گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی همه توانمند هستند

نصرآزادانی: بچه‌های المپیکی را تحریک کردند با مقانلو کار نکنند/ خدابخشی در حق تیم ملی کوتاهی کرد

کدخبر: 2080178

مربی سابق تیم ملی گفت: بچه‌های المپیکی را تحریک کردند که با مقانلو کار نکند تا او برکنار شود.

علیرضا نصرآزادانی در گفتگو با « نسیم آنلاین »، در خصوص نتایج ضعیف تیم ملی تکواندو در مسابقات جام‌جهانی اظهار داشت: متاسفانه عملکرد ما در مسابقات جام‌جهانی به گونه‌ای بود که شرمنده مردم شدیم و دوست داشتیم شرایط به گونه‌ای بود که نتایج بهتری کسب کنیم. ما قبول داریم عملکرد خوبی نداشتیم و قصد توجیه نیز نداریم اما عواملی نیز در این زمینه دست به دست هم داد .

وی ادامه داد: ما واقعا از آسیب دیدگی لطمه خوردیم و در کنار آن از تمام توانمان در این مسابقات به دلایلی استفاده نکردیم. متاسفانه باید بگویم عدم حضور مهدی خدابخشی نیز به تیم ملی لطمه زد و او در حق تیم ملی کوتاهی کرد. نباید باب شود یک بازیکن برای تیم ملی تصمیم‌گیری کند و بگوید تا فلان مربی سرمربی تیم ملی باشد من با او کار نمی‌کنم.

مربی سابق تیم ملی تکواندو عنوان کرد: در کنار این مسئله، آسیب‌دیدگی بهنام اسبقی در مسابقات فینال گرندپریکس باعث شد ما یکی دیگر از مهره‌های خوب وزن میانی را از دست بدهیم و نبود او را کاملا احساس کنیم و لطمه بخوریم. ما تیم جوانی را انتخاب کردیم و سیاوش فخرایی و مهدی جلالی دو بازیکنی بودند که برای اولین بار از کشور خارج می‌شدند و در میدانی به این بزرگی شرکت کردند.

وی ادامه داد: منتقدان همیشه اعلام می‌کنند در تیم ملی باید جوانگرایی صورت گیرد و به جوانان اعتماد شود و مقانلو این کار را در این مسابقات انجام داد . کاری که کمتر مربی با توجه به شرایط، حاضر به انجام آن بود اما مقانلو از این دو جوان که قهرمان کشور بودند در ترکیب تیم ملی استفاده کرد تا برای مسابقات جهانی در اوزانی که ضعف داریم جایگزین خوبی داشته باشیم. این‌ها همه عواملی بود که در کنار بحران‌ها و فشارهای المپیک در عملکرد تیم ملی تاثیر داشت تا ما نتوانیم نتایج خوبی بگیریم .

کاپیتان سابق تیم ملی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در ظهور پدیده بازیکن سالاری در تیم ملی تکواندو نقش داشتند، عنوان کرد: هیچ وقت‌ در گذشته این بحث‌ها در تیم ملی تکواندو نبوده است. در مسابقات جهانی 2013 مکزیک، قرار شد من را به جای بهنام اسبقی در وزن او اعزام کنند اما من دیدم این کار باعث ضایع شدن حق بهنام اسبقی خواهد شد و ترجیح دادم از تیم ملی کناره‌گیری کنم.

وی ادامه داد: اقدامی که باعث شد اسبقی در مسابقات جهانی به مدال طلا دست یابد و در حالی که آینده‌ای او در حال کور شدن بود به یک مسیر و آینده درخشان بازگردد. من توان بازی کردن در وزن اسبقی را نداشتم و با این کار زحمات و تلاش‌های اسبقی را ضایع می‌کردم . من ترجیح دادم همراه نتیم ملی نباشم که برخی‌ها این کار من را بازیکن سالاری اعلام کردند و عدم حضور من را مقابله با این پدیده اعلام کردند. در حالی که من خودم ترجیح دادم در تیم ملی نباشم.

نصرآزادانی با انتقاد از رفتار مهدی خدابخشی عنوان کرد:: متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم خدابخشی که در المپیک عملکرد ضعیفی داشته به جای معذرت‌خواهی از مردم که چشم امید به او داشتند برای تیم ملی شرط هم تعیین می‌کنند. بر فرض اینکه مربی نیز مشکل داشته باشد، بازیکن به هیچ عنوان حق ندارد برای تیم ملی تصمیم بگیرد. این که او به تیم ملی دعوت شده اما در تمرینات حاضر نشد بی‌احترامی به تیم ملی بود.

وی ادامه داد: این مسئله اگر در هر رشته‌ای باب شود باعث نابودی ورزش ما می‌شود. اگر منتقدین نیز منتقد واقعی بودند به جای کوبیدن فدراسیون به رفتار این بازیکن نیز واکنش نشان می‌دادند. این بازیکن در کنار مقانلو رشد کرد و فراموش کرده است وقتی مدال طلای جهان را کسب کرد در آغوش مقانلو دور افتخار زد.

کاپیتان سابق تیم ملی در خصوص عدم واکنش فدراسیون به رفتار خدابخشی و کتمان کردن وجود اختلاف او با سرمربی تیم ملی تیم ملی گفت: همه منتقدان در این زمینه مقانلو را محکوم کردند و مقانلو را مقصر اختلاف خدابخشی با او دانستند. این جو در جامعه تکواندو وجود داشت و فدراسیون برای اینکه در آستانه اعزام به جام‌جهانی حاشیه‌ دیگری به وجود نیاید این اختلاف را کتمان کرد.

وی ادامه داد: نه تنها در این زمینه پادرمیانی از سوی برخی منتقدین صورت نگرفت بلکه خدابخشی و دیگر بچه‌های المپیکی را تحریک کردند که با مقانلو کار نکند تا او برکنار شود. من با همه این بچه‌ها صحبت کردم و خدا را شکر، شعور مردانی و عاشورزاده رسید و در اردوها شرکت کردند. مردانی با مدال طلای که گرفت از بحران المپیک خارج و روحیه خود را افزایش داد.

نصرآزادانی تصریح کرد: حضور در تیم ملی باید برای هر ورزشکاری افتخار باشد نه اینکه بر سر آن منت بگذارد. به خدا زمانی همه آرزو و افتخار یک ورزشکار حضور در مسابقاتی مانند جام‌جهانی بود اما الان بازیکن ما آنقدر احساس بزرگی می‌کند که به راحتی از کنار این مسابقات رد می‌شود. بهتر است اگر ورزشکار نیز قصد شرکت در مسابقاتی را ندارد خیلی شفاف بگوید خودم مشکل دارم نه اینکه برای تیم ملی شرط تغییر سرمربی داشته باشد. من کاری به عملکرد فدراسیون ندارم اما این رفتار واقعا شرم‌آور است و در شان تکواندو ما نبود . وی ادامه داد: متاسفانه هیچ کسبه بازیکن تیم ملی اعتراض نکرد که چرا به خود حق می‌دهد برای یک فدراسیون تصمیم‌گیری کند. البته ما باید از اول بهتر کار می‌کردیم تا این اتفاق نیفتد . فدراسیون نیز نمی‌توانست اجبار کند تا این بازیکن در تیم ملی حضور داشته باشد . من معتقد نیستم نبود این بازیکن دلیل ناکامی در جام‌جهانی بود اما یکی از دلایلش نیز این موضوع بود. مربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: این بازیکنان باید بداند الگوی نسل بعدی تکواندوکاران ایران خواهد بود و رفتار و حرکات آنها الگو برداری می‌شود اما متاسفانه تکواندو ما در حال حرکت به سمتی است که خیلی خوب نیست و به شخصه خیلی ناراحت هستم. یکی از آرزوهای زندگی من این است بی‌اخلاقی‌های به وجود آمده در زمینه‌های مختلف از جمله رفتار بازیکنان و منتقدان به زودی زود تمام شود و یک همدلی مجددا در جامعه تکواندو ما حاکم شود.

وی با تاکید بر نیاز تکواندو به همدلی عنوان کرد: من جز همدلی هیچ عاملی را باعث موفقیت تکواندو ایران نمی‌دانم. ما مربیان باعلم، فهیم و باشعور زیادی داریم که همه توانایی کمک به تیم ملی را در صورت وجود همدلی در جامعه تکواندو دارند. تیم ملی ما سال گذشته نایب قهرمان جام‌جهانی شد اما آنقدر باخت ما در فینال به آذربایجان را بر سر تیم ملی کوبیدند که حاشیه‌ها دیگر دست از سر ما بر نداشت. ما یک بار به آذربایجان باختیم و یک بار نیز بردیم و در حضور کشورهای همچون کره‌جنوبی، روسیه، مکزیک و قدرت‌های دیگر نایب قهرمان جهان شدیم. نه تنها هیچ تبریکی گفته نشد بلکه فقط تیم ملی را تخریب کردیم چون به آذربایجان باخته بودیم.

نصرآزادانی در خصوص جدایی مقانلو عنوان کرد: مقانلو بر گردن تکواندو ایران خیلی حق دارد و نامردی است افتخارات او را نادیده بگیریم. چون در مقطعی به دلیل حاشیه‌ها و شرایط روحی نتوانست نتیجه بگیرد نباید باعث شود او را تخریب کنیم.

کاپیتان سابق تیم ملی در خصوص گزینه‌های هدایت تیم ملی عنوان کرد: هر سرمربی جدیدی برای تیم ملی انتخاب شود قطعا توانمند است و فدراسیون نیز دوست دارد مربی خوبی را انتخاب کند تا باعث موفقیت خودش شود. گزینه‌های که از آنها به عنوان سرمربی آینده نیز یاد می‌شود همه توانمند و عالی هستند . انشالله هر کسی انتخاب شد همه کمک کنیم و دیگر بد نگویم تا در مسابقات جهانی آینده مجدا نتیجه بگیریم.

وی ادامه داد: پتانسیل مربیگری ما در ایران عالی است و مطمئن باشید به هرکسی اعتماد شود توانایی نتیجه گرفتن با تیم ملی را دارد. فقط نباید باب شود اگر مربی نتیجه نگرفت همه زحماتش را فراموش و به او بی‌احترامی کنیم. الان چند دوره است کره‌جنوبی در مسابقات جهانی، جام‌جهانی و آسیایی قهرمان نمی‌شود آیا با مربیان آنها نیز رفتاری صورت می‌گیرد که ما در ایران انجام می‌دهیم. باید این فرهنگ جا بیفتد که اگر مربی ما نتیجه نگرفت مجرم نیست و ما می‌توانیم نهایتا او را برکنار کنیم یا خودش قبل از برکناری، استعفا دهد.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه همه بزرگان، قهرمانان و پیشکسوتان است این فرهنگ را جابیندازند تا دیگر ما شاهد این برخوردها نباشیم. فقط قرار نیست که ما به مسابقات برویم و لگد بزنیم. این همه ما موفقیت‌ها و شکست‌ها را تجربه کردیم اما چه اتفاقی افتاد؟ حداقل کاری کنیم مثل گذشته بگویند تکواندو ایران تیم با فرهنگ با اخلاق و باشعور است. من در کنار مقانلو مشاهده کردم یک مربی چقدر بی‌احترامی و بی‌ادبی در مسابقات انجام داد. واقعا یک قهرمانی چقدر ارزش دارد و مگر نه اینکه همه ما از یک خانواده هستیم. من دیگر به قهرمانی فکر نمی‌کنم و فقط امیدوارم دوباره شاهد وحدت و دوستی در تکواندو باشیم.

نصرآزادانی در خاتمه در پاسخ به این سوال که در صورت دریافت پیشنهاد با تیم ملی همکاری می‌کند، گفت افتخار من این است بتوانم در خدمت تیم ملی باشم. یکی از انتقادات این بود که فدراسیون به قهرمان گذشته فرصت نمی‌دهد اما دیدید این اعتماد به من شد . اگر قسمتباشد باز هم در کنار تیم ملی باشم با تمام وجود کار خواهم کرد و اگر قصد نبود تلاش بیشتری می‌کنم تا علم خود را افزایش بدهم و در آینده مجددا کمک حال تکواندو باشم.

ارسال نظر: