تداوم بی‌توجهی دولتمردان به افزایش قیمت گوشت

گرانی دلار گوشت را در عرض یک هفته ۵۰۰۰ تومان گران کرد/ گرانی گوشت تا نیمه اسفند ادامه خواهد یافت

کدخبر: 2079830

به احتمال زیاد این روند افزایش قیمتی تا ورود دوباره دام زنده برای کشتار، یعنی نیمه اسفند ادامه خواهد داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » در حالی سرانه مصرف گوشت قرمز کشورمان کاهش یافته که قیمت این ماده پروتئینی همواره رو به افزایش بوده و بسیاری از مصرف‌کنندگان را نگران کوچک‌تر شدن سهم این ماده در سبد غذایی خود کرده است.

بررسی‌های انجام شده در سطح بازار پایتخت، حکایت از این دارد که طی یک هفته گذشته، قیمت گوشت قرمز به یک‌باره با افزایش تقریبا 5000 تومانی به حدود 40 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر، این افزایش قیمت غافلگیرکننده در حالی صورت گرفته که سازمان میادین میوه و تره‌بار که معمولا قیمت مصوب و روز کالاهای اساسی را اعلام می‌کند، قیمت گوشت قرمز را از نرخنامه خود حذف کرده است.

گرانی اخیر دلار، صادرات و قاچاق دام را جذاب‌ کرده است؛ برخی کارشناسان درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌گویند، کاهش عرضه دام زنده برای کشتار و پشت سر گذاشتن سه پیک تقاضا طی یکی دو ماه گذشته عامل اصلی افزایش قیمت بوده و برخی دیگر این روند را نشانه‌ای از کاهش ذخایر گوشت منجمد عنوان کرده‌اند تا جایی که به احتمال زیاد این روند افزایش قیمتی تا ورود دوباره دام زنده برای کشتار، یعنی نیمه اسفند ادامه خواهد داشت.

علی وقف‌چی، نماینده زنجان و طارم در مجلس با تائید افزایش قیمت گوشت قرمز در سطح کشور به خبرنگار ما گفت: در حوزه انتخابیه من، قیمت گوشت افزایش حدود 6000 تومانی را تجربه کرده که این افزایش در پایتخت و شهرهای بزرگ نزدیک به 25 تا 30 درصد خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: براساس اطلاعات در دو بخش سنتی و صنعتی، گوشت کشور تأمین می‌شود که بخش سنتی با توجه به مشکلات موجود کمتر گوشت تولید کرده و بخش صنعتی هم با نقدینگی گران یعنی بهره وام 25 درصد امکان تولید نخواهد داشت به این ترتیب به جای خودکفایی بیشتر به سمت واردات حرکت می‌کنیم.

وقف‌چی نبود آمارهای دقیق را دلیل دیگر این مشکلات دانست و عنوان کرد: بعضا مطرح شده افزایش تقاضا در مناسبت‌های خاص باعث افزایش تقاضا شده است در حالی که این اتفاق هرسال می‌افتد و اگر برنامه‌ریزی و آمار دقیق از نیاز بازار داشته باشیم، می‌توانیم آن را خوب مدیریت کنیم.

ارسال نظر: