دلایل نعمت‌زاده برای عدم موفقیت طرح کارت خرید کالای ایرانی

کدخبر: 2079343

وزیر صنعت گفت: طرح کارت خرید کالای ایرانی با سرعت قابل انتظار پیش نرفت و یکی از دلایل آن این بود که سود در نظر گرفته برای این کارت‌ها ۱۲ درصد بود، اما نرخ سود ۲۱ تا ۲۲ درصد بود، بانک مرکزی نتوانست مابه‌التفاوت را تأمین کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده امروز در همایش آغاز به کار کمپین خرید بانوی ایرانی - کالای ایرانی از (یلدا تا نوروز) در مورد تأثیر کارت خرید کالای ایرانی در بازار گفت: مجری این قضیه سیستم بانکی کشور و در رأس آن بانک مرکزی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اما این طرح با سرعت قابل انتظار پیش نرفت و یکی از دلایل آن این بود که بانک مرکزی به علت اینکه سود در نظر گرفته برای این کارت‌ها 12 درصد بو،د اما نرخ سود در آن زمان 21 تا 22 درصد بود، نتوانست مابه‌التفاوت آن را تأمین کند.

نعمت‌زاده بیان داشت: بنابراین بانک مرکزی برای خرید کالای ایرانی سیستم دیگری را مطرح کرده که از جزئیات آن خبر ندارم.

وی همچنین در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار داشت: در لوازم خانگی داخلی افزایش قیمتی ایجاد نشده و در مورد افزایش لوازم خانگی خارجی باید بگویم که آن افزایش قیمت مربوط به جمع‌آوری کالاهای قاچاق بود و افزایش قیمت گذرا بود و اکنون دیگر آن افزایش قیمت را نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کمپین خرید بانوی ایرانی - کالای ایرانی بیان داشت: سال گذشته یک کمپین نامیمون در فضای مجازی در مورد «نه» گفتن به خرید خودروی داخلی ایجاد شد که قطعاً این کار اقدام دشمنان بود.

نعمت‌زاده بیان داشت: اگرچه در ظاهر خودروی ایرانی دارای کیفیت خوبی نیست و مصرف بالایی دارد، اما جوانان ما که این کمپین را به راه انداختند در اصل آلت دست یک عده پشت پرده این موضوع شده بودند.

وی افزود: سال گذشته بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی بخش صنعت مرهون رشد 50 درصدی تولیدات خودروی کشور بود و این افراد با تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی خواستند با این رشد مبارزه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: البته چندی بعد این افراد شناسایی و به مراجع مربوطه معرفی شدند.

نعمت‌زاده گفت: بنابراین وقتی کمپینی علیه کالای ایرانی تشکیل می‌شود، خوب است که ما هم در مقابل کمپینی برای مصرف کالای داخلی راه بیندازیم.

وی افزود: من به انحصار اعتقاد ندارم، اما به اینکه بازار ما در اختیار دیگران باشد و جوانان ما بیکار باشند این را عار می‌دانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش تولید و صادرات نفت بعد از برجام تصریح کرد:‌ این موضوع حرکتی جهشی در اقتصاد ایجاد کرد ولی باید بدانیم که این اتفاقی کوتاه مدت است، چرا که هر سال نمی‌توانیم این قدر تولید نفت را اضافه کنیم.

نعمت‌زاده بیان داشت: اگر می‌خواهیم محصولات داخلی رونق یابد باید به صادرات توجه شود، چرا که توجه به صادرات هم مشکل اشتغال را حل می‌کند و هم تولید اقتصادی می‌شود.

ارسال نظر: