جشن خودکفایی ۱۰۰ هزار مددجو ۲۵ دی ماه با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

فتاح: مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ۲.۵ برابر می‌شود/ با کارت نیازمندان و محرومان بازی سیاسی نکنیم

کدخبر: 2081872

رئیس کمیته امداد در گفتگوی ویژه خبری از ۲.۵ برابر شدن حقوق مستمری بگیران کمیته امداد براساس مصوبه امروز مجلس خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سید پرویز فتاح در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به 3 مصوبه امروز مجلس که به افزایش مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌انجامد اظهار داشت: امروز به یومن میلاد امام حسن عسگری(ع) شاهد وفاق مجلس و دولت بودیم که این وفاق روز کمیته امداد و بهزیستی را رقم زد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: براساس مهم‌ترین مصوبه امروز حداقل مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی معادل 20 درصد حداقل حقوق پایه شورای عالی کار خواهد شد، که با توجه به رقم 900 هزار تومان تا یک میلیون تومانی حداقل حقوق پایه برای سال آینده، به طور متوسط 180 هزار تومان برای مددجویان این 2 نهاد تخصیص داده خواهد شد.

وی گفت: این رقم برای هر خانواده با جمعیت متوسط است و بدان معناست که خانواده‌های یک یا 2 نفره زیر این مبلغ و خانواده‌های بالاتر از 4 نفر بیشتر از این رقم را به صورت مستمری دریافت خواهند کرد.

فتاح با اشاره به مصوبه دیگر امروز مجلس افزود: در مصوبه دیگر امروز، یک درصد عوارض کالاهای ورودی به مناطق آزاد برای محرومان و نیازمندان این مناطق و حاشیه آنها تخصیص داده خواهد شد که رقم آن نیز با توجه به حجم کالاهای ورودی به این مناطق حتماً قابل توجه خواهد بود.

رئیس کمیته امداد اضافه کرد: براساس مصوبه سوم امروز مجلس مقرر شد از منابع بانکی موجود کشور حداقل برای 100 هزار شغل در سال آینده تامین مالی شود، که این شغل‌ها برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته می‌شود.

* امیدواری رئیس کمیته امداد به عملی شدن مصوبات خوشحال‌کننده مجلس برای مددجویان امداد و بهزیستی

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به عملی شدن این مصوبات در سال آینده امیدوار بود و چرا مصوبات قبلی که 50 درصد حداقل حقوق پایه برای مستمری بگیران تخصیص داده شده بود اجرایی نشد، گفت: در برنامه پنجم توسعه گر چه 50 درصد حداقل حقوق برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده بود ولی متاسفانه به دلیل روشن نبودن منابع لازم برای اجرایی شدن آن شاهد بودیم که این امر محقق نشد ولی در مصوبات اخیر برای اجرایی شدن اهداف در نظر گرفته شده منابع دقیق‌تری مشخص شده است.

فتاح گفت: برای مصوبات امروز منابعی همچون هدف‌مندی یارانه‌ها و منابع حاصله از حذف یارانه دهک‌های بالایی دیده شده که این امر امیدواری نسبت به عملی شدن این مصوبات را بیشتر کرده است. ضمن آن که با توجه به مبنا قرار گرفتن مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی براساس حداقل حقوق پایه، شاهد آن خواهیم بود که مستمری مددجویان هر ساله افزایش خواهد یابد.

رئیس کمیته امداد در ادامه با اعلام آماری از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 620 هزار خانواده مستمری بگیر کمیته امداد هستند و 450 هزار خانوار نیز مستمری خود را از بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه منابع ما محدود است ولی با این وجود با توانمندساختن خانواده‌های تحت پوشش این دو نهاد می‌توانیم جا برای خدمت‌رسانی به پشت نوبتی‌ها نیز باز کنیم.

فتاح اضافه کرد: کمیته امداد با هدف قرار دادن توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش خود تلاش دارد تا هرچه زودتر اقدامات لازم برای خودکفا شدن خانواده‌های تحت پوشش این کمیته را فراهم سازد و در تاریخ 25 دی ماه نیز با حضور رئیس جمهور، جشن خودکفایی یکصد هزار نفر از مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد را برگزار خواهیم کرد.

رئیس کمیته امداد بابیان این که توسعه حمایت‌های اجتماعی همچون حمایت‌های درمانی و آموزشی بر عهده دولت است، گفت: نکته حائز اهمیت آن است کمیته امداد و بهزیستی وظیفه فقرزدایی در کشور را ندارد و الزاماً حمایت‌های آنها از نیازمند، منجر به رفع فقر در جامعه نخواهد شد.

وی اضافه کرد: طبعاً هرچه اقتصاد کشور رونق گیرد و بیکاری و رکود کاهش یابد ورودی بهزیستی و کمیته امداد کاهش خواهد یافت.

* کمک 1200 میلیاردی تومانی مردم به نیازمندان در سال 95

فتاح در ادامه این برنامه با تاکید بر این که منابع مردمی کمیته امداد کاملاً تحت اختیار خانوارهای تحت پوشش این کمیته قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر 72 هزار دانشجو و 330 هزار دانش‌آموز در کشور تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی قرار دارند و تا امروز بیش از هزار وام ازدواج به مددجویان این کمیته واگذار شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به بیش از 100 هزار وام ازدواج برسد. این در حالی است که کمیته امداد تغذیه 80 هزار کودک محروم زیر 6 سال را بر عهده دارد و ماهانه 75 هزار تومان به هر یک از این کودکان اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن نیز 190 هزار یتیم در سراسر کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که به غیر از مستمری ماهانه، 120 هزار تومان هر ماه به آنها تقدیم می‌شود، که تمامی این اقدامات از محل منابع کمک‌های مردمی به کمیته امداد انجام می‌شود.

رئیس کمیته امداد با تقدیر و تشکر از مردم برای حمایت از محرومان و نیازمندان کشور گفت: سال گذشته حدود 275 میلیارد تومان از محل صدقات و 230 میلیارد تومان از محل ذکات که در اختیار این کمیته امداد قرار گرفته به محرومان و نیازمندان کشور اختصاص داده شد و امسال نیز بیش از 350 میلیارد تومان از طریق حامیان ایتام در اختیار یتیمان تحت پوشش این کمیته قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون ایرانی حامی ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و هر یتیم در کشورمان حداقل 5 حامی دارد.

فتاح خاطر نشان کرد: امسال 1200 میلیارد تومان کمک‌های مردمی در اختیار کمیته امداد امام خمینی قرار گرفته که عیناً به مددجویان تحت پوشش این کمیته اختصاص می‌یابد.

* 2.5 برابر شدن مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد

رئیس کمیته امداد در جمع‌بندی سخنان خود در خصوص مصوبه اخیر مجلس، گفت: علاوه بر کمک‌های مردمی، بودجه دولتی که در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد به عنوان مستمری در اختیار نیازمندان و محرومان قرار می‌گیرد و به طور متوسط هر خانواده تحت پوشش کمیته امداد ماهانه 72 هزار تومان از این محل مستمری می‌گیرد.

وی گفت: لذا با توجه به مصوبه اخیر مجلس میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به حداقل 180 هزار تومان خواهد رسید که معادل 2.5 برابر شدن مستمری آنها است.

فتاح در پاسخ به این سوال که کمیته امداد چه مقدار کسری بودجه برای تحت پوشش قرار دادن تمام افراد نیازمند در کشور دارد، گفت: مشخص شدن این عدد نیازمند تعریف جامع و دقیق از خط فقر است، چرا که نیازهای امروز خانواده‌ها با نیازهای 30 یا 40 سال قبل مطابقت ندارد، مثلاً امروز بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد درخواست کامپیوتر و تلفن همراه دارند و باید دید آیا این موارد جزو ملزومات آنها است یا خیر.

* شرمنده مردم هستیم / با کارت نیازمندان و محرومین بازی سیاسی نکنیم

رئیس کمیته امداد در پاسخ به این سوال که آیا افراد نیازمندی در کشور هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد قرار ندارند، گفت: قطعاً نیازمندان و محرومان در کشور وجود دارند که تحت پوشش ما نیستند ولی می‌توانند به ضرس قاطع بگویم که گرچه ممکن است معدود افرادی مشکل نان و نیازمندی خوراک داشته باشند ولی تقریباً می‌توان گفت که تمام افراد کشور از خوراک و آب و برق برخوردارند، این در حالی است که 70 درصد جمعیت ما از امکانات گازرسانی برخوردند که تمامی این موارد حاصل تلاش نظام اسلامی ما است.

وی گفت: البته ما در مقابل کمی‌ها و کاستی‌ها شرمنده مردم هستیم ولی باید توجه داشت که نحوه انعکاسی کمی‌ها و کاستی‌ها نباید به گونه‌ای باشد که دچار سیاه‌نمایی شویم و من با تشکر از رسانه‌ها می‌خواهم که علاوه بر انعکاس مواردی از این دست، ضمن طرح موضوع، راهکار را نیز مطرح کنند و این موارد را به ما انتقال دهند.

فتاح خاطر نشان کرد: نباید با کارت نیازمندان و محرومین بازی سیاسی کنیم و بهتر است که اگر هنرمند و یا ورزشکاری برای کمک به محرومان به میدان می‌آید خودش هم دست به جیب شود.

رئیس کمیته امداد گفت: باید توجه داشته باشیم که سیاه‌نمایی در این حوزه باعث سوء استفاده دشمنان ما خواهد شد.

* فراگیر نبودن بیمه تامین اجتماعی از مهمترین دلایل فقر در کشور است / 6 میلیون شاغل در کشور بیمه تامین اجتماعی ندارند

وی در ادامه با اشاره به فراگیر نبودن بیمه تامین اجتماعی، آن را یکی از دلایل فقر در کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 6 میلیون شاغل در کشور اعم از راننده، کارگر و ... وجود دارند که علی‌رغم شاغل بودن بیمه تامین اجتماعی ندارند و این بدان معناست که اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای برای آنها رخ دهد و یا فوت کنند از همان لحظه درآمد خانواده‌شان قطع می‌شود و خانواده‌ آنها مشتری کمیته امداد می‌شوند. لذا مجلس و دولت باید فکری برای حل این مشکل کنند.

فتاح گفت: کمیته امداد ماهانه برای 350 هزار خانواده 120 هزار تومان به عنوان حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که این به نوعی سرمایه‌گذاری برای آنهاست و امسال نیز 5 هزار خانواده با یک سوم حقوق بازنشسته می‌شوند و از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند.

* اعتماد مردم به کمیته امداد بیشتر شده / افزایش 10 درصدی صدقات مردمی در سالجاری

رئیس کمیته امداد در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در 20 ماه فعالیت خود در کمیته امداد توانسته اعتماد مردم نسبت به این کمیته را افزایش دهد گفت: افزایش اعتماد عمومی مردم به کمیته امداد اولین هدف من در نخستین روز کاریم در این کمیته بود که خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد سال گذشته صدقات مردمی 8 درصد و امسال نیز 10 درصد افزایش داشته است که این افزایش به عنوان شاخصی از اعتماد مردمی به کمیته امداد نشان دهنده ارتقای اعتماد مردمی به این کمیته است.

وی اضافه کرد: شفاف‌سازی در درآمدها و کمک‌های این کمیته به افراد نیازمند و محروم می‌تواند باعث افزایش اعتماد مردمی شود و وقتی مردم در جریان امور قرار می‌گیرند و متوجه می‌شوند کمک‌های آنها در کجا هزینه می‌شود و چه تاثیری در زندگی محرومین دارد به افزایش اعتمادشان به کمیته امداد کمک خواهد کرد.

* 5 هزار نخبه تحت پوشش امداد

فتاح با بیان این که در حال حاضر 5 هزار نخبه تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند گفت: تعداد زیادی رتبه زیر هزار کنکور و همچنین رتبه 6 کنکور امسال نشان می‌دهد که افراد زیادی در جامعه ما وجود دارند که با دستگیری از آنها می‌توان زمینه رشد آنها را فراهم کرد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به تلاش کمیته امداد برای توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش خود گفت: امسال 160 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد از پوشش حمایتی این کمیته خارج شدند و واقعاً امیدواریم روزی را ببینیم که هیچ کس تحت پوشش کمیته امداد نباشد.

*توضیح فتاح در خصوص فروش ساختمان جنجالی کمیته امداد

وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص سرانجام ساختمان قدیمی و جنجالی کمیته امداد در سوهانک گفت: گرچه بانیان ساخت ساختمان قدیمی کمیته امداد این ساختمان را با نیت خیر ساخته بودند ولی با توجه به ابعاد بزرگ آن و دسترسی دور آن، خواست اجتماعی و مردم بود که کمیته امداد از آن ساختمان نقل مکان کند و امروز کمیته امداد به ساختمان جدیدی در میدان آزادی منتقل شده است.

فتاح اضافه کرد: سند ساختمان قدیم در رهن بانک است و براساس قیمت کارشناسی، هزار میلیارد تومان قیمت گذاری شده است و ان‌شاء الله مابه التفاوت چند صد میلیاردی فروش ساختمان قبلی و خرید ساختمان جدید برای منابع قرض‌الحسنه کمیته امداد اختصاص خواهد یافت.

* کمیته امداد مسئول همه آسیب‌های اجتماعی نیست؛ عزم ملی برای حل آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته

رئیس کمیته امداد با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی و جلسات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون این امر، گفت: خوشبختانه با پیشگامی مقام معظم رهبری و پیگیری رئیس جمهور و وزیر کشور و سایر مسئولان شاهد عزم ملی برای حل آسیب‌های اجتماعی در کشور هستیم و من نیز با توجه به حضورم در این جلسات سعی می‌کنیم تا نقش خودمان را در این بخش ایفا کنیم.

وی با تاکید بر این که کمیته امداد مسئول رسیدگی به همه آسیب‌های اجتماعی نیست، افزود: باید توجه داشت که تمامی آسیب‌های اجتماعی در حیطه وظیفه کمیته امداد نیست، مثلا برخی‌ها می‌گویند چرا کمیته امداد متکدیان، معتادان و زنان آسیب‌دیده را ساماندهی نمی‌کند این در حالی است که ساماندهی این افراد در حیطه وظایف ما نیست و دستگاه‌های مسئول همچون نیروی انتظامی، بسیج و... وارد عمل شده‌اند و می‌توان نتیجه اقدامات آن را در خیابان‌های شهر تهران دید.

فتاح گفت: با توجه به این که جلسات پیگیری حل آسیب‌های اجتماعی هر 6 ماه یکبار برگزار می‌شود و تمامی مسئولان امر باید گزارش اقدامات خود را در این جلسه ارائه دهند امیدواریم با وفاق شکل‌گرفته شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم.

رئیس کمیته امداد با بیان این که حمایت از فقرا از مهمترین وظایف کمیته امداد است، گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم خانواده‌های آسیب‌ دیده و نیازمند را حتما تحت پوشش خود قرار خواهیم داد و این در حالی است که در حال حاضر 30 هزار خانواده به دلیل اعتیاد سرپرستشان و حدود 50 هزار خانواده به دلیل زندانی شدن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

* لزوم نظارت دقیق بر موسسات خیریه / کمیته امداد رقیب موسسات خیریه نیست

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به موضوع ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌ موسسات خیریه گفت: مجوز موسسات خیریه از 3 مرجع نیروی انتظامی، وزارت کشور و بهزیستی صادر می‌شود و این در حالی است برخی از موسسات خیریه کشور مجوزهای لازم را ندارند و گفته می‌شود 7 تا 13 هزار موسسه خیریه در کشور وجود دارند که بخشی از آنها راکد بوده و بخشی دیگر از آن فعال است.

فتاح اضافه کرد: با توجه به این که بسیاری از موسسات خیریه کشور همراستا با نظام و اهداف کشور فعالیت می‌کنند هیچ رقابتی بین کمیته امداد و این موسسات خیریه وجود ندارد.

رئیس کمیته امداد گفت: با توجه به این که در حال حاضر نظارت دقیقی بر فعالیت موسسات خیریه در کشور وجود ندارد لازم است تا برای ارتقای اعتماد عمومی به موسسات خیریه، ساز و کارهای قانونی برای نظارت بر فعالیت‌ آنها و نظارت بر هزینه کرد کمک‌های مردمی به این موسسات فراهم شود.

وی گفت: در حال حاضر حراست کل کشور، بازرسی نهاد رهبری، سازمان بازرسی و بسیاری از مراجع‌ذی‌صلاح دیگر بر فعالیت کمیته امداد نظارت می‌کند و لازم است تا نظارت‌های قانونی بر فعالیت موسسات خیریه کشور نیز اعمال شود و کمیته امداد نیز این موضوع را از طریق دولت و مجلس پیگیری می‌کند و در تلاش هستیم تا این امر را در بندهای برنامه ششم محقق کنیم.

* سهم 60 درصدی زنان سرپرست خانوار از مستمری کمیته امداد

فتاح در پاسخ به آخرین سوال مجری این برنامه در خصوص حمایت کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار گفت: 60 درصد از یک میلیون 620 هزار خانواده مستمری بگیران کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند که 45 درصد آنها به دلیل فوت سرپرست، 15 درصد به دلیل طلاق و تعدادی نیز به دلیل از کار افتادگی و زندانی شدن سرپرست خانواده‌ها تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر حمایت‌های مبتنی بر تدبیر از زنان سرپرست خانوار،‌افزود: ما باید در حمایت‌های خود از زنان سرپرست خانوار با تدبیر برخورد کنیم تا علاوه بر حمایت از آنها از آسیب دیدن فرزندان این خانواده‌ها نیز جلوگیری کنیم. لذا با مددکاری با مشی اسلامی در تلاشیم تا علاوه بر کمک‌های مالی، توانمندسازی فرهنگی و روحی آنها را نیز مد نظر قرار دهیم.

به گفته وی کمیته امداد بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار تامین هزینه تحصیل و معافیت یک فرزند ذکور این خانواده را در برنامه خود گنجانده است.

ارسال نظر: