محمدرضا باهنر:

رهبر انقلاب اسفندماه اعضای جدید مجمع تشخیص را اعلام می‌کنند

کدخبر: 2081315

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تمرکز دوره هفتم مجمع بر "نظارت و اجرای سیاست‌های کلی" به جای تدوین سیاست‌ها خبر داد و گفت: دوره ششم مجمع در حال اتمام است و رهبر معظم انقلاب اسفندماه اعضای جدید مجمع تشخیص را اعلام می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جبهه پیروان در گفتگو با فارس ، با اشاره به برنامه‌های مجمع اظهار داشت: ما درحال حاضر بیشتر بر روی بحث نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی مشغول کار هستیم و دو کار مهم نظارتی از جمله نظارت بر برنامه ششم توسعه در دستور کار است که موازی با مجلس پیش می‌رویم.

باهنر ادامه داد: دولت لایحه‌ای بنام احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم ارائه داد و مجلس هم مشغول برنامه‌نویسی است که بعضی از آنها با سیاست‌های کلی مغایرت دارد، لذا ما در حال رصد هستیم که بتوانیم درنهایت بر موارد تصویبی اعلام‌نظر کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته از طرفی مجمع در حال اتمام دوره خود به‌سر می‌برد و اسفندماه دوره مجمع به اتمام می‌رسد و رهبر معظم انقلاب اعضای جدید مجمع را اعلام خواهند کرد؛ البته برخی اعضا مثل روسای قوا حقوقی هستند و مابقی افراد حقیقی هستند.

وی افزود: در دوره گذشته رهبر انقلاب 10 مورد را به‌عنوان ایده‌های کلی سیاست‌گذاری مطرح فرمودند که حدود 8 مورد آن پیش رفت.

باهنر با اشاره به بررسی سیاست‌های کلی جمعیت، اقتصاد، محیط زیست،‌انتخابات و قانون‌گذاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره به‌روزرسانی سیاست‌ها که مورد تأکید هاشمی رفسنجانی قرار گرفته بود، گفت: ما در ذهن‌مان بود که سیاست‌های کلی تاریخ مصرف‌شان 10 ساله است و خوب است بعد از 10 سال تجدیدنظر شود، ما در حال حاضر برای تجدیدنظرها در دبیرخانه مجمع بحث می‌کنیم که چه مواردی شامل تجدیدنظر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این تجدیدنظر در سیاست‌های کلی بستگی به نوع سیاست دارد، اظهار داشت:‌ برخی از سیاست‌ها ممکن است قبل از 10 سال مانند سیاست‌های توسعه دوره آنها منتفی شود، البته برخی سیاست‌ها همچون اقتصاد مقاومتی بلندمدت است، هرچند که ممکن است برخی از بندهای آن نیاز به تجدیدنظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، اما هنوز برخی موارد آن تبدیل به قانون نشده است، تأکید کرد: بعید است سیاست‌های انتخابات به انتخابات این دوره برسد؛ چراکه ابتدا باید تبدیل به قانون و سپس اعمال شود، لذا یکی از بحث‌های ما در دبیرخانه ضمانت اجرایی سیاست‌های کلی است.

باهنر یادآور شد: از مجموع سیاست‌های کلی که تاکنون در مجمع تصویب شده، یک مورد آن به‌صورت کامل سیاست‌های کلی اصل 44 بود که تبدیل به قانون شد، اما مابقی سیاست‌های کلی که مستقلاً یک قانون در مورد آنها وضع شده باشد، نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی از سیاست‌های کلی تصویب و ابلاغ می‌شود اما مجلس و دولت درباره آن اقدامی انجام نمی‌دهند که باید مکانیزمی پیدا کنیم تا سیاست‌هایی که ابلاغ شده اما بر روی آنها اقدام قانونی صورت نمی‌گیرد، تبدیل به قانون شوند.

وی با بیان اینکه ما درباره برخی ایده‌های کلی درحال بحث هستیم تا خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شود، تصریح کرد: در دوره آینده مجمع، کار بیشتر باید بر روی نظارت و اجرای سیاست‌های کلی متمرکز شود تا تدوین آنها، چراکه سیاست‌های کلی مهم تصویب شده است که باید برخی از آنها که 10 سالشان گذشته تجدیدنظر شوند یا مورد پیگیری قرار گیرند.

اعضای دوره ششم مجمع از تاریخ 24 اسفند 1390 و به مدت 5 سال از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شدند.

ارسال نظر: