در نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم عمار مطرح شد:

عده‌ای حرام خورده‌اند که در برابر پرونده‌هایی مانند بمب‌ شیمیایی زبان‌شان بسته است

کدخبر: 2078752

نادر طالب‌زاده گفت: امروز کسی نمی‌داند که از ابتدا تا پایان دفاع مقدس چه کشوری بمب شیمیایی در اختیار صدام گذاشته و ما حتی به دنبال این پرونده نیز نرفتیم، شاید عده‌ای حرام خوردند که زبان‌شان در این زمینه باز نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار امروز با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری عمار و رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

چالش اصلی سینمای کشور، سازمان تولید نیست، بلکه سازمان تماشا است

جلیلی در ابتدای این نشست گفت: امسال در حوزه سینمایی از فیلمساز متعهد و برجسته تقدیر خواهیم کرد؛ همچنین از شهید خزایی، به عنوان یکی از سمبل های جریان رسانه ای انقلاب اسلامی در فضای بین المللی تجلیل می شود و از سوی دیگر تندیس ویژه مجموعه زنان انقلابی ر ابا محوریت مرحوم مرضیه دباغ خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز چالش اصلی سینمای ایران، سازمان تولید نیست، بلکه مسئله اصلی سازمان تماشا است و جریان های رسانه ای و فرهنگی خاصی توانستند طی 10 سال اخیر با حمایت های قدرت های جهانی سازمان تماشای مناسب با خود را ایجاد کردند. ورود ماهواره ها به بحث تبلیغات و بسیج مخاطب واقعیت غیرقابل انکاری است و اثرش را هم در فروش فیلم های ایران در یک سال اخیر می بینیم، آثاری که اگر 4 سال پیش اکران می شدند، یک دهم فروش فعلی را هم به دست نمی آوردند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار اظهار داشت: استراتژی تهدیدمحور و فرصت سوزی که بسیاری از مدعیان دستگاه های فرهنگی کشور دارند، باعث شده که سازمان تماشای مناسب با سینمای انقلاب نداشته باشیم، در حالی که طی یک سال اخیر یکی از بهترین آثار سینمای انقلاب مانند یتیم خانه ایران، سیانور، ایستاده در غبار تولید شده، آثاری که برای تولید هر کدام از آنها باید سال ها انتظار می کشیدیم طی یک سال تولید شده است. به عبارت دیگر در حوزه سازمان تولید، سینمای انقلاب به تراز خوبی رسیده است اما در سازمان تماشا چالش های جدی داریم.

جلیلی بیان داشت: اگر ابوالقاسم طالبی به جای فیلم یتیم خانه ایران فیلم 10 دقیقه ضدانقلاب ساخته بود، صدها تربیون نماز جمعه و رسانه علیه او بسیج می شدند، اما جای تاسف دارد که امروز در حوزه سازمان تماشا به چنین وضعیتی رسیده ایم و فیلم هایی مانند ایستاده در غبار، یتیم خانه ایران، سیانور به دلیل نبود سازمان تماشای مناسب نتوانستند موفقیت زیادی کسب کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره عمار تلاشی برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب است، گفت: سینمای انقلاب که در یکی و دو دهه اخیر به دلیل راهبرد خطای تهدید محور به شدت ضربه دیده و امیدواریم روز به روز شرایط در این زمینه بهتر شود.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار تصریح کرد: ما در سازمان تماشا یک سخت افزار و یک نرم افزار داریم از سوی دیگر مشکل امروزه ما در سینما بحث تقاضاست نه عرضه و تربیون های نماز جمعه اگر به سنت پیامبر معتقدند که قطعا هم همینگونه است ولی در این حوزه غافلند، در حالی که پیامبر در چالش های اجتماعی و فرهنگی از هنرمندان مسلمان تکریم می کردند و بزرگان ما نیز مانند امام (ره) و مقام معظم رهبری همینگونه اند در حالی که نمایندگان ایشان یک صدم آنها نیز نسبت به هنر متعهد نیستند.

نباید از خطاهای راهبردی در حوزه جنگ فرهنگی بگذریم

جلیلی گفت: ما در جنگ فرهنگی و در یک فراز تاریخی از لحاظ فرهنگی هستیم و نمی توان به راحتی از کنار خطاهای راهبردی در این زمینه بگذریم، قطعا اگر شبکه های مساجد، تربیون های نماز جمعه و فعالان فرهنگی متعهد، فرصت محور به این حوزه نگاه کنند در یک فرصت محدود می توانیم تحول عظیم در حوزه سینمای انقلاب داشته باشیم.

وی اظهار داشت: لیتین فیلم یتیم خانه ایران و چ را دیده بود و بعد این سوال را پرسید که چرا دنیا کیارستمی را می شناسد ولی ابوالقاسم طالبی و ابراهیم حاتمی کیا را نمی شناسد و قطعا باید از اهالی سینما هم این سوال را پرسید. به عبارت دیگر اجازه نمی دهند که آثاری مانند بازمانده، چ، یتیم خانه ایران از مرزهای کشور خارج شود و تلاش مان این است که در بخش بین الملل چهره های واقعی و بین المللی سینمای جهان را با سینمای انقلاب آشنا کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر مقایسه اشتباه درباره فروش فیلم ها بیان داشت: شما که یک رسانه دولتی هستید و از نظام و انقلاب اسلامی بودجه می گیردی، درباره مسائل ایدئولوژیک در حوزه سینما صحبت کنید، نظام جمهوری اسلامی، دولت و همچنین بخش جدی از رسانه های دولتی ما معتقدند که درباره مسائل ایدئولوژیک در حوزه سینما نباید صحبت کرد و به افرادی که می گویند مبانی انقلاب اسلامی را باید در سینما مورد توجه قرار دهیم، نقد جدی می کنند.

سوال‌مان این است که چرا از یک کشور 80 میلیونی، تنها 5 درصد به سینما می‌روند؟

جلیلی گفت: ما صحبت مان این است که چرا باید از یک کشور 80 میلیونی تنها 5 درصد به سینما بروند جواب به این سوال مشخص می کند که سینمای روشنفکی با سینما ایدئولوژیک برخورد می کند یا سینمیا انقلاب، در حالی که جریان روشنفکری ایدئولوژیک ترین جریان حاضر در سینمای کشور است و اینکه چرا حاتمی کیا و طالبی در سینمای جهان معرفی نمی شوند از واقعیت های سینمای کشور است و سوال ما این است که چرا فیلتر سیاسی و ایدئولوژیک در سینمای ایران وجود دارد.

در ادامه طالب زاده گفت: در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند همیشه جواب معکوس می دهد که یکی از انها داعش و جریان های تکفیری است، از این رو ما نیازمند رسانه قوی هستیم که در آن نیروهای انقلابی نقش داشته باشند تا هم بتوانند انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کنند و هم نقد درون گفتمانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حقوق ایران در دنیا پایمال شده است، ادامه داد: فیلم یتیم خانه ایران از اینکه به این مسئله پرداخته بسیار مهم است.

عده‌ای حرام خورده‌اند که در برابر پرونده‌های کشور زبان‌شان بسته است

دبیر جشنواره عمار بیان داشت: تا به امروز کسی نمی داند که از ابتدا تا پایان دوران دفاع مقدس چه کشوری بمب شیمیایی در اختیار صدام گذاشته است و ما حتی به دنبال این پرونده نیز نرفتیم، در حالی که در کتاب های آمریکایی به این مسئله پرداخته شده است، عدم پیگیری این پرونده به خاطر مسئولان، دادگاه های بین المللی و رسانه ها است، شاید عده ای حرام خورده اند که زبان شان در این زمینه باز نمی شود و امید مقام معظم رهبری نیز همین نسل جوان است که برای تربیت آنها مستند و داستان نویسی از ابزارهای مهم به شمار می رود.

طالب زاده خاطر نشان کرد: باید فیلم هایی با موضوع پرونده های روی زمین مانده توسط فیلمسازان انقلابی ساخته شود و از مسئله گازهای خردل در دوران دفاع مقدس متوجه شدیم که افراد زیادی از ابتدای انقلاب اسلامی تا الان کارشان را انجام نداده اند.

2 هزار و 960 اثر به دبیرخانه هفتمین دوره جشنواره فیلم عمار ارسال شده است

رسول منفرد در پایان برنامه گفت: فراخوان این دوره از جشنواره عمار از 7 شهریور آغاز و تا 5 آذر هم ارسال آثار ادامه داشت و 2 هزار و 960 اثر به این دوره از جشنواره ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم هزار و 300 اثر به جشنواره ارسال شده که از این میزان، 610 اثر مستند، 270 اثر داستانی، 220 کلیپ و 164 اثر پویانمایی و 47 برنامه تلویزیونی بوده است، همچنین در بخش فیلم ما 700 اثر، فیلمنامه 225 اثر و در بخش تولیدات رادیویی که برای اولین بار در جشنواره خواهیم داشت 298 اثر ارسال شده است.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: در بخش نقد مقالات 47 اثر، لوح نگار 25 اثر و اقلام تبلیغی 340 اثر، مدافعان حرم 10 اثر داشتیم و همچنین آثار خوبی هم در بخش اقتصاد مقاومتی داشتیم.

منفرد خاطر نشان کرد: اکران های مردمی هفتمین دوره جشنواره عمار پیش از شروع داوری ها و از 20 آبان آغاز شده و تا امروز 40 اثر در چرخه اکران های مردمی قرار گرفتند که آثار دایو، نبرد پنهان، فیلم کوتاه قابلمه و مستند روزگار احمد محبوب ترین آثار تا به این لحظه بوده اند.

ارسال نظر: