دلیل گران شدن حبوبات از زبان عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران:

عده‌ای سرمایه‌دار سودجو بازار حبوبات را به هم ریختند/ واردات عدس از کانادا، نخود از استرالیا و لوبیا از چین و اتیوپی!

کدخبر: 2080156

حسنی گفت: فاصله موجود میان نرخ ارز مبادله ای با بازار آزاد باعث شد نه تنها قیمت حبوبات بلکه قیمت بسیاری از کالاها در ماه های اخیر افزایش یابد که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت حبوبات نیز همین موضوع است.

به گزارش « نسیم آنلاین » تورم تک رقمی و رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی آماری است که بر اساس آن رئیس جمهور و برخی از مردان اصلی کابینه با یادآوری این آمار در ۳.۵ سال گذشته بارها مردم را به شکرگزاری این نعمت فراخوانده اند. آماری که روی کاغذ امیدبخش و دلگرم کننده اما در کوچه و بازار، از دید مصرف کننده و فروشنده، خریدار و مشتری در بدترین دوران کشور در طول ۴ دهه اخیر قرار گرفته است. از رکود عمیقی که گویا قصد رها کردن اقتصاد ایران را ندارد تا قیمت کالاهای مصرفی و مواد غذایی مردم که به رغم روند نزولی تورم با شتاب در حال افزایش است. از حبوبات کیلویی ۱۱ هزار تومان و برنج کیلویی ۱۵ هزار تومان تا کمبود و گرانی گوشت گوسفندی.

در هفته های اخیر، افزایش نوسانات ارزی و حذف استفاده از ارز مبادلاتی برای واردات حبوبات بازار این محصول را با چالشی جدی مواجه کرد به طوریکه قیمت برخی از این حبوبات بدون هیچ دلیل قانع کننده و ویژگی های زمانی به یکباره و در طی چند هفته گاها تا بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت. در این زمینه پایگاه خبری «قدس آنلاین» در گفتگویی با قاسمعلی حسنی عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی به بررسی این موضوع و دلایل افزایش قیمت کالاهای خوراکی از جمله برنج و حبوبات پرداخته است.

این فعال صنفی با اشاره به عوامل موجود در افزایش قیمت حبوبات اظهار داشت: طبیعتا یکی از دلایل عمده افزایش قیمت این محصولات نوسانات نرخ ارز و واردات حبوبات با نرخ ارز بازار آزاد به جای ارز مبادله ای است. وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود یک ماه است که ارز مبادله ای از مبادلات تجاری و واردات حبوبات حذف و تمام این واردات با نرخ ارز در بازار آزاد انجام می شود. حسنی با اذعان به وجود عده ای سرمایه دار سودجو در بازار مواد غذایی خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر عده ای از افراد سودجو که بازار مناسبی برای سوداگری های خود نیافته اند وارد بازار مواد غذایی شده و با خرید کالاهای کشاورزی و مواد خوراکی به دنبال افزایش سود خود از فروش آن اقلام از طریق احتکار و بر هم زدن عرضه و تقاضا هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور تصریح کرد: واردات عدس از کانادا، نخود از استرالیا و لوبیا از چین و اتیوپی از عمده ترین اقلام وارداتی حبوبات به کشور است که البته در تمام این اقلام علاوه بر واردات تولید داخل نیز وجود دارد. حسنی با رد هرگونه کاهش تولید یا عرضه حبوبات در ماه های اخیر به قدس آنلاین گفت: در طول هفته های اخیر میزان عرضه ما کاهشی نداشته و صرفا نوسانات ارزی در کنار سودجویی های موجود عامل اصلی این افزایش قیمت ها محسوب می شود. وی با روانی خواندن بخشی از افزایش قیمت ها اظهار داشت: فاصله موجود میان نرخ ارز مبادله ای با بازار آزاد باعث شد نه تنها قیمت حبوبات بلکه قیمت بسیاری از کالاها در ماه های اخیر افزایش یابد که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت حبوبات نیز همین موضوع است.

رئیس سابق اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به افزایش قیمت برنج در بازارهای داخلی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته به واسطه حمایت از تولید داخلی واردات این محصول به مدت چهار ماه تعطیل بود که به نظر می رسد با بازگشایی واردات برنج در روزهای اخیر قیمت این محصول در هفته های آینده تا حدودی تعدیل شود. حسنی درباره دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تصریح کرد: در حال حاضر بهترین و با کیفیت ترین برنج ایرانی در بنکداری ها ۱۲۵۰۰ به فروش می رسد که واحدهای خرده فروش در نهایت می تواند ۱۲ درصد بر قیمت آن اضافه کنند. وی در ادامه گفتگوی خود با قدس آنلاین اظهار داشت: بهترین و با کیفیت ترین برنج ایرانی در خرده فروشی ها در نهایت باید ۱۴ هزار تومان به فروش برسد بنابراین فروش هر برنجی بیشتر از ۱۴ هزار تومان در سطح شهر غیرقانونی است.

حسنی در خاتمه درباره نظارت بر گران فروشی های موجود خاطرنشان کرد: در این زمینه باید فاکتورهای دریافتی از بنکداران ملاک عمل باشد که در صورت تخلف واحدهای صنفی نظارت بر این موضوع برعهده سازمان های نظارتی مانند تعزیزات، بازرسی و اصناف خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: