در واکنش به صحبت‌های دیشب رئیس‌جمهور

ثبات اقتصادی با منطقی شدن نرخ ارز اتفاق می‌افتد نه با کاهش آن

کدخبر: 2081068

کاهش قیمت دلار با استفاده از عرضه ارز توسط بانک مرکزی، به صورت موقتی قیمت را پایین نگه می دارد و بعد از مدتی، احتمال افزایش مجدد نرخ ارز و شوک ارزی را افزایش می دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین » رئیس جمهور محترم شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی خود، در خصوص نرخ ارز و نوسانات اخیر آن که منجر به افزایش آن تا ۴۲۰۰ تومان و سپس کاهش این نرخ تا ۳۸۰۰ تومان به واسطه دخالت بانک مرکزی شد، صحبت هایی را بیان کرد.

روحانی در این زمینه گفت: قیمت دلار در ماه‌های اخیر در برابر یورو، پوند و یوان رشد داشته است . دلار در ماه‌های اخیر در برابر پوند ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و بطور متوسط در برابر ارز‌های مختلف، ۵ الی ۶ درصد رشد داشته است . به طور طبیعی در ایران هم قیمت آن رشد داشته است. رونق اقتصادی و وسعت واردات هم که نسبت به گذشته متفاوت است، در این زمینه تاثیر داشته است اما حتماً نرخ ارز متعال خواهد شد و نرخی که روزهای اخیر بود حتماً به نرخ متعادل برمی‌گردد.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات رییس بانک مرکزی درباره نرخ ارز، آیا ‏نرخ متعادل مدنظر دولت برای ارز عددی نزدیک به نرخ امروز بازار است یا نرخی پایین تر؟ اظهار ‏داشت: پایین‌تر خواهد بود. ما در محاسباتی که در جلسه اقتصادی داشتیم، رقمی که در آن جلسات بحث ‏شد این رقم‌ها نبوده است.‏

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که بودجه سال آینده براساس چه رقمی بسته شده است؟ تصریح کرد: ‏البته در بودجه نمی‌آوریم که دلار به چه قیمتی خواهد بود ولی بر مبنای محاسباتی که داشتیم بر مبنای ‏حدودا ۳۳۰۰ تومان است. بنابراین، نرخ ارز، این نرخ فعلی نیست. این نرخ کاهش پیدا خواهد کرد.‏

رییس جمهوری افزود: اینکه اشاره کردید دولت مایل است نرخ ارز بالا رود، اصلاً اینطور نیست. برای ‏دولت، ثبات بازار از هر چیزی مهم‌تر است. درست است که درآمد ریالی ما وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، ‏زیاد می شود، اما برای دولت مهم‌تر از درآمد ریالی، ثبات بازار، قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و قطعیت ‏اقتصاد است.‏

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای همه فعالان اقتصادی خیلی مهم است که بدانند نرخ ارز چه مقدار ‏است.‏ برای ما ثبات بازار بسیار مهم ‏است و نرخ ارز بر مبنای همین روندی که در سال‌های گذشته بوده، ادامه خواهد داشت.‏

رییس جمهوری گفت: نرخ فعلی دلار، نرخی نیست که دوام داشته باشد و به نرخ متعادل باز می گردد.‏

در واقع ریاست محترم جمهور آقای روحانی، تلویحا بیان نمودند که نرخ ارز در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. این درحالیست که بانک مرکزی می توانست دلار را در قیمت ۴۰۰۰ تومان تک نرخی کند و جلوی رانت موجود (اختلاف ۶۰۰ تومانی بین نرخ ارز دولتی و بازار) را بگیرد اما مجموعه اقتصادی دولت ترجیح داد به جای این کار، نرخ ارز بازار را کاهش دهد.

این درحالیست که کاهش قیمت دلار با استفاده از عرضه ارز توسط بانک مرکزی، به صورت موقتی قیمت را پایین نگه می دارد و بعد از مدتی، احتمال افزایش مجدد نرخ ارز و شوک ارزی را افزایش می دهد.

در واقع آنچه به نفع اقتصاد کشور و ثبات آن است، افزایش سالانه نرخ ارز به اندازه تورم است چرا که در غیر اینصورت و با ثابت نگه داشتن نرخ ارز بر خلاف روند اقتصاد و تورم، افزایش این نرخ به صورت دفعتی اتفاق خواهد افتاد. اتفاقی که در سالهای گذشته نیز شاهد آن بوده ایم.

با این حال جای تعجب است که رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت با این گزاره اثبات شده در علم اقتصاد مخالفند و بر خلاف آن عمل می نمایند.

افزایش چند برابری نرخ ارز در سالهای گذشته در بعضی مقاطع زمانی، به دلیل ثابت نگه داشتن مصنوعی آن بوده است و این احتمال با این صحبت رییس جمهور برای آینده نزدیک وجود دارد.

امید است که تیم اقتصادی دولت، در این تصمیم خود تجدید نظر نماید و جلوی روند آرام و منطقی افزایش نرخ ارز را نگیرد. همچنین زمینه تک نرخی شدن نرخ ارز را در قیمتی معقول فراهم آورد.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

ارسال نظر: