اداره کل روابط عمومی راه‌آهن:

سهامداری مدیر راه‌آهن و همسر وی در "مهاران" شبهه‌افکنی است!

کدخبر: 2081770

قیمت پیشنهادی راه آهن روسیه پایین ترین قیمت بوده و قرارداد منعقد شد اما به دلیل عدم انطباق قرارداد با قانون"حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی" قرارداد مزبور مورد موافقت شورای اقتصاد قرار نگرفت و فسخ شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » اداره کل روابط عمومی راه آهن با ارایه توضیحاتی پیرو درج خبری با عنوان "نامه بسیج دانشجویی 140 دانشگاه کشور خطاب به وزیر راه و شهرسازی؛ میان برهم زدن مناقصه بین المللی به نفع شرکت «مهاران» و حضور افراد ذی نفعِ شرکت در میان مدیران راه آهن رابطه ای وجود دارد؟! در آن خبرگزاری اعلام کرده: راه آهن جمهوری ایران لازم می داند در مورد موضوعات مطرح شده برای تنویر افکار عمومی در این زمینه شفاف سازی کند.

بر پایه این گزارش، در تاریخ 3/9/1385 به نقل از یک دلال مطالب مشابهی توسط یک خبرگزاری منتشر شد و درآن زمان این مساله درگزارش های مستقلی از رئیس وقت مجلس ، دیوان محاسبات، دادسرای مبارزه با مفاسد اقتصادی و سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی شدکه خوشبختانه نتایج رسیدگی نهادهای نظارتی حاکی از صحت عمل و انطباق قانون و رعایت صرفه و صلاح شرکت راه آهن بود.

در ادامه توضیحات ارسالی راه آهن آمده است:درآن زمان به نظر می رسید با بررسی دستگاه های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و دادسرای مبارزه با مفاسد اقتصادی، دلال مذکور متقاعد شده و ایراد اتهام را متوقف کند اما این فرد با سماجت و انجام مصاحبه های متعدد با رسانه های مختلف و حتی پخش اعلامیه در راهپیمایی روز قدس همان سال به نشر اکاذیب و ایراد اتهام و افتراء ادامه دادند.

لذا شرکت راه آهن با طرح شکایت در مرجع قضایی تقاضای تعقیب و پیگیری فرد مفتری کرد که پس از رسیدگی دادگاه بدوی و تجدید نظر فرد مزبور را در مجموع به 7 ماه زندان محکوم کرد که وی در دوران دولت نهم محکومیت خود را سپری کرد.

در نامه مورد اشاره آمده بود؛ پروژه راه اندازی سیستم ATC قبلاً در وزارت راه به مناقصه گذاشته شده بود و راه آهن روسیه با مبلغ 28 میلیون دلار برنده این مناقصه شد که خلاف واقع است، زیرا : برای خرید سیستم ATC محور تهران ـ مشهد دو مرحله در سالهای 81 و 82 مناقصه بین المللی برگزار شد ولی در مناقصه مزبور راه اهن روسیه شرکت نکرده بود و 5 شرکت دیگر در مناقصه بین المللی بالا بوده و از طرف کمیسیون مناقصه عادلانه تشخیص داده نمی شود، مطابق ماده 23 آئین نامه معاملات نست به اخذ استعلام قیمت از متقاضیان و راه آهن مزبور اقدام شد.

در این مرحله قیمت پیشنهادی راه آهن روسیه پایین ترین قیمت بوده و قرارداد منعقد شد اما به دلیل عدم انطباق قرارداد با قانون"حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی" قرارداد مزبور مورد موافقت شورای اقتصاد قرار نگرفت و فسخ شد.

متعاقبا از شرکت های سازنده داخلی یا مشترک داخلی و خارجی به منظور رعایت قانون مورد اشاره استعلام بعمل آمد که به شرح زیر نام شرکت ها آمده است.

آلکاتل،ماروبنی،بمباردیر،راه آهن روسیه و مهاران.

بدیهی است شرکت مهاران با کمترین قیمت برای اجرای پروژه ATC انتخاب شد.

ازآنجایی که سیستم بلاک بندی که فاصله یک ایستگاه را به چند ایستگاه مجازی تقسیم می کند در جهت افزایش ظرفیت این مسیرنقش محوری داشت پس از تعیین قیمت حداقلی در ATC به عنوان مکمل این پروژه به عنوان فعالیت جدید منظور شد و در نتیجه موضوع و قیمت جدید قرارداد مربوط به هر دو فعالیت بوده است نه صرفا ATC.

در برخی از اخبار منتشر شده به موضوع یخ زدگی سیستم اشاره شده و مدعی شدند که این مساله درسایر کشورهای به مراتب سردتر جهان وجود ندارد ؟

لازم به توضیح است که با وجود مناطقی بسیار سرد در شمال و شمالغربی کشور روزانه دهها قطار در حال سیر هستند و نمی توان ادعا کرد که در هیچ کجای دنیا اتفاق یخ زدگی وجود ندارد و قطارهادر ایران نمی توانند در مسیرها سرد حرکت کنند.

قدرمسلم موضوع مهم پیش بینی اقدامات در صورت چنین مواردی است که در سانحه هفتخوان اقدامات اصلاحی و دستورالعمل ها اقدام شده است.

موضوع سهامداری یکی از مدیران ارشد شرکت راه آهن و همسر وی یک شبهه افکنی بوده و یک اتهام و افترای جدید است که مستقلا قابلیت پیگرد قانونی دارد و هر یک از مدیران راه آهن حق مراجعه به مراجع قضایی و پیگیری ایراد کنندگان افترا و اتهام را دارد که اقدام لازم قانونی و حقوقی در این مورد به عمل خواهد آمد.

ارسال نظر: