در نشست تبادل تجربیات علم و فناوری STEP) مطرح شد:

توزیع نابرابر، اصلی­‌ترین مانع جهانی شدن علم است

کدخبر: 2079125

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در میان کشورهای اسلامی(STEP) توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) و با همکاری و میزبانی دانشگاه پوترا مالزی در ۲۹ آذرماه گشایش یافته است. هدف از برگزاری این رویداد ایجاد ارتباط و همکاری میان دانشمندان مسلمان است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پروفسور عمر یاغی شیمی­دان برجسته مسلمان اهل کشور اردن است. در سال ۲۰۱۵ وی موفق به کسب جایزه مصطفی(ص) در حوزه علم و فناوری نانو شد. اکنون پروفسور یاغی مدرس و سخنران اصلی نشست تبادل تجربیات علم و فناوری است که با همکاری دبیرخانه مصطفی(ص) و دانشگاه پوترا مالزی برگزار می شود. بیش از ۲۵۰ محقق و ۳۰ دانشمند از کشورهای اسلامی در این نشست ۵ روزه شرکت می­کنند.

در نخستین روز این نشست، پروفسور یاغی در خصوص مبحث علم جهانی و ظهور آن به عنوان زبانی مشترک برای صلح و رفاه سخنرانی کرد. در خلال این سخنرانی، وی ضمن اشاره به چالش‌­های پیش روی دانشمندان و محققان مسلمان، بر اهمیت توسعه علم و فناوری در جهان اسلام تاکید کرد.

این برگزیده جایزه مصطفی(ص) افزود: امروزه توسعه علم منحصر به کشورهای معدودی شده و دانش به طور برابر در سرتاسر جهان توزیع نشده است.

پروفسور یاغی در برنامه­های آتی این نشست مباحث بیشتری را بیان خواهد کرد. کاربرد چارچوب­های فلز آلی در انرژی پاک نیز یکی از موضوعات سخنرانی پروفسور یاغی است که در خصوص آن مباحثی را مطرح خواهد کرد.

در حاشیه‌ی این نشست، دو کارگاه تخصصی با محوریت فرآیند ثبت اختراع و همچنین انتشار نتایج تحقیق از طریق چاپ موثرتر مقاله برگزار خواهند شد.

پرفسور جکی یینگ، از دیگر برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۵، نیز در رابطه با «فناوری نانو، از تحقیق تا تجاری­سازی» سخنرانی خواهد کرد.

ارسال نظر: