رضایت وزیر ارشاد از رویکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

کدخبر: 2078757

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رضایتمندی خود را از رویکرد این سازمان در مدیریت جدید ابراز کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، جلسه شورای مدیران، صبح امروز (28 آذرماه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران سازمان در محل این سازمان، برگزار شد.

در این نشست، صالحی‌امیری در سخنانی، ضمن تبریک ایام میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت، با اشاره شناخت خود از این سازمان و فعالیت‌های آن افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید اهداف خود را از طریق برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تبیین و پیگیری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمیع فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، علمی و دینی را منطق کار فرهنگی در خارج از کشور برشمرد و افزود: ارائه تصویر واحد از نظام فرهنگی به خارج از کشور از ضرورت‌های فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور به شمار می‌آید و همگی باید برای تحقق این مهم تلاش کنیم.

وی یکی از اهداف بلندمدت این سازمان را تمرکزگرایی در حوزه‌های فرهنگی، علمی و دینی در خارج از کشور دانست و افزود: ایجاد بسترهای لازم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای پذیرش مسئولیت‌های جدید به عنوان مأموریت‌های کوتاه‌مدت، بخشی دیگر از اهداف این سازمان است.

رییس شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر ضرورت تمرکز در فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور، موازی‌کاری در این فعالیت‌ها را از مصادیق مخدوش شدن چهره نظام اسلامی در خارج از کشور برشمرد و افزود: موازی‌کاری در فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور منجر به استحکاک، اضمحلال و انحلال این برنامه‌ها می‌شود.

وی در ادامه، توفیقات دیپلماسی فرهنگی در خارج ازکشور را محصول هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی در داخل کشور برشمرد و افزود: همکاری‌ها و هماهنگی‌های میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی باید با مرزبندی مشخص و بر پایه هویت مستقل سازمانی صورت گیرد.

صالحی با اشاره به عملکرد مثبت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سه سال اخیر، فلسفه حضور خود را در جلسه شورای مدیران این سازمان، تشکر از اقدامات انجام شده برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسنل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را توانمند و از سرمایه‌های نظام در حوزه‌های فرهنگی در خارج از کشور دانست و از دوره جدید مدیریت در این سازمان به عنوان عصر مطالبه‌گری یاد کرد و گفت: احیای جایگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سطح ملی، اثربخشی دیپلماسی فرهنگی و تدوین دیپلماسی فرهنگی با چشم‌انداز 10 ساله و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این چشم‌انداز از مطالبات اینجاب در دوره مسئولیت جدید است.

وی در سخنان خود، بر توجه و اهتمام بیشتر به موضوع ترجمه متون و همچنین، حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی و انسجام درون سازمانی تأکید کرد.

صالحی‌امیری با اشاره به آینده روشن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خواستار تلاش جدی نیروهای توانمند این سازمان شد و عدم احساس خستگی را مهم‌ترین نیاز امروز اهالی فرهنگ دانست.

* افزایش ۲۸ درصدی بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در ابتدای این نشست، ابراهیمی‌ترکمان طی سخنانی، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت صادق گنجی، اولین شهید اقتدار فرهنگی کشورمان به تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سه سال اخیر پرداخت.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این گزارش، تلاش در جهت حرفه‌ای سازی سازمان، اتکاء به نیروهای درون سازمانی، هم‌افزایی و ارتباط با سایر دستگاه‌های فرهنگی در داخل کشور، ارتقای روابط با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل استان‌های این وزارتخانه، افزایش 28 درصدی بودجه سازمان فرهنگ نسبت به سال گذشته، تهیه اساسنامه جدید این سازمان و تصویب آن، تشکیل شوراهای مشورتی، بازگرداندن مأموران به خارج از سازمان، تشکیل پایگاه مدیریت دانش و ضابطه‌مند شدن جذب نیرو در سازمان، را بخشی از اقدامات این سازمان برشمرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، استانداردسازی فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی براساس شاخص‌های بین‌المللی، راه‌اندازی گفت‌وگوهای فرهنگی با جهان، تلاش در جهت قانون‌مندسازی فعالیت‌ها، احیای شوراهای تخصصی از جمله کمیته منابع انسانی و قراردادها و ...، تسریع در روند شفافیت مالی نمایندگی‌های فرهنگی در خارج از کشور، توجه به مصوبات مغفول به گذشته و تلاش در جهت اجرای آنها همچون جایزه امام خمینی (ره)، سازماندهی نهضت ترجمه و نشر از طریق اجرای طرح تاپ، اهتمام بیشتر به موضوع گفت‌وگوی ادیان و راه‌اندازی گفت‌وگوهای فرهنگی، حل مشکلات ارزی نمایندگی‌ها، سازماندهی فعالیت‌ها در بخش اعزام مبلغ، وضعیت مناسب سازمان در بحث دولت الکترونیک، را از رویکردهای این سازمان عنوان کرد.

در پایان این نشست، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل و برخی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر: