فواد ایزدی در همایش "فتنه ۸۸، ایران و آمریکا، تسلیم یا مقاومت":

تحریم‌های جدی علیه ایران بعد از فتنه ۸۸ اعمال شد/ در سیاست خارجی‌مان باید به روز شویم

کدخبر: 2080363

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تحریم‌های جدی بعد از فتنه سال ۸۸ روی کشور ما اعمال شد، سران فتنه به مشروعیت نظام خدشه وارد کردند و بعد تحریم‌های گسترده آغاز شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل صبح امروز در همایش «فتنه 88، ایران و آمریکا، تسلیم یا مقاومت» که به همت بسیج اساتید کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت:‌ آمریکایی‌ها به یکسری کشورها برچسب دشمن می‌زنند و ما هم در آن لیست قرار داریم و آمریکایی‌ها هم ما را دشمن خود می‌دانند.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که سیاست‌های آمریکا نسبت به دشمنانش عوض نمی‌شود و برای آمریکا فرقی نمی‌کند که دشمنش چه کاری انجام بدهد، این دشمن امتیاز بدهد یا ندهد برایش فرقی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یک زمانی عده‌ای می‌گفتند اگر ما به آمریکا امتیاز بدهیم خیلی از سیاست‌هایش عوض می‌شود، ما امتیاز دادیم ولی آیا سیاست‌های آمریکا تغییر کرد؟ تا زمانی که این نوع تفکر سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کند سیاست خارجی ما با آمریکا هم تغییر نمی‌کند.

ایزدی تاکید کرد: ما با آمریکا مذاکره کردیم ولی آمریکا تصمیم گرفت سیاست‌های فشار را ادامه دهد چون احساس کرد تحریم‌ها نتیجه داده است و کسانی که یک زمان گفته‌اند حتی آب خوردن مردم وابسته به تحریم‌هاست باید پاسخ دهند.

وی گفت: هیچ نوع صلح، آرامش و بهبود در روابط ما با آمریکا ایجاد نخواهد شد مگر اینکه ماهیت آمریکا عوض شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به حوادث سال 88 تاکید کرد: فتنه 88 ظلم بزرگی بود. اینکه ساختار مردم سالاری را در کشور زیر سوال بردند و سعی کردند مشروعیت نظام اسلامی را خدشه‌دار کنند باعث شد طرف مقابل از این ماجرا سوء استفاده کند.

ایزدی ادامه داد: تحریم‌های جدی بعد از فتنه سال 88 روی کشور ما اعمال شد، سران فتنه به مشروعیت نظام خدشه وارد کردند و بعد تحریم‌های گسترده آغاز شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: یک عده بعد از اینکه باعث شدند تحریم‌ها زیاد شود گفتند حالا باید به غرب امتیاز بدهیم. همان طیفی که باعث از بین رفتن مشروعیت در سطح بین‌الملل شد. همان‌ها بودند که رفتند و پیگیر امتیاز دادن و بحث برجام‌های یک و دو و سه شدند.

ایزدی افزود: مشکل آمریکایی‌ها فقط سیاست‌های ما نیست برخی از کشورها که ایران هم جزء آنهاست توانمندی‌هایی دارند که از نگاه مقام‌های آمریکایی باید مدیریت شود و اگر ساختارهای سیاسی داخلی کاملا هماهنگ نباشد باید با کشورهایی که این توانمندی‌ها را دارند دشمنی کنند.

ایزدی تصریح کرد: ما باید یک مقدار در سیاست خارجی‌مان به روز شویم. با توجه به تجربیات برجام باید یک مقدار دعواها در کشور کم شود.

وی گفت: علی‌رغم ضررهایی که برجام به کشور ما زد یک نکته مثبت هم داشت و آن این است که در کشور باید در مقابل آمریکا اجماع شود. یک زمان عده‌ای می‌گفتند با مذاکره مشکلات حل می‌شود الان دیدیم اینگونه نیست پس چه اشکالی دارد در این رابطه اجماع صورت گیرد.

وی افزود: متاسفانه عزم جدی در مطالعه دشمن و دشمن‌شناسی وجود ندارد و ما نباید در حوزه رصد دشمن کم کار کنیم.

ایزدی در خاتمه اظهار داشت: خیلی‌ها وضعیت امروز برجام را حدس می‌زدند آقای جان کری علنا می‌گفت برجام از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست و امروز دقیقا به این نکته رسیده‌ایم و به جای اینکه تحریم‌ها کم شود اضافه شده است.

ارسال نظر: