استعفا دادم تا دل برخی‌ها شاد شود

مقانلو: من را از شانسی برای هدایت تیم ملی انتخاب نکرده بودند/ بازیکن تیم ملی مدعی شد رنکینگ یک دنیا را به من داده است

کدخبر: 2082570

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: بازیکنان تیم ملی در المپیک به من گفتند رنکینگ یک دنیا را به من دادند. در جواب این صحبت‌ها من نیز گفتم که اعتبار ۳۰ ساله خود را گذاشته بودم.

به گزارش خبرنگار ورزشی « نسیم آنلاین »، بیژن مقانلو پس از سه سال و نیم همکاری با تیم ملی تکواندو پس از ناکامی در مسابقات جام‌جهانی آذربایجان از سمت خود استعفا داد. مقانلو تا پیش از المپیک ریو با کسب عنهوان قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا، قهرمانی بازی‌های آسیا و موفقیت در کسب سهمیه المپیک از کارنامه بسیار خوبی برخوردار بود اما المپیک ریو روی دیگر ورزش و ناکامی را به او نشان داد. ناکامی در المپیک و پس از آن جام‌جهانی باعث فشار زیادی روی فدراسیون تکواندو شد و در نهایت مقانلو تصمیم به قطع همکاری با تیم ملی گرفت. در فاصله کمتر از یک ماه از ناکامی تیم ملی تکواندو، بیژن مقانلو در گفتگویی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص اتفاقات اخیر و فعالیت سه ساله و نیم خود در تیم ملی به صحبت پرداخت.

همکاری شما با تیم ملی تکواندو بعد از سه سال و نیم به پایان رسید. شاید خیلی ناگفته‌ها در طول مدت همکاری شما با تیم ملی باقی‌مانده باشد که حالا تمایل به گفتن آنها داشته باشید. سه سال و نیم کار کردن در موج مخالفی که بعد از پایان هر مسابقه همه از زمان خداحافظی من از تیم ملی سوال می‌پرسیدن خیلی سخت است. بعد از مسابقات جام‌جهانی دیگر به این نتیجه رسیدیم از تیم ملی جدا شوم تا دل برخی از این اتفاق شاد شود.

واقعا دل منتقدین از رفتن شما از تیم ملی شاد شد؟ صد در صد شاد شد اما امیدوارم هر اتفاقی می‌افتد به نفع خانواده تکواندو باشد. متاسفانه بزرگترین لطمه‌ای که خانواده تکواندو از اتفاقات اخیر خورد از بین رفتن اخلاق ، همدلی و انسجام در این خانواده بود. بعد از مسابقات جام‌جهانی 2015 در مکزیک، چشم‌انداز ما مسابقات المپیک 2020 بود. عزیزانی مانند ابوالفضل یعقوبی، آرمین هادی‌پور و سعید رجبی در این مدت در تیم ملی رشد کردند که باعث قهرمانی تیم ملی درمسابقات قهرمانی آسیا در سال 2016 شدند اما هیچ کس این را ندید. موج انتقادات آنقدر زیاد شد که بازیکنان ما به توانمندی‌های خود و مجموعه‌ای که در آن کار می‌کردند شک کردند و این اثر خود را روی نتایج ما در المپیک گذاشت. تیم رویایی ایران که قهرمان جهان، قهرمان آسیا، 4 مدال طلا در بازی‌های آسیایی کسب کرده بود و موفق به کسب 113 مدال رنگارنگ دنیا که بیش از 50 درصد آن طلا از مسابقات مختلف بود، ناکام ماند. هنوز که هنوز است بازیکنان ما در رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو در بالاترین سطح هستند و خیلی از کشورهای دنیا آرزوی داشتن چنین بازیکنانی را دارد. تیم ما تیم جوانی بود و اگر این لطمه را پذیرا شد به خاطر همین جوانی و خامی بود. خیلی خوشحالم سجاد مردانی در فینال گرندپری و در حضور قهرمان، نایب قهرمان و دارنده مدال برنز المپیک ریو با اقتدار قهرمان شد اما خیلی‌ها مدال ایشان را کمرنگ جلوه دادند.

در زمان موفقیت‌های تیم ملی تکواندو نیز همواره انتقاداتی نسبت به عملکرد شما وجود داشت. به نظر شما این انتقادات به عملکرد شخص شما بود یا شما سیبل انتقادات منتقدان از فدراسیون تکواندو بودید؟ بیژن مقانلو مهم نیست اما مهم لطمه خوردن خانواده تکواندو در حال حاضر است . بیژن مقانلو از تیم ملی جدا شد و اگر روزی نیز نیاز باشد مجددا باز می‌گردد. زندگی برای مقانلو جریان دارد و تکواندو در خون مقانلو جریان دارد. چه من در مجموعه فنی حضور داشته باشم و چه نباشم، تکواندو عشق من است.

توقعات بالای جامعه تکواندو برای موفقیت در هر تورنمنتی چقدر روی عملکرد شما تاثیر منفی گذاشته بود؟ من فکر می‌کنم این توقع بالا به خاطر نتایج خوب ما در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف در سه سال اخیر بود. در این سه سال و نیم واقعا بچه‌ها خوش درخشیدند اما من هیچ جا امضا نکرده بودم در تمامی مسابقات موفق باشم. ذات ورزش به گونه‌ای است که ما باید ظرفیت خود را در بردها و باخت‌ها بالا ببریم. باخت‌ها باید باعث شود تا انگیزه موفقیت ایجاد شود اما برخی مواقع این باخت‌ها شرایطی را به وجود آورد که ما تحمل کینم ولی بازیکن این شرایط را نداشته باشد. بازیکن وقتی به توانمندی خود با مجموعه که با آن کار می‌کند شک کند اتفاقات خوبی نخواهد افتاد.

شما استعفای خود را در آذربایجان و محل برگزاری مسابقات جام‌جهانی اعلام کردید. توقع پذیرش این استعفا را داشتید و آیا توقع حمایت بیشتر نداشتید؟ مسئولان فدراسیون تا جایی که توانستند حمایت کردند اما متاسفانه فشارهای بیرونی زیاد بود. من سه سال در موج مخالف حرکت کردم و اگر بعد از جام‌جهانی استعفا دادم به خاطر این بود که دیگر خسته شده بودم. خیلی بد است که وقتی از هر قهرمانیبازمی‌گشتیم از من پرسیده می‌شد چه زمانی از تیم ملی جدا می‌شوم. این مسائل باعث می‌شد جوری دست و پای ما بسته شود که شاید فقط به داشته‌های خود اعتماد کنیم و ترس از رفتن داشته باشم. خیلی از افتخارات سه سال اخیر با ریسک‌های که کردم به دست آمد، در حالی که بازیکنان تیم ملی در المپیک به من گفتند رنکینگ یک دنیا را به من دادند. در جواب این صحبت‌ها من نیز گفتم که اعتبار 30 ساله خود را گذاشته بودم. بیژن مقانلو از سال 2000 در اردوهای تیم ملی است و از سال 2004 در کنار مربیان بزرگی بوده که به این جایگاه رسیده است. من را از شانسی در نیاورده بودند و سابقه بازیگری و مربیگری من نیز مشخص است. ما فرزندان این خانواده هستیم و هرچا پدر خانواده به ما نیاز داشته باشد در خدمت خانواده هستیم. الان نیز آقایانی هستند که می‌توانند خدمت کنند و امیدوارم به تکواندو خدمت کنند.

چه دلیلی باعث شد که بازیکنان تیم ملی در مقابل شما طغیان کنند؟ هیچ وقت به این سوال به صورت شفاف پاسخ ندادید. این مسئله ربطی به فدراسیون تکواندو ندارد و مربوط به کل ورزش کشور است. وقتی با یک بازیکن وارد سالن مسابقات می‌شویم و مسئولین خواستار دیدار با بازیکن هستند و وقتی قرار به تجلیل است کلا مربی فراموش می‌شود این اتفاقات نیز پیش می‌آید. هنگام چاپ بنر در افتخارآفرینی‌ها فقط بنر بازیکن بالا می‌رود. این مسئله اطلا ربطی به بیژن مقانلو ندارد و من اعتقاد دارم مجموعه فنی نیز باید دیده شود. تیمی که در سه سال اخیر در اختیار من بود اصلا در لیگ شرکت نمی‌کرد اما هروقت صحبت می‌شد می‌گفتند ما هرچه داریم از لیگ داریم. الان شرایط طوری شده که سنگ روی سنگ بند نیست و اخلاق در تکواندو از بین رفته است. جایی که حرمت برگتر حفظ نشود کوچکتر هیچ جایگاهی در خانواده ندارد. من برای رفیقم در دوئلی شرکت کردم اما وقتی اسلحه خود را زودتر از طرف مقابل کشیدم متوجه شدم رفیقم زودتر خشابم را خالی کرده است. این اتفاقات اصلا به نفع خانواده تکواندو نیست و اگر مهار نشود دیگر سنگ روی سنگ در تکواندو بند نخواهد شد.

من هنوز جواب سوال خود را نگرفتم. چه اتفاقی باعث شد بازیکنی که با شما به تمامی افتخارات دست یافت، اعتماد خود را نسبت به دانش فنی شما از دست داد؟ عوامل بیرونی در این مسئله نقش داشتند. وقتی بازیکن بعد از کسب تمامی افتخارات به من می‌گوید می‌خواهم آدم متفاوتی باشم چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ بعد از این همه موفقیت مگر او آدم متفاوتی نبوده است؟ شما وقتی به داشته‌های خود شک کنید یعنی همه چیز را از دست دادید. وقتی به مجموعه فنی خود شک کنید یعنی همه چیز از دست رفته است . هر جا روح بازیکن با ما یکی شد ما موفق شدیم و هرجا این اتفاق نیفتاد ما شکست خوردیم. یکی از مشکلات تیم جوانان همین است که حاشیه‌های روی آن تاثیر می‌گذارد و مربی تا حدی می‌تواند این حاشیه‌ها را کنترل کند. مربی غیر از نظم، دیسپلین و نتیجه هیچ چیز دیگری از بازیکن نمی‌خواهد.

این نظمی که شما از آن حرف می‌زنید آیا در این مدت همراه با فشار روحی نیز به بازیکن بود؟ نه هیچ وقت اینگونه نبود. بازیکن وقتی متوجه شود که با رعایت این مسائل موفقیت به سمت او روانه خواهد شد دیگر چه دلیلی برای نارضایتی باید داشته باشد. چهار بازیکن ما بعد از کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی روی هم 600 سکه طلا دریافت کردندو این در حالی بود که من ، بی‌باک و یوسفی 70 سکه دریافت کردیم. آیا این تناسب قشنگ است؟ مگر چندبار در زندگی یک مربی از 6 بازیکن او 4 نفر به مدال طلا در مسابقاتی به این مهمی دست خواهند یافت؟ همین قواعد اشتباه باعث شد ما شاهد این رفتارها از ورزشکاران باشیم. این مسئله فقط مختص تکواندو نیست و در همه رشته‌ها ما شاهد بازیکن سالاری هستیم . تکواندو آخرین فدراسیونی بود که به این جمع ملحق شد.

از سال 2002 و بعد از جدایی رضا مهماندوست از تیم ملی خواسته یا ناخواسته عملکرد مربیان تیم ملی با مهماندوست مقایسه می‌شود. این مسئله چقدر باعث ایجاد فشار روحی و روانی روی کادرفنی تیم ملی خواهد شد؟ من اولین مربی بودم که تیم ملی نوجوانان را در مسابقات آسیایی به مقام قهرمانی رساندم. از سال 2004 هم در کنار بزرگترین مربیان ایران بودم. زمانی که به مهماندوست در تیم ملی ملحق شدم هم سرمربی تیم ملی امید بودم. تجمیع تیم ملی امید و بزرگسالان اولین قهرمانی بزرگسالان ایران را رقم زد و از آن به بعد سیاست فدراسیون ما را در کنار هم نگه داشت.

یعنی شما با مهماندوست مشکل داشتید؟ نه منظورم من این بود که سیاست خوب فدراسیون باعث شد یک تیم خوب تشکیل و موفقیت شکل بگیرد. من اعتقاد دارم امروز مقانلو از تیم ملی جدا شد و مربی دیگری جایگزین او خواهد شد اما مهم باید رزومه‌ای باشد که به جا می‌ماند. کدام مربی روی ورق نوشته است که من قهرمان جهان می‌شوم . در ورزش مهم لحظات است که باعث موفقیت با ناکامی یک مربی می‌شود. اینکه نتایج رضا مهماندوست با آذربایجان بیشتر از نتایج تیم ملی مهم باشد فقط باعث فشار خواهد شد. من معتقدم همه دنیا در حال تلاش در تکواندو است و موفقیتها و شکست‌ها نیز در این بین طبیعی است. من اعتقاد دارم باید منیت خود را کنار بگذاریم و همدلی را از دست ندهیم. منیت باید تبدیل به ما شود.

برخی معتقد هستند مقانلو تا قبل از المپیک به دلیل نتایج خوبی که کسب کرده بود در حال بزرگ شدن بود و برخی در داخل فدراسیون نمی‌توانستد این موضوع را قبول کنند. به این مسئله اعتقاد دارید؟ شاید اینکه من گفتم چشم‌انداز ما 2020 است باعث ایجاد این حاشیه‌ها شد. من وقتی اتفاقات را رصد می‌کنم متوجه می‌شوم که بعد از فینال گرندپری 2015 اعلام کردم در حال آماده کردن تیم برای المپیک 2020 هستم. شاید من نباید این حرف را می‌زدم تا برخی فکر کنند که من قرار است تا 2020 در تیم ملی حضور داشته باشم و به مزاج آنها خوش نیاید. در حالی که اصلا قرار نیود من تا 2020 سرمربی تیم ملی باشم. من فقط به دنبال آماده کردن بازیکنان برای این مسابقات بودم و حالا نیز که از تیم ملی جدا شدم بازیکنان را با خودم نبردم.

بیژن مقانلو بعد از اتفاقات اخیر چه احساسی دارد؟ دلم من که خیلی شکسته است . من با تمام وجودم کار کردم و از همه زندگی خود گذشتم و اعتقاد داشتم این وظیفه من است . وقتی بعد از این تلاش‌ها اینگونه تو را رصد می‌کند حال آدم خراب می‌شود اما امیدوارم پرچم تکواندو ایران همیشه بالا باشد .

در این سه سال و نیم کاری بود که انجام داده باشد اما حالا از انجام آن پشیمان باشید؟ من بر اساس شایسته سالاری همیشه ارنج کردم و همه چیز شفاف و روشن بود. الان فکر می‌کنم شاید همیشه شفافیت به درد نخورد. من همیشه رو بازی کردم و شاید یکی از مشکلات من رو بازی کردن بود.

بعد از اتفاقات اخیر قصد دوری از تکواندو را دارید؟ من با تکواندو زندگی می‌کنم و هرچه دارم از این رشته است. من در حال حاضر سرمربی تیم ملی نیستم اما تکواندو در خون من است. من ایران باشم یا نباشم همیشه عاشق تکواندو هستم. بزرگترین قاضی زمان است و زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد. شاید من اشتباه کرده باشم.

این روزها بحث تشکیل شورای فنی است. اگر از شما دعوت کنند در شورای فنی حضور داشته باشد این مسئولیت را قبول می‌کنید؟

اصلا صحبتی با من نشده است و اصلا چهارچوب آن را نمی‌دانم و به همین دلیل راجب آن فکر نکردم.

به نظر می‌رسد دلخوری‌های اخیر باعث شده در حال حاضر قصد فعالیت در تکواندو ایران را نداشته باشید؟ فعلا نیاز به کنکاش و بازنگری خودم دارم و به چیز دیگری فکر نکردم.

پیشنهادات خارجی برای فعالیت مربیگری دارید؟ پیشنهاد دارم اما باید شرایط مهیا باشد. اگر شرایط خارج از استاندارهای ذهنی من باشد قبول نخواهم کرد. اگر در قواعد ذهنی من پیشنهادی باشد قبول خواهم کرد.

اگر مربی بعدی تیم ملی از شما مشاوره بخواهد به او کمک خواهید کرد؟ همیشه گفته شده که من اشتباهاتی داشتم . وقتی دوستان معتقد به اشتباهات من هستند نباید از تفکرات من نیز استفاده کنند . من اشتباه کردم و برای همین نباید دیگران اشتباهات من را مرتکب شوند .

در مدت همکاری با تیم ملی چقدر از سوی سایر مربیان حمایت شدید ؟ از طرف همکارانی که با من کار کردند حمایت شدم اما دوستانی که خارج این مجموعه بودند کمک و حمایتی از من نکردند. دوستی دوستان خارج از مجموعه کادرفنی دوستی خاله خرسه بود .

رضا مهماندوست در پست اخیر خود در اینستاگرام افتخارات خود را با شما مقایسه کرده بود. در این خصوص صحبت می‌کنید؟ آقای مهماندوست یکی از بهترین مربیان تکواندو دنیا است اما وقتی قرار است یک مربی خود را با مربی دیگر مقایسه کند بهتر است سالیان مربیگری خود را نیز لحاظ کند. من افتخار می‌کنم مهماندوست به عنوان یک مربی ایرانی مربی خوبی است. یک روزی مقانلو بهترین مربی جهان است و روزی دیگر مهماندوست و یک سال نیز مربی از کره بهترین است . این عنوان برای یک نفر خاص نیست و دائم در حال چرخش است. من از اینکه یک ایران بهترین مربی جهان باشد خیلی خوشحال هستم.

و حرف پایانی که شاید هیچ وقت آن را مطرح نکردید؟ سکوت بهترین چیز است. بگذاریم این یادگاری‌ها در دل من باقی بماند. سکوت بهترین حرف است و فقط معتقدم تکواندو ایران هرچه ضربه خورد از خودی خورد.

ارسال نظر: