امیدوارم تحلیل‌های اقتصادی‌تان اینگونه نباشد!

تقدیم به اقتصاددانی که کتاب"محرمانه‌های اقتصاد ایران" را نخوانده نقد کرد!

کدخبر: 2081915

امیدوارم تحلیل‌های اقتصادی‌تان درباره اقتصاد ایران اینگونه نباشد! چرا که اخیرا هم شنیده‌ام برای مشورت به تیم اقتصادی دولت به پاستور و موسسه نیاوران می‌روید، لذا مقداری نگران شدم که نکند خدای ناکرده تحلیل‌‎های شما از اوضاع اقتصاد ایران اینگونه باشد!

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- مهدی مهرپور - در شماره 205 تجارت فردا جناب دکتر داود سوری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره جلد اول کتاب تازه منتشر شده "محرمانه های اقتصاد ایران" موارد تامل برانگیزی را مطرح کرد که جا دارد اینجانب به عنوان تدوین کننده کتاب مذکور نکاتی را خدمت ایشان متذکر شوم. 1- جناب سوری در همان نقد ابتدایی می‌نویسد: " این ارزیابی بر مبنای خلاصه‌ای است که در شماره 204 تجارت فردا به نگارش درآمده است." بهتر بود ایشان به جای خواندن هل هلی 6 صفحه معرفی کتاب که در تجارت فردا به صورت گزینشی آمده بود، کمی تامل کرده و تمام کتاب را مطالعه و بعد از آن نظر می‌داد. این کتاب حدود 400 صفحه است و با خواندن صرفا 6 صفحه معرفی، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت. امیدوارم تحلیل‌هایی که ایشان در سال‌های اخیر درباره اقتصاد ایران مطرح کرده‌اند مانند نقد به "کتاب محرمانه‌های اقتصاد ایران" هل هلی و سرپایی نباشد!

2- "محرمانه‌های اقتصاد ایران" عنوان سلسله کتاب‌هایی است که جلد نخست آن حدود 50 ساعت گفتگو با شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم است. اگر جناب سوری کتاب را مطالعه می‌کردند، متوجه می‌شدند جلد دوم نیز که حاصل گفتگوی بنده با محمدجواد ایراوانی وزیر اقتصاد دوران جنگ است، طبق وعده داده شده، به زودی منتشر خواهد شد. این موضوع هم در مقدمه و هم به صورت تبلیغ در انتهای کتاب آمده است. همانطور که توضیح داده شد "محرمانه‌های اقتصاد ایران"، یک مجموعه کتاب بوده که تاکنون حدود 5-4 جلد آن آماده و در حال تدوین، تنظیم و ویراستاری است و به زودی منتشر خواهد شد. جلد اول آن هم اکنون منتشر شده، جلد دوم ( بیش از 30 ساعت گفتگو با محمد جواد ایروانی ) در حال صفحه بندی و جلدهای سوم تا پنجم نیز در حال تدوین، تنظیم و ویراستاری است.

3- از جمله نقدهای جناب سوری "سوالات از پیش شده" و "عدم چالشی بودن" کتاب است. کاملا مشخص است کتاب حتی یکبار هم توسط شخص نقدکننده سرسری هم خوانده نشده است. سوال ابتدایی کتاب با حمله به وزیر سابق اقتصاد آغاز می‌شود و از حسینی پرسیده می‌شود چطور شما که مدافع اقتصاد بازار هستید و جز اقتصاددانان لیبرال به شمار می‌روید به کابینه اصولگرای محمود احمدی نژاد راه پیدا کردید؟! از جناب سوری درخواست می‌کنم کتاب را بخوانند و سوالاتی را که احساس می‌کنند از وزیر سابق اقتصاد پرسیده نشده برای بنده ارسال کنند.

4- البته درباره چالشی بودن کتاب نیز ذکر این نکته ضروری است که وزارت ارشاد محترم، مجوز انتشار را 5 ماه معطل کرد و پس از پیگیری‌های مکرر بالاخره با حذف قسمتی از گفتگو و اسناد موافقت کرد تا مجوز را صادر کند. جناب سوری عزیز، بسیاری از اسناد این کتاب حذف شده است. حتی دوستان همفکر شما در وزارت ارشاد به پاورقی‌ها نیز رحم نکردند و در پیوست‌های آخر هر فصل نیز دست بردند. لذا در جای دیگری نیز می‌نویسید خبرنگار همفکر! یک همفکر هیچ گاه نمی‌تواند سوالات چالشی بپرسد. مانند حضرتعالی که در 4-3 سال اخیر ندیدم به دلیل همفکر بودن، نقدی درباره ناکامی‌های اقتصادی دولت جناب روحانی بنویسید. از شما خواهش می‌کنم حداقل سرفصل‌های کتاب را بخوانید و بعد درباره همفکر بودن یا نبودن بنده ارزیابی کنید. لذا معلوم نیست آدرس اشتباه را چه کسی به شما داده است؟! فقط امیدوارم تحلیل‌های اقتصادی‌تان درباره اقتصاد ایران اینگونه نباشد! چرا که اخیرا هم شنیده‌ام برای مشورت به تیم اقتصادی دولت به پاستور و موسسه نیاوران می‌روید، لذا مقداری نگران شدم که نکند خدای نکرده تحلیل‌‎های شما از اوضاع اقتصاد ایران اینگونه باشد! 5- جناب سوری در بخشی از این نقد به این نکته اشاره کرده‌اند که وزیر سابق اقتصاد مشکلات اقتصادی سال‌های پایانی دولت دهم را به گردن اغتشاشات سال 88 و تحریم‌ها انداخته است. این در حالی است که هیچ اقتصاددان منصفی نمی‌تواند از کنار تاثیرات این دو مسئله مهم بر شرایط اقتصادی کشور به راحتی عبور کند. بدون تردید فتنه سال 88 امنیت اقتصادی جامعه را به خطر انداخت و تشدید تحریم‌ها از جمله تحریم فروش نفت و تحریم بانک مرکزی شرایط را برای اقتصاد کشور دشوار کرد. قبل از بروز تحریم‌ها یعنی در سال 90 رشد اقتصادی 6 درصد، نرخ تورم 23 درصد، نرخ بیکاری بین 11 تا 14 درصد بود و صادرات غیر نفتی هم از عدد 43 میلیارد دلار عبور کرده بود. همچنین ارزش بازار سرمایه هم به 127 هزار میلیارد تومان رسیده بود. این وضعیت شرایطی را ایجاد کرده که اکنون مسئولان دولت یازدهم از جمله معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد آرزوی بازگشت به شرایط اقتصادی سال 90 را بارها مطرح کرده‌اند. در هر حال سخن زیاد است اما فعلا به همین چند نکته بسنده می‌کنم.

مهدی مهرپور- مولف کتاب محرمانه های اقتصاد ایران

ارسال نظر: