ محور است، گفت: اورژانس اجتماعی اکنون در بسیاری از شهرها دایر است و دولت موافقت کرده در سال آینده در 150 شهر بالای 50 هزار نفری نیز مستقر شود.

محسنی بندپی ادامه داد: اولویت ما برنامه‌های پیشگیری است، برنامه ترویج مشاوره ازدواج در خانواده، آموزش‌های دوران عقد، آموزش زندگی خانوادگی، آموزش جنسی همسران و فرزندپروری از جمله این برنامه‌هاست.

وی گفت: 3 پژوهش در کشور در زمینه پیشگیری در حوزه خانواده در حال انجام است که بهزیستی در آن مشارکت مستقیم دارد، با آموزش و پرورش شهر تهران برای ارتقای مهارت کودکان، طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) در 31 استان کشور و در هر استان 10 مدرسه اجرا می‌شود، چرا که در نظام آموزشی، در بحث اجتماع‌پذیری خیلی عقب هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از فرهنگ غنی هنوز به درستی استفاده نکرده‌ایم و اخلاق، حلقه مفقوده‌ای است که روزبه‌روز از آن دور می‌شویم. باید به دنبال این باشیم که از دولتی کردن همه امور مربوط به خانواده بپرهیزیم.

ارسال نظر: