وزیر بهداشت:

برای بیمه افراد فاقد بیمه عجله کردند!

کدخبر: 2080465

طرح تحول سلامت تنها یک اشکال دارد و آن عجله در بیمه کردن افراد فاقد بیمه بود به این دلیل که منابع به مقدار لازم برای تامین هزینه به صندوق‌های بیمه‌ای پیش‌بینی نشده بود».

به گزارش « نسیم آنلاین »، طرح تحول سلامت تنها یک اشکال دارد و آن عجله در بیمه کردن افراد فاقد بیمه بود به این دلیل که منابع به مقدار لازم برای تامین هزینه به صندوق‌های بیمه‌ای پیش‌بینی نشده بود».

قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با بیان این مطلب اظهار داشت: اشکال دوستان به یک بخش طرح تحول سلامت وارد است و آن درباره بیمه کردن افراد فاقد بیمه بود که من می‌پذیرم عجولانه اقدام شد.

به گفته وی، بیمه کردن افراد فاقد بیمه به این دلیل عجولانه بود که منابع به مقدار لازم برای تامین هزینه به صندوق‌های بیمه‌ای پیش‌بینی نشده بود و این وظیفه بیمه بود که وقتی تعداد بیمه‌شدگان به ۵ میلیون نفر که اعتبار آن پیش‌بینی شده بود، رسید، باید متوقف می‌شد و ادامه نمی‌داد.

اجرای طرح تحول عجولانه نبود

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که منتقدان طرح تحول سلامت معتقدند این طرح عجولانه اجرا شده است، گفت: عجولانه هم تعریف دارد. من معتقدم که قضاوت‌ها عجولانه است زیرا طرح تحول سلامت 3 هدف اولیه داشت. هاشمی در تشریح 3 هدف اولیه طرح تحول سلامت، توضیح داد: نخستین هدف، کاهش پرداختی از جیب مردم بود. اگر در این بخش عجولانه اقدام کرده‌ایم، بله می‌پذیریم. چون دوست داریم مردم کمتر از جیب پرداخت کنند بویژه افراد فقیر و آنهایی که با این هزینه‌ها به زیر خط فقر می‌روند.

وی دومین هدف طرح تحول سلامت را دسترسی آحاد مردم به پزشک، ماما، پرستار، متخصص، تجهیزات پزشکی و دارو دانست و افزود: این هدف در راستای همان هدف اول تعریف می‌شود. هاشمی در ارتباط با این مطلب که چقدر از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول سلامت تخصیص یافته است، گفت: همه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده باید در بخش بهداشت و درمان هزینه شود به غیر از ۷۰۰ میلیارد تومان آن که مربوط به تجهیز و تکمیل بیمارستان‌ها می‌شود. البته همین مقدار هم توسط دیوان محاسبات نظارت می‌شود و هر سال گزارش آن به مجلس ارائه می‌گردد و اگر کوچک‌ترین تخلفی شده باشد، به دادستان دیوان محاسبات معرفی می‌کنند و اگر مجرم شناخته شود، مجازات می‌شود. وی به اعتبارات منابع از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: در ابتدای سال ۹۳ از همین محل ۶۲۵۰ میلیارد تومان به ما دادند و پس از آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان و امسال هم تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد داده‌اند و این کل پولی است که از محل هدفمندی طی 3 سال به طرح تحول سلامت داده‌اند.

طرح نمی‌تواند شکست بخورد

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که تبعات توقف یا شکست طرح تحول سلامت چگونه بروز و ظهور پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: این طرح نمی‌تواند شکست بخورد، بلکه باید آن بخش‌هایی را که در اجرا هزینه‌ساز بوده یا تامین اعتبار کنیم یا اصلاح شود. اگرنه ما فراموش نکرده‌ایم موقعی که ما شروع به‌کار کردیم، کشور با بحران مواجه بود. اگر به گزارش‌هایی که در یک سال منتهی به این دولت منتشر شده نگاه کنیم، مردم خیلی گرفتاری داشتند و در بعضی از استان‌ها گزارش دارم که برای موضوع سلامت، شورایعالی تامین استان تشکیل می‌شد، بنابراین این طرح نمی‌تواند متوقف شود، اگرچه بعضی‌ها از روز اول لحظه‌شماری می‌کنند این طرح شکست بخورد.

پیشنهاد تأمین اعتبار

هاشمی در ارتباط با برنامه وزارت بهداشت برای ادامه اجرای طرح تحول سلامت و خروج از مشکلات اعتباری در سال آینده، گفت: برای سال آینده به دولت پیشنهاد داده‌ایم که اعتبارات را در قالب استانی تجمیع کنیم. حالا که بیمه‌ها را تجمیع نکرده‌اند، منابع باید به طور کامل در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار بگیرد و آنها، هزینه‌ها را در سقف اعتباری که دارند، تنظیم کنند. سازمان برنامه و بودجه هم موظف شود این تخصیص‌ها را ۱۰۰ درصد بدهد و به این ترتیب، هر دانشگاه علوم پزشکی می‌داند که در یک سال چقدر پول خواهد داشت و یک‌دوازدهم بودجه‌اش را هر ماه تحویل می‌دهند و هزینه‌های دارو، پرسنل، تجهیزات و خدمات را متناسب با سقف اعتباری که دارد، تنظیم خواهد کرد. در غیر این صورت، با این دوگانگی که در مدیریت نظام سلامت وجود دارد، معتقدم باز بیمه‌ها کسری خواهند آورد و مشکلات امسال نه‌تنها پابرجا خواهد ماند، بلکه تشدید هم خواهد شد.

وزیر بهداشت در پایان افزود: امیدواریم دولت این پیشنهاد را بپذیرد و منابع را در سطح استانی اعم از بیمه، طرح تحول سلامت و اعتبارات جاری تجمیع کند و دانشگاه مسؤول شود و اجازه دهد در همان سقف هزینه‌ها افزایش پیدا کند. ما معتقدیم به این شکل صرفه‌جویی خواهد شد و به عدالت هم نزدیک‌تر بوده و کسانی از اعتبارات دولتی استفاده خواهند کرد که مستحق هستند.

منبع: وطن امروز

ارسال نظر: