گزارش «نسیم آنلاین»: بانک مرکزی در کمتر از ۱۴۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری یک طرح انتخاباتی دیگر را کلید زد!

پرداخت وام ۵۰ میلیونی به مردم در آستانه انتخابات ۹۶ تسهیل شد!

کدخبر: 2081163

به نظر می‌رسد دولتمردان تدبیر و امید با آسان کردن شرایط وام و وارد کردن کالاهای خارجی قصد دارند در آستانه انتخابات هر طور شده این کارت‌ها را به مردم بدهند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: دولتمردان یازدهم در طول 3.5 سال گذشته نشان دادند که علاقه خاصی به ارائه طرح‌هایی برای ارائه وام و کارت اعتباری به مردم دارند. آن‌ها در طول مدت فعالیت خود یک بار در قالب بسته خروج از رکود دوم خود وام 25 میلیونی خرید خودرو و وام 10 میلیونی خرید کالا را ارائه کردند که تقریبا با شکست رو به رو شد. طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو که به نظر می‌رسید تنها برای خالی کردن انبارهای خودروسازان تعبیه شده بود به دلیل بی برنامگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی بعد از گذشت چند روز متوقف شد و دست عده زیادی از متقاضیان به دلیل محدودیت ظرفیت از این وام کوتاه ماند.

وام 10 میلیونی خرید کالا هم به دلیل بی برنامگی در اجرا و مشخص نبودن چگونگی اعطای آن با یک شکست تمام عیار رو به رو شد و تقریبا دست هیچ کس به آن نرسید.

اواسط امسال دولت اقدام به تعبیه یک طرح جدید برای وام دادن به مردم کرد ولی این طرح هم نتواست رکود را در اقتصاد کشور به حداقل برساند. این طرح که شامل سه کارت 10 میلیون تومانی، 30 میلیون تومانی و 50 میلیون تومانی می‌شد بازهم چوب ناهماهنگی مدیران سیف و نعمت‌زاده را خورد و تقریبا به توفیقی دست پیدا نکرد.

شروط عجیب بانکها برای دریافت این وامها مردم را از دریافت کارتهای اعتباری مورد نظر دولتمردان تدبیر و امید منصرف کرد. جالب اینجاست مسئولان بانک مرکزی که با تشریفات خاصی اجرای این طرح را کلید زده بودند و کار به جایی رسیده بود که شخص سیف راسا برای افتتاح این طرح به بانک ملی رفته بود تا چند ماه حاضر به پذیرفتن شکست این طرح نبودند، اما در نهایت هم مسئولان ساختمان میرداماد و هم مدیران محمدرضا نعمت‌زاده در وزارت صنعت معدن و تجارت رسما از شکست این طرح سخن به میان آوردند. نعمت‌زاده دلیل شکست این طرح را عدم همکاری مناسب با سیستم بانکی دانست و اعلام کرد که اشکال‌تراشی‌های مکرر بانکها مردم را از گرفتن این وام‌ها منصرف کرد.

سیف هم با انتقاد از وزارت صنعت اعلام کرد که در هیچ کجای دنیا بانکهای مرکزی برای به فروش رفتن کالاهای در انبار مانده و درجه چندم تسهیلات نمی دهد.

طرح شکست خورده به بهانه انتخابات احیا شد

با این وجود چند روز بعد از انتقادات سیف از طرح کارت اعتباری خرید کالا، اخباری از سوی بانک مرکزی درباره ادامه یافتن این طرح در رسانه‌ها منتشر شد. علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی چند روز قبل از احیای دوباره این طرح و ادامه یافتن تا پایان سال خبر داد. دو روز قبل نیز محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم وارد عمل شد و رسما از طرح جدید دولت برای اعطای وام به مردم جهت خرید کالا خبر داد. طبق اعلام طحان‌پور طرح جدید دولت که در فاصله 150 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری کلید خورده قرار است با دو تغییر اساسی نسبت به طرح قبلی اجرایی شود.

دو اهرم تحریک کننده در طرح جدید دولت

یکی از این تغییرات به ورود رسمی کالاهای خارجی اختصاص دارد. در طرح‌های قبلی دولت جسته و گریخته اخباری در خصوص ورود کالاهای خارجی به این طرح شنیده می‌شد اما ظاهرا این بار انتقادات رئیس کل بانک مرکزی جواب داده و قرار است کالاهای خارجی رسما وارد چرخه اعطای وام برای خرید کالا شوند. همچنین شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده برای این طرح هم ساده‌تر از طرح چند ماه قبل بانک مرکزی است. یا این وجود به نظر می رسد دولت در ماههای پایانی خود شرایطی را فراهم کرده که این طرح هر طور که شده با استقبال مردم رو به رو شود تا هم شکست طرح‌های قبلی را جبران کند و هم از آن به عنوان یک پوئن مثبت در آستانه انتخابات استفاده کند.

پای تعمیرات خانه هم به طرح کارت اعتباری باز شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در توضیح این طرح اعلام کرد که رقم این کارت‌ها 10، 30 و 50 میلیون تومان با سود 18 درصد است. مصرف این کارت‌ها از تعمیرات خانه تا خرید لوازم خانگی ایرانی و خارجی امکان پذیر است.

طحان‌پور گفت که متقاضیان برای کارت های 10 میلیون تومانی نیازمند ارائه فیش کسر از حقوق یا جواز کسب هستند و برای ارقام 30 تا 50 میلیون تومان باید وثیقه ارائه شود .

اعطای وام 50 میلیونی با دو ضامن و کپی سند!

خبرنگار « نسیم آنلاین » برای اطلاع از صحت و سقم اعطای این وامها، سری به شعبات بانکها زده و عملا با تغییرات محسوس این وامها با طرح چند ماه پیش رو به رو شد. در طرح قبلی شرایط به قدری سخت بود که برای اعطای وام 50 میلیونی به ازای هر 10 میلیون باید یک ضامن معرفی می‌شد. یعنی در واقع برای دریافت کارت اعتباری 50 میلیونی نیاز به حضور 5 ضامن بود! اما امروز برای دریافت وام 50 میلیونی جدید در یکی از شعبات بانکی، فقط کپی سند به همراه دو ضامن کفایت می‌کند!

با این تفاسیر به نظر می‌رسد دولتمردان تدبیر و امید با آسان کردن شرایط وام و وارد کردن کالاهای خارجی قصد دارند در آستانه انتخابات هر طور شده این کارت‌ها را به مردم بدهند. باید دید این بار مردم از این طرح‌ استقبال می‌کنند یا خیر؟

ارسال نظر: