سند ۲۰۳۰ آموزشی وسوال های پیش رو ؛

دلیل شتابزدگی و چراغ خاموشی دولت در اجرای سند ۲۰۳۰ چیست؟

سند ۲۰۳۰ آموزشی

سند ۲۰۳۰؛ سندی است که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و مسئولان دولتی بی‌سر و صدا و شتابزده در پی اجرای آن هستند.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، سایت فرهنگ نیوز نوشت:

شاید خیلی‌ها ندانند؛ سند ۲۰۳۰ چیست؟ سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران در چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ و مطابق با آخرین مصوبات و دستورات بین‌المللی اقدام به تدوین سند ملی آموزش ملی ۲۰۳۰ ایران کرده است و مسئولان دولت هم در سکوت کامل رسانه‌ای این سند را رونمایی کردند!

محمد فرهادی، وزیر علوم در مورد این سند که در سکوت کامل رونمایی شده،گفته است: تهیه سند ملی آموزش ۲۰۳۰ نشانه حرکت هوشمندانه! جمهوری اسلامی ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌المللی است؛ آموزش ۲۰۳۰ که عنوان آن «به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه» تعیین شده است، برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.

به گفته فرهادی، هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ مورد تاکید قرار گرفته است، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه است. بر این اساس، دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از همه ابزار‌ها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم‌سو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش، وضع شده و مسئولان کشور موظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و تعلیم آموزش در همه سطوح اعم از ابتدایی، متوسطه و عالی هستند. اهداف آموزش ۲۰۳۰ در اسناد کلان بالادستی کشورمان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم و فناوری کشور و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز ملحوظ شده‌اند.
یک مسئله بسیار مهم که بررسی این سند را می‌طلبد؛ این است که ما در کشورمان بالا‌ترین اسناد ملی در حوزه‌های آموزش و پرورش، علم و فناوری، دانشگاه اسلامی و مواردی از این قبیل را داریم؛ که مصوب نظام هستند، بنابراین ضرورت تولید اسناد دیگر وجود ندارد.

محمد زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: این طرح بدون در جریان قرار گرفتن شورای انقلاب فرهنگی و همین طور مجلس شورای اسلامی تصویب شده است؛ این سند ممکن است بر حسب ظاهر نقاط قوتی داشته باشد اما یقینا نقاطی دارد که صد در صد با منافع ملی ما در تضاد است؛ اشکال و ایرادات متعددی به سند ملی آموزشی ۲۰۳۰ وارد است اما مهم‌تر از آن این است که چرا دولتمردان جاهایی را که سیاستگذار و قانون گذار حوزه‌های بالا دستی هستند و دولت باید از آن‌ها تبعیت کند در جریان نگذاشته‌اند!

زاهدی می‌گوید: این روز‌ها مجلس حتی به صورت سه شیفت در حال بررسی لایحه برنامه ششم توسعه است و جلسات کمیسیون‌ها برگزار نمی‌شود، لذا دولت از این خلاء تشکیل نشدن کمیسیون‌ها استفاده و به رونمایی سند آموزشی ۲۰۳۰ اقدام کرده است که این موضوع را نقطه ضعفی برای دولت می‌دانیم؛ براساس اظهارات زاهدی، جلسه‌ای فوق العاده‌ای در کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری تشکیل وموضوع رونمایی از سند آموزشی ۲۰۳۰ مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

توسعه سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در نظام‌های آموزش رسمی، غیر رسمی و آزاد؛ آماده‌سازی یادگیرندگان در همه سنین با فرصت‌های مناسب برای یادگیری مادام‌العمر و دانش و مهارت‌های مربوط به ایجاد جوامع صلح‌جو و پایدار؛ ترویج برنامه‌های مشارکتی برای یادگیرندگان و معلمان و مربیان در رابطه با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی؛ تضمین اینکه آموزش نقش کلیدی فرهنگ را در دستیابی به توسعه پایدار به رسمیت شناسد و برنامه‌های آموزشی با توجه به چارچوب‌های فرهنگی تهیه شوند؛ حمایت از توسعه نظام‌های ارزیابی قوی‌تر برای آموزش شهروندی جهانی و آموزش برای توسعه پایدار به منظور سنجش مهارت‌های‌شناختی و اجتماعی- رفتاری دانش‌آموزان و دانشجویان ترویج اینکه آموزش، فرهنگ صلح و عدم خشونت، گفتگو و تفاهم بین فرهنگی را پرورش دهد.

این عناوین مسائلی است که در اهداف سند ۲۰۳۰ آمده است؛ با خواندن این اهداف، شاید برخی بگویند، این سند می‌تواند راهگشای آموزش در همه کشور‌ها باشد، اما کشور ما که کشوری است اسلامی و ما خودمان سندهای آموزشی فراوانی داریم که توجه به اسلامی بودن آن مهم‌ترین نکته است اما اینکه بخواهند کپی سندی را که دیگران برای ما نوشته‌اند رونمایی کنیم و حتی از این مسئله خوشحال هم باشیم جای بسی تعجب است.

حالا باید دید سرنوشت این سند آموزشی که از طرف وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم مورد تایید قرار گرفته است به کجا خواهد رسید!

سندی که بسیاری از نمایندگان مجلس با آن مخالفند و آن را در راستای پروژه نفوذی می‌بینند که دشمنان برای کشور ترسیم کرده‌اند.

ارسال نظر

بازخوانی علت شکست جیمی کارتر و یک دوره‌ای شدن آن؛

فراموشی داخل و اولویت دادن به خارج کلید طلایی شکست آقای رئیس‌جمهور

رشد اقتصادی 11.6 درصدی واقعیت ندارد/ هر وقت آمار منفی می‌شود اعلام نمی‌کنند

پورقاضی گفت: رشد اقتصادی با نفت 11.6 درصد به نظرم خیلی بالاست و با اطلاعات و شرایط اقتصاد ایران تناسب ندارد.

نظر رهبر انقلاب درباره "ایستاده در غبار" چه بود؟/ کودکان برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی دست به کار شدند

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ مرداد ماه ۹۵، شاهد انتشار چهل و سومین شماره هفته‌نامه خط حزب‌الله بودیم که در آن نظر مقام معظم رهبری درباره فیلم "ایستاده در غبار" منتشر شده بود.

بازی با آمار، رشد اقتصادی نمی‌آورد/ دولت هم خطا کار است، هم کم کار

نماینده مردم اصفهان با اشاره به آمار ارائه شده از سوی دولت و وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور گفت: اگر نرخ رشد واقعی باشد باید آثارش را در تعداد اشتغال به کار کارگران، مهندسین، تکنسین‌ها و کسبه‌هایمان مشاهده کرد، نه ضرب و تقسیم کردن اعداد، که مطمئنا این بازی کردن با اعداد و آمار رشد اقتصادی نمی‌آورد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا اعلام کرد:
آخرین وضعیت راه‌های کشور/ ترافیک روان در اغلب مسیرها
آخرین گزارش پلیس راهور
بارش برف و باران در چهار گوشه ایران
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد:
انفجار در مغازه سوپرمارکت در خیابان میرداماد/ مصدومیت ۲ نفر
هشتمین روز از اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروز ۹۶ در سراسر کشور؛
امدادرسانی به ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از هموطنان در سراسر کشور/ انجام ۱۷۰ مورد عملیات رهاسازی خودرو
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین