الهه راستگو:

زنان بیش از هرچیز چوب عدم اجرای قانون را می‌خورند

کدخبر: 2081082

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصل بیست و یکم قانون اساسی به درستی اجرا نمی‌شود که این مسئله باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از زنان سرپرست خانوار به عنوان آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه یاد کرد و اظهارداشت: اگرچه کودکان کار و افراد کارتن خواب نیز از مصادیق بارزآسیب و نیازمند توجه جامعه و مسئولین به شمار می‌روند اما نگاه ریشه‌ای به وضعیت زنان سرپرست خانوار و برسی علل وقوع این پدیده بیانگر آنست افزایش طلاق بیش از فوت همسران از نقش برجسته تری برخوردار بوده و درصورت برنامه‌ریزی صحیح برای این گروه آسیب دیده با پدیده‌هایی نظیر کارتن خوابی، کودکان کار، ارتکاب برخی جرایم و دیگر آسیب‌های ناخواسته از سوی این زنان و فرزندان آنها و البته ریشه دار در برخی کم کاری های صورت گرفته مواجه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با زنان سرپرست خانوار سبب شده تا امروز وضعیت این افراد به عنوان مسئله اجتماعی مورد توجه قرارگیرد افزود: بی توجهی مسئولین به این مسئله تنها تعمیق آسیبهای اجتماعی و بحرانی شدن شرایط را موجب خواهد شد.

زنانه شدن آسیب های اجتماعی مرتبط با فقر است

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران از اشتغال و کارآفرینی به عنوان مهمترین مطالبه به حق زنان سرپرست خانوار یادکرد و گفت: درآمد ناچیز ناشی از اشتغال کاذب، امروز این گروه از زنان را در ردیف فقیر ترین افشار جامعه قرار داده و از آنجا که ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی در فقر بوده زنانه شدن آسیبها را می توان مرتبط با این امر دانست.

راستگو از دستفروشی، سبزی پاک کنی و کارگری در منازل و برخی کارگاه‌های تولیدی و مستعد آسیب اجتماعی به عنوان فرصت‌های شغلی این افرد یاد کرد و گفت: این درحالی است که در قانون اساسی تاکید ویژه ای به حمایت از زنان و ایجاد بیمه خاص برای بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست شده است.

لاینحل ماندن موضوع اقشار آسیب پذیر علی رغم وجود قانون

وی با طرح این پرسش که چرا علی رغم برخورداری از قانون موضوعات مرتبط با اقشار آسیب پذیر لاینحل مانده تاکید کرد: بخشی از این امر صرف نظر از ناکارآمدی نظام های بیمه گر مرتبط با عدم الزام آوری قانون بوده و متاسفانه این مسئله ایست که در بسیاری از موضوعات دیگر نیز مطرح است.

رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمامی دستگاهها بنابر وظایف محول شده مکلف به رفع مشکلات مردم شده اند اظهارداشت: عدم اجرای قانون بیانگر تخطی نهاد موظف شده است و اینکه چرا این سازمانها مورد سوال قرار نمی گیرند جای بسی سوال و تامل است.

راستگو با بیان اینکه عدم حمایت دولت، رفاه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و دیگر طبقات ضعیف را در ردیف پایین‌ترین اقشار جامعه موجب شده افزود: تعارض نقش این زنان و اینکه باید به تنهایی تمامی مشکلات اقتصادی، خانوادگی و تربیتی خانواده را متحمل شوند شرایطی را در این افراد موجب شده که رفع تبعات آن نیازمند صرف هزینه فراوان است.

وی بسیاری از معضلات و چالش های امروز جامعه را مرتبط با فقدان سیاست و نگاه پیشگیرانه مسئولان عنوان کرد وگفت: متاسفانه این رویه در تمامی حوزه ها حاکم بوده و جز تحمیل هزینه های سنگین و لاینحل ماندن موضوعات نتیجه دیگری به دنبال نداشته است.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به اصل بیـست ویکـم قـانون اساسـی اشاره کرد و گفت: مطابق این اصل دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید و امور زیر را انجام‏ دهد؛ ایجاد زمینه‌های‏ مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیاء حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او، حمایت‏ مادران‏، بالخصوص‏ در دوران‏ بارداری‏ و حضانت‏ فرزند، و حمایت‏ از کودکان‏ بی‏ سرپرست‏، ایجاد دادگاه‏ صالح‏ برای‏ حفظ کیان‏ و بقای‏ خانواده‏، ایجاد بیمه‏ خاص‏ بیوگان‏ و زنان‏ سالخورده‏ و بی‏ سرپرست‏ و اعطای‏ قیمومت‏ فرزندان‏ به‏ مادران‏ شایسته‏ در جهت‏ غبطه‏ آنها در صورت‏ نبودن‏ ولی‏ شرعی‏ که براین اساس می‌توان اذعان داشت که زنان بیش از هرچیز چوب عدم اجرای قانون را می‌خورند نه خلاهای موجود.

قانون و طرح های کاغذی ریشه بسیاری از مشکلات موجود است

راستگو با بیان اینکه قانون و طرح های کاغذی امروز نه تنها برای زنان سرپرست خانوار و اقشار آسیب دیده دردسر ساز شده که ریشه بسیاری از مشکلات موجود است افزود: نهادهای نظارتی باید در این حوزه با جدیت بیشتری عمل کرده و رفع مشکلات مردم را وظیفه اول و آخر خود قرار دهند.

وی به عملکرد سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: سمن های تخصصی این حوزه با نگاه ریشه به مسئله زنان سرپرست خانوار مهارت آموزی را اولویت و لازمه کارآفرینی و توانمندسازی این گروه از اقشار جامعه قرار داده اند به طوری که مشکلات اقتصادی تعداد بسیاری از این افراد پس از برخورداری از مهارتهای لازم و اشتغال در کارگاه های ایجاد شده مرتفع شده است.

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران همچنین عملکرد ستاد توانمند‌سازی شهرداری تهران را یاد آور شده و افزود: بیش از 1500 زن سرپرست خانوار پس از کسب آموزش‌های لازم صاحب شغل پایدار شده‌اند.

راستگو خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و عملکرد درخشان آنها در تمامی حوزه‌ها بالاخص آسیب‌های اجتماعی قطعا تسهیل شرایط برای این گروههای غیر انتفاعی و مردمی کاهش مشکلات در بسیاری از حوزه ها را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر: