تمدید مهلت ارسال مقاله به دومین همایش ملی کتاب و نشر

کدخبر: 2082112

ارسال مقاله به دومین همایش ملی کتاب و نشر تا ۲۵ دی ماه تمدید شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر داریوش مطلبی دبیر علمی همایش ضمن اعلام تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش عنوان کرد: تاکنون نزدیک به 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است اما به دلیل استقبال علاقه ‏مندان و درخواست کارشناسان و متخصصین صنعت نشر برای ارائه مقاله به دبیرخانه همایش، با مشورت رئیس همایش تصمیم‏ گرفتیم مهلت ارائه مقالات تا 25 دی ماه تمدید شود.
مطلبی همچنین در خصوص برنامه ‏های دومین همایش ملی کتاب و نشر، گفت: برنامه ریزی برای برگزاری همایش و انتخاب محورهای دومین همایش، بعد از برگزاری موفق نخستین همایش کتاب و نشر از طریق نظرات شرکت‏ کنندگان در همایش و همچنین نظرسنجی از کارشناسان و متخصصین این حوزه و نیز بررسی خلاءهای موجود در صنعت نشر، محورهای دومین همایش ملی کتاب و نشر تدوین و فراخوان ارسال مقاله در اسفندماه سال گذشته از طریق خبرگزاری ها و سایت همایش اعلام عمومی شد.
وی به مهمترین محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: در محور اول شاخص‌ها، راهبردها و الزامات، اقتصاد مقاومتی، رسانه‌های نوین و رسانه های جمعی، تاثیر بازارهای جدید فروش کتاب و نیز صادرات در «بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی در صنعت نشر» مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین نسبت میان سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و کتابخوانی، تاثیر کتاب‌های درسی بر کتابخوانی، نقش خانواده به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش و پرورش در کتابخوانی کودکان و نوجوانان، نقش معلمان و کادر اجرایی مدارس و کتابدار در کتابخوانی دانش آموزان، کتابخانه های آموزشگاهی و ترویج مهارتهای کتابخوانی، راهکارهای افزایش کتابخوانی در مدارس، مقایسه تطبیقی تاثیر نظام آموزش و پرورش بر کتابخوانی در ایران با سایرکشورها در ذیل محور دوم یعنی «نظام آموزش و پرورش و کتابخوانی» بحث و بررسی می شود.
مطلبی درباره تغییر زمان برگزاری همایش، گفت: سال گذشته همایش در هفته کتاب و در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد ولی این زمان از طرف متخصصان و کارشناسان زمان مناسبی تشخیص داده نشد و امسال تصمیم گرفتیم این همایش را در 24 بهمن ماه امسال در باغ کتاب تهران برگزار کنیم.
دبیر علمی دومین همایش ملی کتاب و نشر به تفاوت همایش اول و دوم اشاره کرد و اظهار داشت: تفاوت عمده ای در برگزاری همایش امسال وجود دارد و آن ارائه تجربیات صنعت نشر است تا این تجربیات علمی و عملی و اجرایی که طی سالها آزموده شده اند، بتواند در صنعت نشر و برنامه ریزی های حوزه کتاب و کتابخوانی و برای ایجاد تجربیات و الگوبرداری مورد توجه متخصصان این حوزه قرار بگیرد. در حقیقت امیدواریم امسال تلفیقی از بحث نظری و علمی و تجربیات عملی با هم بتواند مجموعه ای نسبتا جامع در اختیار کارشناسان این حوزه و شرکت کنندگان قرار بگیرد.
مطلبی ویژگی همایش ملی کتاب و نشر را این گونه توصیف کرد: همایش هایی که معمولا در کشور برگزار می شود مقالات سفارشی و مختص همان همایش ها نوشته می شود، ولی ما فراخوان عمومی تلاش کردیم مشارکت عموم علاقه ‏مندان، دانشجویان، اساتید و کارشناسان را داشته باشیم و اکنون شاهدیم تاکنون 70 مقاله به این دبیرخانه ارسال شده است. این مقالات توسط دو داور بررسی می ‏شوند و با نظرات داوران، نویسنده را در اصلاح مقاله و رسیدن به سطح تراز مقالات علمی کمک می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان بین المللی برگزار شدن این همایش هست یا خیر، تصریح کرد: بین المللی شدن همایش ها به میزان علاقه مندی و ارائه مقالاتی است که توسط متخصصین و کارشناسان و نتایج مثبتی است که از برگزاری همایش ها حاصل می شود. استقبال و دریافت مقالات علمی خوب و تاثیرگذار در این همایش ها می تواند به مرور زمان راه را برای بین الملی شدن همایش باز کند و امیداواریم در آینده همایش کتاب و نشر در سطح بین المللی برگزار شود.
دبیر دومین همایش ملی کتاب و نشر در پاسخ به این سوال که آیا نمونه هایی از برگزاری اینگونه همایش ها در کشورهای دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: بررسی هایی که انجام دادیم، مشخص شده همایش های محدودی این چنینی در حوزه نشر و کتابخوانی در برخی کشورها در سطح منطقه‏ ای، ملی و بین‏ المللی برگزار شده است و ما نیز البته به دنبال استفاده از ظرفیت های سایر کشورها هستیم.
وی به نگاه ویژه این همایش به اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی باید به نیاز سنجی در جامعه اقدام کنیم و محصولی تولید نکنیم که در انبار ها بماند و خریدار نداشته باشد و این اتلاف سرمایه هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است و با نگاهی که در این همایش داریم به دنبال تعادل برقرار کردن بین تولید و مصرف هستیم تا با بازاریابی تبلیغاتی و اطلاع رسانی بتوانیم محصول خود را به مخاطب عرضه کنیم.
دبیر علمی دومین همایش ملی کتاب و نشر در پایان به نقش دولت در صنعت کتابخوانی و نشر اشاره و تاکید کرد: دولت نقش بسیار ویژه ای در صنعت نشر و کتابخوانی دارد و دولت ها در تمام کشورها در این حوزه تاثیر گذار هستند و تولیدات این حوزه می تواند برای همه آحاد جامعه فایده داشته باشد و دولت ها نیز به شکل عام و خاص در فرایند سیاستگذاری و اجرای می توانند در صنعت نشر مفید و موثر باشند و باید از این بخش هم نظارت و هم حمایت ویژه داشته باشند.
ارسال نظر: