"آمار کنترل کیفیت هوای تهران" اظهارات رئیس‌جمهور را نقض کرد

کدخبر: 2081139

آمار کیفیت هوا هم در سال ۹۳ و هم در سال ۹۴، ۲۳۳ روز سالم را نشان می‌دهد اما برخلاف اظهارات شب گذشته روحانی، تعداد روزهای سالم در سال جاری به ۲۰۸ روز سالم نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین » تسنیم نوشت:

مسئله کاهش آلودگی هوا و محیط زیست به عنوان یکی از اولویتهای دولت یازدهم اعلام شده بود و حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بارها از کاهش روزهای آلوده در دولت متبوع خود گفته است.

اما حجت‌الاسلام حسن روحانی شب گذشته در رسانه ملی و در گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم گفت: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی بسیار مهم است؛ مسئله آب و فاضلاب، محیط زیست و ریل اولویت‌های دولت در سال 96 است و در بودجه نیز پیش‌بینی ویژه کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه آلودگی هوا بسیاری از کشورها با مشکل مواجه هستند؛ در کشورهای اروپایی، هند، چین و کشورهای دیگر نیز این معضل وجود دارد؛ باید خودروها و موتورسیکلت، وسایل گرمایی خانه‌ها و نیروگاه‌ها از گاز استفاده کنند و از همه وسایلی که برای آلودگی هواست، ممانعت و اصلاح کنیم؛ این کارها شروع شده و سوخت نیروگاه‌ها را عمداً از گاز تأمین می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما بنزین را اصلاح کردیم و در هفت کلان‌شهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم گذاشته می‌شود، گفت: ما در زمینه مسائل مربوط به ریل یکی از دلایلی که به آن اصرار داریم این است که آلودگی را کم کند و اقدامات خوبی انجام گرفته و مجموعه هوای سالم ما بهتر از سال‌های گذشته است.

اما این اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی «بر افزایش روزهای سالم هوا نسبت به سالهای قبل» در حالیست که گزارشهای رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا در سال 95، حقیقت دیگری را متفاوت از آمار اعلامی توسط روحانی نشان می‌دهد.

اخیراً لیلا نظری؛ سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان پاییز 95 با بیان اینکه تهران در یک پنجم روزهای امسال آلوده بوده است، اعلام کرده بود: سه فصل از سال 955 گذشت و در یک پنجم روزهای طی شده امسال هوا ناسالم بود.

وی متذکر شده بود: نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران طی 276 روز اخیر نشان می‌دهد کیفیت هوای تهران طی سه فصل گذشته سال، 15 روز پاک، 208 روز سالم، 48 روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم برای همه بوده است؛ بدین ترتیب هوا 53 روز ناسالم بوده و شاخص میانگین هوا از حد استاندارد خارج شده بود.

به گفته نظری در سال جاری صرفاً پنج درصد روزها هوا پاک بوده و 75 درصد روزها هوا سالم و 20 درصد روزها هم هوا ناسالم و آلوده بوده است.

همچنین نتایج گزارش‌های سنجش کیفیت هوا نشان می‌دهد 23 آبان با شاخص 156 آلوده‌ترین روز سال تا پایان پاییز بوده و اول فروردین با شاخص 35، پاک‌ترین روز امسال بوده است.

اما گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به روشنی این حقیقت را نشان می‌دهد که صرفاً در پاییز امسال به اندازه کل سال گذشته، روزهای آلوده داشته‌ایم.

این مسئله در حالیست که کیفیت هوا هم در سال 93 و هم در سال 94، 233 روز سالم بوده است اما برخلاف آمار اعلامی شب گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی، تعداد روزهای سالم در سال جاری به 208 روز سالم نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است.

ارسال نظر: