راغفر:

نرخ باروری زنان ایرانی از خاورمیانه پایین‌تر است

کدخبر: 2077925

استاد اقتصاد دانشگاه الزاهرا با اشاره به روند اشتغال زنان در ایران افزود: نرخ اشتغال زنان در جامعه ایرانی ۱۳ درصد است این درحالی است که وضعیت نرخ باروری زنان نیز در ایران افت چشمگیری داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین راغفر با اشاره به روند اشتغال زنان در ایران افزود: نرخ اشتغال زنان در جامعه ایرانی 13 درصد است این درحالی است که وضعیت نرخ باروری زنان نیز در ایران افت چشمگیری داشته است.

وی با تشریح وضعیت زنان ایرانی در زندگی خانوادگی ادامه داد: نرخ باوری ایران در سال 1340 بالاترین رشد باروری در به کشور ایران اختصاص داشته است اما بعد از انفجار جمعیتی دهه 60 سقوط کرده است و حالا نرخ باوری در ایران به زیر نرخ باروری زنان دردنیا رسیده است.

به گفته این استاد دانشگاه نرخ باروی خاورمیانه از ایران بیشتر است و این عدم توازن تهدید جدی امنیتی برای ایران به وجود آورده است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به میزان نرخ باروی زنان ایرانی درایران بیان کرد: نرخ باروی زنان در ایران یک ونه دهم است و این درحالی است که نرخ باروی افرادی که ازدواج کرده‌اند نرخ باوری آنها سه و دو دهم است و این موضوع گویای آنست که بسیاری از افراد توان ازدواج ندارند که ریشه این عدم تشکیل خانواده در بیکاری است.

وی تاکید کرد: اگر این میزان به دو برسد به معنای این است خانواده خود را بازتولید می‌کند وجمعیت حفظ می شود اما نرخ پایین تر از این میزان باشد به معنای عدم رشد جمعیتی است.

به گفته راغفر دامنه جمعیت درسال 95 بین 30 تا 32 سال است اما این جمعیت در 1420 میانگین سنی ما 42 سال است پیش‌بینی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که جامعه ایران در این شرایط به سمت سالمندشدن پیش می‌رود.

ارسال نظر: