اوباما در سخنرانی خداحافظی خود در شیکاگو:

برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله تعطیل کردیم/ نژادپرستی هنوز هم عامل تفرقه‌‌ در آمریکاست

کدخبر: 2082450

رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر هشت سال پیش به شما می‌گفتم برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله تعطیل خواهیم کرد، ممکن بود بگویید که نگاه ما خیلی بلندپروازانه است؛ اما ما این کارها را انجام دادیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، باراک اوباما در نطق پایان کار ریاست جمهوری اش در شهر شیکاگو گفت: «اگر هشت سال پیش به شما می گفتم که آمریکا از رکود بزرگ خارج خواهد شد و صنایع خودروسازی کشور بار دیگر احیاء می شود و بزرگترین اشتغالزایی در تاریخ آمریکا صورت خواهد پذیرفت، و اگر به شما می گفتم که فصل تازه ای در مناسبات با مردم کوبا باز خواهیم کرد، برنامه تسلیحات هسته ای ایران را بدون شلیک یک گلوله تعطیل خواهیم کرد، مغز متفکر حملات یازده سپتامبر را نابود خواهیم کرد، و اگر به شما می گفتم که در بحث برابری درباره ازدواج (همجنس بازان) برنده خواهیم شد و حق برخورداری از بیمه و بهداشت و درمان را برای بیست میلیون دیگر از هموطنانمان به دست خواهیم آورد و اگر هریک از این حرفها را بیان می کردم، ممکن بود بگویید که نگاه ما خیلی بلندپروازانه است.اما ما این کارها را انجام دادیم. این همان کاری است که شما انجام دادید. شما عامل ایجاد تغییرات بودید. برای پاسخگویی به امید مردم و به علت اقدامات شما، آمریکا درمقایسه با زمانی که ما کارمان را شروع کردیم، قدرتمندتر و کشوری بهتر شده است.»

من با تجربه هایی که داشتم متوجه شدم تغییرات فقط زمانی رخ می دهد که مردم معمولی در کارها درگیر شوند و درکنار هم قرار بگیرند تا تغییرات را مطالبه کنند. پس از گذشت هشت سال از دوران ریاست جمهوری ام هنوز هم بر همین باور هستم. این هم تنها باورداشت من نیست بلکه قلب تپنده ایده آمریکایی و باور عمیق ما با حاکمیت خودمان، همین است. منظورم این باور است که همه ما به گونه ای برابر خلق شده ایم و خداوند حق مسلم حیات و آزادی و تلاش برای نیل به سعادت را به همه ما ارزانی داشته است. باآنکه این حقوق کاملا مسلم هستند به خودی خود اجرایی نمی شوند و ما مردم از طریق ابزارهای دموکراسی خود می توانیم انسانهایی کامل تر ایجاد کنیم. این ایده بسیار اساسی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، باراک­ اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود نسبت به آزمون دمکراسی برای کشورش هشدار داد و گفت ممکن است این آزمون به سقوط یا اوج گیری آمریکا بینجامد.

هدیه ارزشمندی که بنیانگذاران کشور مان به ما ارزانی داشته اند نیز همین بوده است. آزادی پیگیری رویاهای شخصی از طریق عرق ریختن و تقلا و تخیل و رویکرد تلاش با هم برای نیل به هدف مشترک و هدف بزرگتر ازجمله این اصول است. برای مدت دویست و چهل سال، درخواست مردم درباره شهروندی سبب ایجاد شغل و هدفمندی برای همه نسل ها شده است. به همین صورت بود که میهن پرستان امریکایی (در زمان استقلال از انگلستان)، جمهوری را بر استبداد ترجیح دادند و به سمت غرب (خروج از انگلستان) حرکت کردند و بردگانی با شجاعت در مسیرهای ناهموار آزادی گام برداشتند. این اصول بود که مهاجران و آوارگان را در سراسر جهان جمع کرد. ما الگویی واقعی مطرح کردیم. این روند بود که زنان را به سمت برخورداری از حق رای سوق داد. این روند بود که کارگران را قدرتمند ساخت تا سازماندهی کنند و این روند بود که سبب شد سربازان آمریکایی جان خود را برای کشورشان در مناطق مختلف ازجمله عراق و افغانستان فداکنند.»

باراک­ اوباما رئیس جمهور آمریکا نسبت به آزمون دمکراسی برای کشورش هشدار داد و گفت ممکن است این آزمون به سقوط یا اوج گیری آمریکا بینجامد. نژادپرستی هنوز هم نیروی تفرقه انگیزی در آمریکاست.

اوباما در ادامه افزود:« ما ظرفیت خود را برای تغییر نشان داده ایم و اینکه زندگی را برای کسانی بهتر کنیم که این روند را دنبال می کنند. البته این سخن درست است که پیشرفت ما در این مسیر، نامتوازن بوده است. اما باید توجه داشت که کار در مسیر دموکراسی همواره دشوار و همواره پرمناقشه، و گاهی نیز خونین بوده است. درمقابل هر دو گامی که به سمت جلو برداشته، احساس شده است که یک گام به عقب برداشته ایم.اما نگاه طولانی بلندمدت درباره آمریکا این بوده است که حرکتی رو به جلو داشته است و این باور روشنگرانه همیشگی اساسی ما است که از همه استقبال کنیم و نه اینکه فقط درباره عده ای این نگرش را داشته باشیم.»

ارسال نظر: