معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد خبر داد:

آخرین وضعیت پیگیری "تقلب علمی" در دانشگاه آزاد/ حکم تعلیق برای ۴ عضو هیأت علمی و اخراج چند دانشجو

کدخبر: 2081786

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آخرین وضعیت پیگیری پرونده تقلب علمی تعدادی از اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه را تشریح کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابراهیم واشقانی فراهانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که مجله نیچر پس از آنکه از حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی به دلیل تقلب علمی خبر داد، دانشگاه‌ آزاد چه اقداماتی در این راستا انجام داد، اظهار داشت: کمترین سهم در این مقالات را دانشگاه آزاد دارد. تنها ۴ عضو هیات به عنوان نویسنده مسوول اسم‌شان در این مقالات بوده که برای هر ۴ نفر حکم تعلیق صادر شده و حکم نهایی پس از دفاعیات اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همچنین حکم اخراج ۵-۶ نفر از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان صادر شده است، افزود: از سوی دیگر یک دانشجو که یکی از مقالاتش را به نام دانشگاه آزاد ثبت کرده بود، حکم اخراج برایش صادر شد و ۳ سال محرومیت از تحصیل برای او در نظر گرفته شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: همچنین پرونده یکی دیگر از دانش‌آموختگان، در دست بررسی است تا اگر مقاله‌ای که به اسم این دانشجوست و براساس آن دفاع کرده باشد، مدرک وی حتما باطل خواهد شد.

واشقانی فراهانی ادامه داد: بقیه افراد، دانشجویانی بودند که از سال ۸۹ تا ۹۴ دانش آموخته دانشگاه آزاد بودند، اما موضوع مقاله‌هایی که در حال حاضر برگشت خورده یا مشکل داشته و توسط «ناشر اشپرینگر» معرفی شده، هیچ ارتباطی با موضوع پایان نامه این دانشجویان نداشته است.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر این دانشجویان به هر انگیزه‌ای که بوده، صرفا چون قبلا دانشجوی دانشگاه ‌آزاد بوند به اسم دانشگاه آزاد اسمشان ثبت شده و موضوع مقاله با موضوع پایان نامه ارتباطی نداشته و حتی اسم «استاد راهنما» و «استاد مشاوره» به عنوان نویسنده همکار در مقاله‌ها ثبت نشده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: از این منظر که این دانشجویان بدون مجوز از نام دانشگاه آزاد استفاده کردند و موجب لطمه زدن به حیثیت دانشگاه شدند، به دفتر حقوقی معرفی شدند و به دلیل استفاده بدون مجوزشان از نام دانشگاه رویه حقوقی علیه‌ آنها دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مورد بررسی این نوع تخلفات آیین نامه‌های سختی داریم، گفت: کمیته‌های مخصوص تشکیل شده و مقالات هم کنترل می‌شود و شدیدا دانشگاه در پی برخورد با این بداخلاقی‌های علمی است.

واشقانی فراهانی عنوان کرد: هماهنگی کامل با معاونت پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و وزارت علوم انجام شده و گزارش اقدامات خودمان با مستندات را به ۲ وزارتخانه و مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم. قطعا دانشگاه به هیچ وجه این نوع بداخلاقی‌ها را نمی‌پپذیرد و به شدت با آنها برخورد می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب که کمیته‌های علم‌سنجی در دانشگاه در حال فعالیت است و موارد این چنینی را رصد می‌کند، افزود: از همه مبادی ذی‌ربط تقاضا کردیم، اگر اطلاعاتی دارند که شرکت‌هایی در این راستا فعالیت می‌کنند و با اعضای هیات علمی ما در ارتباط هستند، به ما معرفی کنند.

وی ادامه داد: از سویی برخی افرادی که به عنوان «نویسنده مسوول»، بودند؛ اظهار می‌کنند که در جریان ماجرا نیستند و البته ما هم باید بررسی‌های بیشتری در این راستا انجام دهیم؛ قطعا شرکت‌هایی که با اعضای هیات علمی همکاری می‌کنند را رصد می‌کنیم و به مراجع ذی ربط معرفی می‌کنیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر: