صدای رسانه‌های دولتی هم از گرانی کالاهای اساسی مردم درآمد/ روزنامه منتسب به هاشمی رفسنجانی: مردم خرید گوشت را تحریم کنند

کدخبر: 2081409

در حالی که مسئولان عنوان می‌کنند قیمت گوشت باید هر کیلو حداکثر ۳۴ هزار تومان باشد، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد این کالا در بازار تا بیش از ۴۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه آرمان از رسانه های نزدیک به دولت نوشت: گرانی در بازار در مورد چند کالای اساسی به انجام اظهار نظر‌های ضد و نقیضی منجر شده است. این در حالی است که گرانی‌های اخیر درباره گوشت قرمز، برنج و کره شهروندان را تا مرز تحریم خرید این کالا‌ها پیش برده است. گرانی گوشت قرمز از جمله چالش برانگیز‌ترین مسائل مطرح شده در چند هفته اخیر است. در حالی که مسئولان عنوان می‌کنند قیمت گوشت باید هر کیلو حداکثر ۳۴ هزار تومان باشد، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد این کالا در بازار تا بیش از ۴۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. دلایل مختلفی برای این گرانی بی سابقه ذکر شده است که از مهم‌ترین آنها صادرات دام و کمبود گوشت است. از طرف دیگر، مخالفان این مساله که صادرات دام گوشت را گران کرده تاثیر دلالان بر بازار را دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند. روز گذشته بار دیگر مساله گرانی گوشت مورد توجه قرار گرفت. عضو اتحادیه دامداران در رابطه با گرانی اخیر گوشت قرمز که به سبب افزایش صادرات دام صورت گرفته است، اظهار داشت: وقتی کاری بدون برنامه باشد و به صورت لحظه‌ای تصمیم گیری شود نتیجه این می‌شود که امروز مردم مجبور هستند برای اینکه بازار صادرات رونق پیدا کند، گوشت را گران‌تر بخرند.

سلطانی ادامه داد: امروز حتی گوشت‌هایی که از قدیم و با نرخ‌های قبل خریداری شده بود با نرخ جدید به فروش می‌رسد و برخی از مسئولان برای فرار از مسئولیت خود اعلام می‌کنند دلار گران شده یا صادرات افزایش پیدا کرده است. او تصریح کرد: اکنون با وضعیت موجود برای برخی افراد رانت به وجود آمده و وارد کنندگان و صادرکنندگان در این بین بیشترین سود را می‌برند و در واقع فقط دامدار متضرر می‌شود. از طرف دیگر، اسکندر زند معاون توسعه و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت گوشت قرمزگفت: این افزایش روند طبیعی ندارد زیرا دام به اندازه کافی در کشور وجود دارد. در مقابل دبیر انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های خام دامی نیز درباره علل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: نبود مدیریت یکپارچه در تامین گوشت قرمز تنظیم بازار را مشکل کرده است.فرهاد طاهریان افزود: اکنون واردات گوشت قرمز انجام می‌شود اما زمانی حجم محموله‌های وارداتی در مقررات تنظیم بازار قرار می‌گیرد واردات خودش را در بازار نشان نمی‌دهد. مجموع اتفاقات رخ داده در بازار گوشت باعث تمایل کمتر شهروندان به خرید این کالای اساسی شده است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بابیان اینکه گرانی قیمت گوشت باعث شده مردم این کالا را خریداری نکنند، گفت: نرخ گوشت در بازار روند کاهشی به خود گرفته، اما هنوز نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن اعلام کرد. علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه بازار گوشت گوسفندی به شدت کساد و رکود بر آن حاکم است، اظهار کرد: گوشت گران شده و مردم نیز این کالا را خریداری نمی‌کنند. او با اشاره به اینکه سزای گران‌فروشی نخریدن است، گفت: در حال حاضر نمی‌توان نرخ دقیقی را برای گوشت گوسفندی در بازار اعلام کرد؛ چراکه قیمت‌ها در نوسان است و بازار هنوز به ثبات نرسیده است.

برنج در اوج

اخبار تازه‌ای درباره گرانی‌های تازه برنج منتشر نشده است، اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بی سابقه برنج ایرانی در بازار بوده‌ایم و هنوز این قیمت‌ها بالا هستند و انگار قرار نیست پایین بیایند. زند، معاون وزیر کشاورزی دلیل افزایش قیمت برنج را ضعف در زنجیره‌های پس از مزرعه دانست و افزود: باید زنجیره‌های پس از تولید را تقویت و بر آن نظارت کنیم. همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در کشور است گفت: وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرده که امسال دو میلیون و ۳۰۰ تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید برنج کشور است. علی محمد شاعری افزود: با توجه به اینکه سرانه مصرف برنج در ایران ۳۷ کیلوگرم است و بر این اساس حدود سه میلیون تن در سال برنج در کشور مصرف می‌شود نیاز به واردات حدود ۵۰۰ هزار تن از این محصول داریم. او گفت: تاکنون ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده و به مرور در حال توزیع است. او افزود: زنجیره توزیع و مدیریت عرضه و تقاضا باید در وزارت جهاد کشاورزی تقویت شود. شاعری گفت: ذائقه مردم به سمت استفاده از برنج ایرانی تغییر کرده و به این دلیل تقاضا برای برنج خارجی کاهش یافته است. او افزود: توزیع برنج باید درست و در شبکه سازمان یافته انجام شود. شاعری گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار ناموفق و بازار توزیع محصولات کشاورزی رها شده است.

گرانی کره

در حالی که بر اساس قانون، هرگونه تغییر قیمت در محصولات اساسی اولویت یک، باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان باشد و رئیس این سازمان از تخلف لبنیاتی‌ها برای گرانی کره و بازگرداندن نرخ‌های این محصول به قیمت قبل خبر داده است، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که آنها نمی‌دانستند کره به گروه کالاهای اساسی اولویت اول بازگشته و تعیین قیمت آن با دولت است و نمی‌توانند کره‌های گران شده را که ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به نوع ۱۰۰ گرمی آن اضافه شده از بازار مصرف جمع‌آوری کنند. طی هفته گذشته قیمت کره از سوی برخی از برندهای مطرح بسته‌بندی‌کننده این محصول گران شده بود، به گونه‌ای که به عنوان مثال کره بسته‌بندی شده ۱۰۰ گرمی که بر اساس مصوبات گذشته ۲۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود، به ۳۲۰۰ تومان از سوی این برندها افزایش یافت و چند روز پس از آن سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت خبر از تخلف صنایع لبنی برای افزایش غیرقانونی قیمت کره داد و اعلام کرد که صنایع لبنی بسته‌ بندی کره که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی اقدام به افزایش این محصول کرده‌ بودند، پرونده‌شان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

ارسال نظر: