نوری المالکی در نشست خبری در تهران:

عربستان خاستگاه تروریسم است/ همواره از بشار اسد حمایت کرده‌ایم/ ایران تنها کشوری است که عراق را یاری کرد

کدخبر: 2081198

معاون رئیس جمهور عراق، عربستان سعودی را خاستگاه تروریسم خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که عراق را در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی یاری کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نوری المالکی در نشست خبری که عصر امروز دوشنبه در هتل آزادی تهران برگزار شد گفت: گرچه برخی کشورها در حرف آمادگی خود را برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم اعلام کردند، اما این فقط ایران بود که به میدان آمد و به عراقی ها کمک کرد.

وی افزود: نیروهای مسلح عراق امکانات تسلیحاتی کافی را در برابر داعش نداشتند، اما ایران ما را از نظر تسلیحاتی تجهیز کرد و این مساله کمک مهمی در روند غلبه بر داعش داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، معاون رییس جمهوری عراق هدف خود از سفر به تهران را گسترش مناسبات بین دو کشور دانست و تاکید کرد که روابط تهران و بغداد نزدیک و راهبردی است.

وی از سیاست های عربستان در منطقه به شدت انتقاد کرد و این کشور را خاستگاه تروریسم خواند.

به گفته المالکی، ریاض اکنون تاوان و هزینه سیاست های خود در حمایت از تروریسم را می دهد و در رسیدن به اهداف ناکام شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آزادی موصل ایجاب می‌کند شرایط سیاسی جدید در عراق به وجود بیاید و برنامه سیاسی شما در ارتباط با شرایط سیاسی جدید چیست؟ اظهار داشت: ما نیاز به یکسری پیش زمینه‌ها داریم که بعد از آزادی موصل در این خصوص تعریف شود. این ساختار می‌تواند در آینده سیاسی عراق تاثیرگذار باشد.

این مقام عراقی اضافه کرد: بدون تردید نگرانی‌هایی بعد از آزادسازی موصل وجود خواهد داشت که برخی از این نگرانی‌ها می‌تواند در آینده سیاسی عراق تاثیرگذار باشد.

وی به برخی از دولت‌های منطقه که به عراق چشم طمع دارند، اشاره کرد.

نوری المالکی ادامه داد: ما الان با برخی از فراکسیون‌ها برای بازسازی وحدت در عراق در حال گفت‌وگو هستیم.

وی با اشاره به اظهاراتی که درباره تجزیه موصل مطرح می‌شود،‌تصریح کرد: این اظهارات قابل پذیرش نیست و اجازه تجزیه موصل را نمی‌دهیم و طرحی در این خصوص وجود دارد که نمی‌پذیریم.

معاون رئیس جمهور عراق اضافه کرد: در سطح سیاسی برگزاری انتخابات و تشکیل ائتلافی براساس حفظ یکپارچگی عراق مدنظر ما است.

* همواره از بشار اسد حمایت کرده‌ایم

نوری المالکی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه داعش تهدید مشترک بین عراق و سوریه است و آیا هماهنگی برای مبارزه با داعش بین عراق و سوریه وجود دارد؟ گفت: بغداد و دمشق در طول تاریخ پیوندهای تاریخی داشته‌اند. از سال 2005 تا 2009 زمانی که عراق به ثبات رسید، این وضعیت بر سوریه نیز تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد: سوریه و عراق باید براساس منافع ملی مشترک توافقاتی را انجام دهند، زمانیکه این هماهنگی وجود نداشت وضعیت سوریه بر عراق و وضعیت عراق بر سوریه تاثیر گذاشت و این درسی برای دو طرف بود. براساس تعامل دمشق و بغداد، ما همواره مواضعمان مبارزه با تروریسم بوده و از بشار اسد حمایت کرده‌ایم.

این مقام عراقی با بیان اینکه آغاز جریان تروریسم نتیجه عدم هماهنگی دو کشور بود، اظهار داشت: با هماهنگی دو طرف مبارزه بهتری با تروریسم صورت گرفت و الان در سطحی از هماهنگی برای جلوگیری از نفوذ تروریسم در دو کشور هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خودداری مراجع عظام از پذیرفتن هیات ائتلاف ملی عراق گفت: من سخنگوی آنها نیستم و ائتلاف ملی یک نهاد سیاسی است.

*با قدرت در انتخابات شرکت می‌کنم

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عدم کاندیدا شدن برای انتخابات و اینکه در دیدار با مقام معظم رهبری که رسانه‌ای نشد چه گذشت؟ گفت: این دیدار در راستای تقویت مناسبات و روابط دوجانبه بود و در این ملاقات گزارشی از شرایط کنونی را ارائه کردم.

نوری مالکی عنوان کرد: با قدرت در انتخابات شرکت خواهم کرد و هر گامی که بتوانم برای تشکیل گروهی که دارای اکثریت گروه‌های سیاسی عراق باشد،‌برخواهم داشت.

* عربستان خاستگاه تروریسم

دبیرکل حزب اسلامی الدعوه در پاسخ به سؤالی در خصوص عربستان و نقش آن در منطقه عنوان کرد: عربستان خاستگاه تروریسم است و تروریسم از وهابیت سرچشمه می‌گیرد و من بارها بر این امر تاکید کرده‌ام که عربستان نمی‌تواند گروه‌های تروریستی را جمع‌آوری کند که از بن لادن آغاز شد و بدتر از آن گروه‌های تکفیری هستند که رای به تکفیر مسلمانان می‌دهند.

وی افزود: بارها تاکید کردم عربستان به عنوان خاستگاه تروریسم تاوان این امر را می‌دهد و به آنها توصیه می‌کنم از این کارها دست بردارند، آنها هزینه سنگینی خواهند داد. حتی آمریکا هم به این نتیجه رسیده که عربستان خاستگاه تروریسم است و عربستان با سیاست‌هایی که در پیش گرفت دچار زیان شد.

معاون رئیس جمهور عراق ادامه داد: در خصوص سیاست‌های عربستان در مورد سوریه، عراق و ایران نمی‌توان اسم سیاست بر آن گذاشت، بلکه نوعی ماجراجویی بود.آنچه مهم است این است که هر حکومتی اشتباه می‌کند و می‌تواند درس بگیرد.

وی افزود: امیدوارم عربستان از اشتباهات خود درس بگیرد و جبران کرده و در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند، به خصوص در مورد حادثه منا،

سیاست‌های عربستان نیازمند بازنگری است

این مقام عراقی ادامه داد: درست است ما هزینه‌هایی را در تمام سطوح پرداخته‌ایم، اما این عربستان است که دچار خسران شده است.

*عراق تنها با یک جریان ساخته نمی‌شود

نوری المالکی در خصوص نقش ائتلاف ملی شیعیان عراق در وحدت عراق نیز عنوان کرد: ائتلاف ملی شیعیان عراق یک ساختار اساسی در ساختار سیاسی عراق است و دارای تاثیرگذاری است. معتقدیم عراق تنها با یک جریان ساخته نمی‌شود و تمام جریان‌های سیاسی باید حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هر وجبی از خاک عراق که بازپس‌گیری می‌شود توسط هر جریانی که این آزادسازی صورت گیرد، باید به عراق بازگردد و مهم نیست کدام جریان در این آزادسازی حضور داشته است. تمام مناطق آزاد شده به استان‌های خود باز می‌گردند و اگر مناقشه‌ای وجود داشته باشد بر اساس قانون اساسی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

این مقام عراقی با ابراز خرسندی از تحولات اخیر در سوریه عنوان کرد: به صراحت می‌گویم اگر بتوانیم عراق، موصل و مناطق اشغالی را از داعش پس بگیریم، آماده هستیم به کمک برادران خود در سوریه برویم و این نظر شخصی من است.

ارسال نظر: