نوباوه، نماینده سابق مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت با رفتار سیاسی و تعیین سقف ۲۰ میلیونی؛ تعداد نجومی بگیران را از ۹ هزار نفر به ۳۹۷ نفر کاهش داد

کدخبر: 2080075

این فعال سیاسی اظهار داشت: هرچند دولت می‌گوید با فساد مبارزه می‌کنم اما عملا در این کار موفق نیست که علت این موضوع یا خود دولت است و یا عوامل دیگری وجود دارد؛ اگر دولت در مبارزه با فساد موفق بود فساد روزافزون نمی‌شد.

بیژن نوباوه وطن نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم و چگونگی مبارزه با فساد با تاکید براینکه فساد در هر جامعه‌ای خانمان برانداز است و حتی حکومت‌های غیرمردمی هم با فساد مقابله می‌کنند اظهار داشت: وقتی فساد سازماندهی شد دیگر حکومت برانداز است، هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند من می‌توانم با فساد کنار بیایم.

نوباوه خاطر نشان کرد: به لطف خدا در داخل کشور برای هر دولت، تفکر یا اندیشه‌ای مبارزه با فساد یک امر بسیار مهم و حیاتی است.

وی تاکید کرد: برعکس آن چیزی که مردم فکر می‌کنند فساد در رؤسا بروز می‌کند اتفاقا بروز آن در بدنه‌هاست.

این فعال سیاسی اظهار داشت:‌ آن چیزی که امروز کشور ما را تهدید می‌کند اندیشه عادی شدن فساد در جامعه است همین موضوع باعث می‌شود که شما در ادارات مختلف شاهد آن باشید که کارمندانی از مردم رشوه بگیرند.

وی ادامه داد: وقتی با کارمندان رشوه‌گیر هم صحبت می‌کنید می‌بینید که نماز و روزه هم می‌گیرد ولی می‌گویند وقتی فلانی 3000 هزار میلیارد تومان دزدیده من چرا نبرم؟ ما که چیزی نبردیم فقط کمی هبه گرفتیم.

نوباوه خاطر نشان کرد:‌ فکر می‌کنم اگر واقعا در مساله فساد جدی بوده و نگاه سیاسی به آن نداشته باشیم و اگر با هر آن چیزی که برعلیه ما باشد برخورد کنیم ریشه کن کردن فساد کار سختی نیست.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با پولشویی اظهار داشت: اساس فساد در بانک‌هاست و پولشویی در آن جا صورت می‌گیرد؛ عده‌ای هزاران میلیارد تومان در بانک‌ها می‌آورند اما کسی سوال نمی‌کند شما این پول را از کجا آورده‌اید؟ آیا مالیات آن را داده‌اید؟ آیا قاچاق بوده یا نبوده؟

نماینده سابق مردم تهران با بیان اینکه من فکر می‌کنم ما به اندازه کافی قانون داریم و فقط باید اجرا کنیم اظهار داشت: اگر در اجرای قانون خوب برخورد شود بدنه عادی جامعه به سمت اصلاح می‌رود.

وی افزود:‌ وقتی اسلام می‌گوید دست دزد را قطع کنید شما نمی‌توانید دست دزدی که 2 یا 5 میلیون تومان را دزدیده قطع کنید اما با رئیس بانک فلان را که 10 هزار میلیارد تومان خورده کاری نداشته باشید؛ اساسا اگر با دانه درشت‌ها به خوبی برخورد شود مقابله با فساد در سطوح پائین کار سختی نیست.

نوباوه با تاکید براینکه فساد در همه دوران بوده و هست اظهار داشت: اینکه این همه آیات فساد در قرآن می‌آید به معنای این است که زمان پیغمبر هم این موضوعات بوده و هیچ کس هم نمی‌تواند بیان کند جامعه‌ای درست می‌کنم که در آن فساد نباشد ولی فساد نباید حاکم باشد، فساد نباید اصل معادلات را رقم بزند؛ یک رئیس جمهور اگر بهترین کار را هم انجام دهد و بهترین آدم دنیا هم باشد وقتی وزرای زیر دستش در دادن رانت و امکانات مساله‌دار باشند قطعا موفق نخواهد بود.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم برخورد با فساد باید علمی و اعتقادی باشد اما اگر برخورد سیاسی باشد می‌گوید چون این فساد در اطراف من بوده اگر مقابله کنم آبروی خودم می‌رود و قطعا با این شیوه نتیجه نخواهیم گرفت.

بیژن نوباوه با بیان اینکه فکر می‌کنم باید نشست‌هایی را با رسانه‌ها در مورد فساد داشته باشیم اظهار داشت: رسانه‌ها باید فساد را باز کنند و از این کار نترسند؛ تحمل مردم در مورد مبارزه با فساد بسیار بالاست به همین دلیل رسانه‌ها باید فسادها و همچنین نحوه مقابله با آنها را تشریح کنند.

وی در ادامه تاکید بر اینکه رسانه‌ها در خصوص موضوع حقوق‌های نجومی باید مطالبه داشته باشند اظهار داشت: نباید اینگونه باشد که دولت بتواند به یکباره سقف حداکثر حقوق‌ها را بالا ببرد و به این ترتیب 9 هزار نفری که حقوق‌های نجومی می‌گرفتند به 397 نفر برسد؛ اول بگویند 10 میلیون تومان حداکثر سقف حقوق‌هاست ولی بعد بگویند تا 20 میلیون تومان هم اشکالی ندارد، آیا 20 میلیون تومان هم حقوق مشروع بوده که شما دادید؟ که این می‌شود برخورد سیاسی؛ از طرف دیگر اگر دولت‌های خودشان این کار را نکرده باشند قطعا می‌توانند پاسخگو باشند و با هرکسی که این تخلف را انجام داده برخورد کنند.

نوباوه با بیان اینکه حداقل کاری که فساد انجام می‌دهد از بین بردن اعتماد در میان مردم است اظهار داشت: این شرایط باعث می‌شود وقتی شما می‌خواهید یک حرفی را بزنید باید دو هزارتا قسم بخورید؛ خود من برای گرفتن پایان کار خانه‌ام بدون اینکه بخواهم رشوه بدهم، رانت بازی کنم دو سال دویدم؛ چون پول نمی‌دادم کار ما به عقب افتاد ولی من گفتم آخر این پایان کار را می‌گیرم و گرفتم.

وی افزود: وقتی پایان کار را گرفتم هرکسی فهمید گفت شما چرا به ما نگفتید تا انجام دهیم، جواب من این بود که "نباید می‌گفتم"، من یک شهروند معمولی هستم و فکر می‌کنم اول باید خودمان را اصلاح کنیم.

نماینده سابق مردم تهران با بیان اینکه از بالا گرفته تا پائین باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم خاطر نشان کرد: وقتی "حسنات الابرار سیئات المقربین" است اصلاح باید اول از بالا شروع شود و فرد خودش خودش را اصلاح کند و آدم حتی نباید به برادر یا پسر خود در برخورد با تخلفات رحم کند و باید جلوی آنها را بگیرد؛‌ اگر برخورد اینگونه باشد اصلا فساد جرات بروز ندارد.

وی ادامه داد:‌ اکنون فساد جرات بروز پیدا کرده یعنی وقتی نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد فساد در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است مثلا شما وقتی می‌خواهی 500 تومان اضافه پولت را از یک راننده تاکسی بگیری می‌گوید فلانی 3000 هزار میلیارد تومان خورده شما دنبال 500 تومنی و فکر می‌کند کارش هم مشروع است که این خیلی خطرناک است.

نوباوه اظهار داشت: هرچند دولت می‌گوید با فساد مبارزه می‌کنم اما عملا در این کار موفق نیست که علت این موضوع یا خود دولت است و یا عوامل دیگری وجود دارد؛ اگر دولت در مبارزه با فساد موفق بود فساد روزافزون نمی‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه فساد صرفا مربوط به دولت فعلی نیست و در دولت‌های قبلی هم این مشکل وجود داشته اظهار داشت: با وجود این اگر دولت درست برخورد می‌کرد این فساد را به خودش منتقل نمی‌شد.

ارسال نظر: