کاهش قیمت دلار به زیر ۴۰۰۰ تومان رئیس کل بانک مرکزی را در رسانه‌ها آفتابی کرد

سیف: بانک مرکزی ترجیح می دهد کمتر در رابطه با نرخ ارز صحبت کند/ هنوز زمان تک‌نرخی کردن ارز فرا نرسیده

کدخبر: 2080800

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با اقدامات خود باعث شود کسانی که می خواهند با سفته بازی در بازار ارز سود ببرند زیان ببیند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ولی الله سیف درباره نشست امروز جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته به دلیل تقاضاهای فصلی بوده که در این مدت به اوج خود رسیده است،اما با اقدامات بانک مرکزی روند کاهشی نرخ ارز شروع شده و این روند ادامه می یابد.

سفته بازان بازار ارز در نهایت با زیان و خسارت رو به رو می شوند

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی ترجیح می دهد کمتر در رابطه با نرخ ارز صحبت کند تا با اقدامات خود باعث شود کسانی که می خواهند با سفته بازی در بازار ارز سود ببرند،زیان ببیند و پیش بینی می شود سفته بازان در بازار ارز در نهایت با زیان و خسارت رو به رو شوند.

وی افزود:نرخ فعلی ارز در بازار واقعی نیست و متغیرهای اقتصادی گویای شرایطی است که در نتیجه آن روند نزولی قیمت ارز آغاز می شود.

سازمان امور مالیاتی می تواند حساب های پرترافیک را کنترل کند

سیف درباره معرفی فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان مالیاتی به موجب قانون می تواند اطلاعاتی را از بانک مرکزی اخذ کند تا از طریق مرکز اطلاعات بانکی حساب های پرترافیک را در رابطه با فعالیت های مختلف کنترل کند؛بنابراین زمانی که حجم عملیات هرحسابی بالا باشد،می تواند باعث دقت سازمان امور مالیاتی شود که آیا صاحبان این حساب ها اظهارنامه مالیاتی ارائه داده اند یا خیر.

دستیابی به یکسان سازی کامل نرخ ارز نیازمند اطمینان از پیش نیازها است

وی افزود:به طور مثال اگر شخصی اجیر شده باشد تا در بازار فعالیت هایی انجام دهد؛از طریق سازمان امور مالیاتی می توان فعالیت های او را مورد ارزیابی قرار داد.

رئیس بانک مرکزی درباره موضوع یکسان سازی نرخ ارز گفت: موضوع یکسان سازی نرخ ارز در بلندمدت اقتصاد کشور یک الزام است،البته از قول من اظهارنظرهایی شده است اما موضوعی را که من عنوان کردم براین اساس است که برای دستیابی به یکسان سازی کامل نرخ ارز نیازمند اطمینان از پیش نیازها وجود دارد.

سیف افزود: یکی از پیش نیازها؛ ارتباطات بانکی مناسب در حد نیاز برای انجام امور مربوط به تسویه حساب های بین المللی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت به برجام از شرایط مناسبی برخوردار هستیم و پیشرفت هایی در کارها وجود دارد و اقدامات انجام شده نتایج مثبتی را به همراه داشته و بخشی از مسیر کار انجام شده و این موضوع پیگیری می شود.

سیف درخصوص بخشش جریمه دیرکرد و سود وام های معوق تا 100 میلیون تومان،گفت: براساس مصوبه مجلس مقرر شده است که از موضوع تسعیر نرخ از 45 هزار میلیارد تومان پس از کسر نیازهای لازم برای تسویه حساب های قدیم و مطالعات بانک ها،به موضوع بخشش جرایم دیرکرد و سود وام های معوق کشاورزی توجه شود.

وی در این رابطه ادامه داد: پس از کسور لازم از 45 هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از تسعیر مبلغ 10 هزار میلیارد تومان باقی ماند که بخشی باید برای افزایش سرمایه بانک ها، بخشی برای تسویه بدهی های دولت و بخشی برای تسویه حساب بانکی براساس مصوبه صحن علنی اختصاص یابد البته به شرطی که پایه پولی را افزایش ندهد.

سیف افزود: باید توجه داشت اگر مصوبه اجرایی شود پایه پولی با افزایش روبرو می شود و این موضوع بانک مرکزی را دچار یک معضل کرده است و باید مکانیزمی برای عملیاتی شدن موضوع لحاظ شود.

درخواست از مدیرعامل بانک ها برای بخشش جرایم دیرکرد

رئیس بانک مرکزی افزود:درجهت بخشش جرایم دیرکرد و سود وام های معوق با مدیران عامل بانک ها نشستی برگزار شد و از آنها خواسته شد بدون مطالبه با بانک مرکزی حداکثر اختیارات خود را برای بخشش جرایم دیرکرد و سود وام های معوق تا 100 میلیون تومان به کار ببندند و امیدواریم این اقدامات نتیجه بخش باشد.

رئیس بانک مرکزی افزود: یکی از حداقل موضوعاتی که در بخشش سود و جریان دیرکرد مذکور باید رعایت شود،بخشش جریمه دیرکرد 6 درصدی است که بانک ها دراین زمینه اعلام آمادگی کردند و این موضوع در اختیار هیأت مدیره بانک ها است.

ارسال نظر: