نماینده کارگران در شورای عالی کار:

آمارهای اشتغال رئیس جمهور کلی و غیر مستند است/ نه تنها وضعیت اشتغال رشدی نداشته بلکه ما در جا نیز زده‌ایم

کدخبر: 2081443

افرادی مثل ما که به عنوان نمایندگان کارگران در کارگاه های تولیدی حاضر هستیم صراحتا شاهدیم در این زمینه ها هیچ برنامه مدونی وجود نداشته و نمی توان گفت امروز در کجای این برنامه ها هستیم؟

به گزارش « نسیم آنلاین » ولی الله صالحی نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به گفتگوی تلویزیونی چند روز گذشته رئیس جمهور درباره رضایت نسبی از وضعیت اشتغال در کشور گفت: من از اساس و پایه اظهارات رئیس جمهور درباره آمار اشتغال و بیکاری اطلاعی ندارم اما طبیعتا آنچه باعث ایجاد اشتغال می شود موضوع سرمایه گذاری است که در این صورت شغل مولد ایجاد شده و در نهایت آثار آن در جامعه لمس می شود. وی درباره نرخ بیکاری واقعی در جامعه تصریح کرد: نمی توان خیلی روی این آمار تاکید و آنها را نمایانگر وضعیت اشتغال در کشور دانست چرا که بسیاری از افراد در گذشته متقاضی کار بوده اما اکنون با توجه به عبور سن شان از سن اشتغال از جمعیت نیروی آماده به کار خارج شده اند. صالحی با تاکید بر این موضوع که نیروهایی که تازه وارد عرصه کار می شوند نیز در این آمارها دیده شده اند خاطرنشان کرد: ما اطلاعی نداریم که آمارهای ارائه شده از سوی دولت و رئیس جمهور بر اساس چه استنادی بیان شده است. چرا که اگر این آمارها شفاف باشد راحت تر می توان درباره آن اظهارنظر کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در ادامه گفتگوی خود با قدس آنلاین اظهار داشت: متاسفانه آنچه در جامعه و اقتصاد دیده می شود این است که نه تنها وضعیت اشتغال رشدی نداشته است بلکه شاید ما در جا نیز زده ایم و خیلی از فرصت ها را از دست دادیم. وی افزود: به عبارتی به محور اصلی که باید بحث تولید باشد توجه ای نشده و بیشتر سمت و سوی فعالیت ها به طرف کارهای دلالی و واسطه گری بوده و اگر هم شغلی ایجاد شده در این زمینه ها بوده است که این مشاغل عمدتا نیز پایدار نیستند.

صالحی با اشاره به عدم وجود برنامه ای مدون از سوی دولت در زمینه تولید گفت: طبیعتا مراد از ایجاد اشتغال، اشتغال مولد است که می تواند در چرخه اقتصاد موثر بوده و اثر خود را بگذارد. اگر چه ممکن است در بحث واسطه گری و دلالی شغل هایی نیز ایجاد شود اما این شغل ها در تقابل با رونق بوده و چرخه اقتصادی را به چالش می کشند. وی ادامه داد: افرادی مثل ما که به عنوان نمایندگان کارگران در کارگاه های تولیدی حاضر هستیم صراحتا شاهدیم در این زمینه ها هیچ برنامه مدونی وجود نداشته و نمی توان گفت امروز در کجای این برنامه ها هستیم؟ به هر حال برای انجام هر اقدامی باید برنامه ریزی شده و بازه زمانی مشخص شود تا مثلا اگر امروز در این نقطه هستیم در یک بازه زمانی مشخص قرار است به این نقطه برسیم.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: نکته دیگر این است که دولت یازدهم نه تنها شغل چندانی ایجاد نکرده بلکه در حوزه حفظ مشاغل مولد نیز ناموفق بوده و بسیاری از مشاغل مولد طی سال های گذشته از بین رفته است. یعنی اگر جذب نیروی کاری نیز اتفاق افتاده است در کنار آن ریزش نیروی کار نیز وجود داشته است.

توجه به موضوع اشتغال در برنامه ششم و بودجه ۹۶:

وی در ادامه با اشاره به مفاد برنامه ششم خاطرنشان کرد: دولتی ها معتقدند اگر قانون کار اصلاح شود شغل های جدیدی ایجاد خواهد شد که به نظر می رسد این ادعا یک موضوع حاشیه ای است چرا که همه می دانیم حتی با اصلاح قانون کار هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. صالحی تصریح کرد: اگر می خواهیم واقعا رشد اقتصادی داشته و شغل مولد ایجاد کنیم راهش این است که دولت و مجموعه کشور این بستر را به گونه ای فراهم کنند تا همه آحاد مردم در این بخش یعنی -در جهت تولید- قرار بگیرند. نماینده کارگران در شورای عالی کار در تشریح این موضوع بیان داشت: اگر خانواده ای حتی پس انداز ناچیزی دارند این سرمایه را در جهت تولید قرار دهد که متاسفانه هیچ فکری در این زمینه نه در بودجه سال ۹۶ و نه در برنامه ششم توسعه انجام نشده است. برای مثال دولت قصد داشت با کاهش نرخ سود بانکی آن هم به صورت دستوری، اشتغال ایجاد کند در صورتی که نه تنها هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد بلکه هیچ اتفاق مثبتی نیز در زمینه اشتغال در آینده رخ نخواهد داد. صالحی در خاتمه خاطرنشان کرد: آنچه از سوی ما مشاهده می شود این است که دولت محترم بیشتر گرفتار حاشیه ها بوده و کمتر به مباحث تولید و اشتغال پرداخته و آمارهایی هم که ارائه می شود عمدتا آمارهای کلی است.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: