در آستانه سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت؛

گشایش موزه مدرسه علمیه بهارستان

کدخبر: 2078234

مدرسه علمیه دومین مدرسه آموزش نوین ایران است که در سال ۱۲۷۷ شمسی توسط انجمن معارف از نهادهای مردم بنیاد آستانه مشروطیت تاسیس شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در مراسم گشایش موزه مدرسه علمیه که با حضور و پرورش شهر تهران مدیران سازمان زیباسازی و اصحاب رسانه و پژوهشگران تاریخ برگزار شد، علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: در آستانه زاد روز حضرت محمد مصطفی ( صلوات الله علیه) امروز گشایش این موزه حسن ختامی است به پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان .

وی با بیان اینکه پروژه بهارستان دارای ۷۲بلوک ساختمانی و ۴۸۱ دهانه کاربری در هم کف طی ۱۲ماه بهسازی و ساماندهی نما و منظر شده است، افزود: ما در سازمان زیباسازی صرفا به جداره ها و نما و منظر بسنده نمی کنیم بلکه کوشیده ایم تا با یاد آوری تاریخ و خاطرات شهرمان محیط شهری را به هویتش نزدیک کنیم .

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بر شمردن اقدامات تعین بخشی پروژه بهارستان گفت: نور آرایی نخستین ساختمان مجلس شورای ملی، دیوار نگاره رویدادهایی بهارستان، نرده شعر ملک الشعرای بهار (شاعر آزادیخواه )، کتیبه معرف تاریخ بهارستان، کاشی نگاره تهران چنارستان، شهر فرنگ( تصاویر رهبران نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت )، نماد یوم التوپ (روز کودتا بر علیه مجلس ) و کتیبه نام نمایندگان دو دوره نخست مجالس مشروطیت و جمهوریت از جمله فعالیت های سازمان در این بخش است.

علیزاده در پایان این مراسم گفت : تاسیس و راه اندازی این موزه با همکاری اداره آموزش و پرورش شهر تهران میسر شد و تنها انتظار ما نگهداری و اداره موزه و امکان بازدید عمومی برای مردم است این موزه در فضایی به مساحت ۵۳ مترمربع در ابتدای حیاط ورودی دبیرستان علمیه قرار دارد و به ۳ نمایشگاه مجزا تقسیم می شود .

گفتنی است نمایشگاهی به رنگ مشکی که امکان تماشای فیلم مستند مدرسه علمیه فراهم می شود. در این فیلم ۲۵ دقیقه ای با تاریخچه مدرسه، میدان بهارستان آشنا می شویم و آنگاه ۸مصاحبه با دانش آموزان این مدرسه از ۱۲۹۰ تا ۱۳۳۰ که بصورت موازی تدوین شده است از نظر گذرانده می شود .

همچنین در نمایشگاه لاجوردی ویترین هایی از اصل مدارک و آثار علمی و هنری دانش آموزان مشاهده و شنیده می شود. در انتهای نمایشگاه لاجوردی دوچرخه هرکولس که وسیله نقلیه دانش آموزان آن دوره بوده نیز خودنمایی می کند.

مجموعه ای از اسناد، مکاتبات و گردش کار آموزشی و مالی مدرسه به شیوه لایت باکس و قاب پاسپارتو در نمایشگاه ساغری به دیده تماشاگران آین موزه می نشیند . دو دست لباس متحد الشکل دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی در انتهای نمایشگاه ساغری قابل مشاهده است.

مدرسه علمیه دومین مدرسه آموزش نوین ایران است که در سال ۱۲۷۷ شمسی توسط انجمن معارف از نهادهای مردم بنیاد آستانه مشروطیت تاسیس شده است.

ارسال نظر: