محسن فارسانی

احتمالات سیاسی افزایش قیمت ارز

کدخبر: 2080486

به نظر می‌رسد گروهی از افراد که منافعشان با حضور دولت روحانی بیش از بیش تامین می‌شود در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال رای آوری روحانی در انتخابات ۹۶ بسیار ضعیف است و در اولین گام با توقف عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زدند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، محسن فارسانی:: گران شدن دلار در روزهای گذشته را می توان جز آخرین میخ ها بر پیکر دولت تدبیر و امید خواند چرا که به طور کلان با افزایش نرخ ارز نه تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش می یابد، بلکه قیمت برخی کالاهای تولیدی داخل کشور هم با افزایش مواجه می‌شود؛ این رخداد تضعیف پول ملی در مقابل ارزهای خارجی تورم را در پی‌خواهد داشت و تورم، یعنی فروپاشی آخرین شعار دولت (کنترل تورم و ثبات بازار) که هنوز با توسل به آمار‌های مرکز آمار و بانک مرکزی (و نه جیب مردم) امکان تبلیغ در مورد آن برای دولت مهیا بود.

البته همانگونه که سخنگوی دولت بیان کرد: افزایش نرخ دلار در یک روز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست و بر اساس معیارهای علم اقتصاد در شرایط فعلی دلیل علمی برای کاهش ارزش پول ملی وجود ندارد. ولی دلار گران شد و ارزش پول ملی کاهش یافت. تا احتمال سیاسی بودن این گرانی قوت بگیرد.

به نظر می‌رسد گروهی از افراد نزدیک یا همکار با دولت که منافعشان با حضور دولت روحانی بیش از بیش تامین می‌شود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال رای آوری دکتر روحانی در انتخابات 96 بسیار ضعیف می باشد. به همین جهت در اولین گام با توقف عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار، و بعد از آن کاهش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی با انگیزه افزایش عمدی نرخ ارز یا به دلیل محدودیت منابع ارزی ناشی از ادامه تحریم های بانکی یا کاهش درآمدهای ارزی یا هر دلیل دیگری تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زده و باعث افزایش قیمت ارز در بازار شدند. سپس با مدیریت فضای عمومی جامعه مرحله بعدی طرح را به اجرا گذاشتند تا نوبخت سخنگوی دولت نیز افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر را ناشی از عوامل روانی بخواند.

اما چه کسانی از افزایش نرخ ارز بیشترین بهره را می برند:

1. در حالت کلی افزایش نرخ ارز در حالت کلی سبب کاهش درآمد ها، کاهش قدرت خرید و در نتیجه کاهش تقاضای کل مردم و صنایع متعدد می گردد اما در این میان برخی صنایع مانند پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و معدنی‌ها از افزایش نرخ ارز سود خواهند برد، چرا که واردات این شرکتها برای مواد اولیه مورد نیاز تابع نرخ ارز آزاد نبوده و در مقابل فروش آنها با دلار آزاد انجام می‌شود. نیاز به یادآوری این نکته نیست که بیشتر سود این صنایع در جیب چه کسانی می رود.

2. دولت در روزهای پایانی سال با افزایش نرخ دلار به بهترین شکل ممکن می تواند نسبت به جبران کسری های دولت از طریق فروش دلار اقدام کند و بهره لازم را ببرد.

3. از سوی دیگر با توجه به این که این روزها بودجه سال آینده کشور در حال نگارش است بنابراین افزایش نرخ دلار در بازار آزاد می‌تواند دست دولت را برای بالا بردن قیمت دلار در بودجه سال آینده و اقدامات پوپولیستی بازتر کند.

4. قطعا وقتی کارشناسان علت گران شدن ارز را کاهش عرضه و افزایش تقاضا تشخیص دهند یکی از سیاست های بانک مرکزی تزریق ارز به بازار به منظور برگرداندن بازار در حالت تعادل و کاهش نرخ ارز از طریق افزایش عرضه خواهد بود که در این میان بر اساس تجربیات گذشته از تفاوت قیمت نرخ ارز دولتی و آزاد تعداد زیادی از سوگولی های دولت سودهای بی حد و حساب به جیب خواهند زد. به موارد فوق شایعات مبنی بر تک نرخی شدن قیمت ارز و رانت اطلاعاتی نزدیکان دولت را نیز اضافه کنید.

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد نزدیکان و دوستان دولت به این نتیجه رسیده اند که در شرایط فعلی که وضعیت محبوبیت جناب رییس جمهور با شیب نزولی به پیش می رود بهتر است با قربانی کردن آخرین شعارها و افتخارات دولت، به قول دختر صفدر حسینی سهم بیشتری برای خود از سفره این ملت بردارند.

ارسال نظر: