گزارش «نسیم آنلاین»: تزریق قطره چکانی پرنده‌های آهنی فرانسوی به آسمان ایران؛

خوشحالی وصف‌ناپذیر دولت از ورود هواپیماهای مرجوعی به تهران! + فیلم

کدخبر: 2082605

از قرار معلوم، هواپیمای ایرباس آزمون شده در فرودگاه هامبورگ، یکی از دو فروند هواپیمای مرجوعی است که کمی پیشتر، یک کشور دیگر از گرفتن آن پا پس کشیده ،از این رو پس از مرجوع شدن، نصیب شرکت هواپیمایی هما شده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : پرواز آزمایشی نخستین ایرباس خریداری شده هما در فرودگاه هامبورگ و مهیا ساختن مقدمات حرکت و تحویل آن از "تولوز" به تهران، امروز پنجشنبه در فرودگاه مهرآباد.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر در آیین تحویل نخستین هواپیمای ایرباس در فرانسه گفته که امروز روز بزرگی برای این شرکت و ارتباط ایران با اتحادیه اروپا به شمار میرود. فارغ از تعارفات مرسوم، تحویل پرنده آهنی فرانسوی به هما ماحصل یکسال گفت و شنود است میان مقامات وزارت راه و شهرسازی و ایرباس در تهران!

مذاکراتی که منتهی شدن آنهم به یک قرارداد قطعی میان طرفین، دستکم شش بار تمدید شد!

در نتیجه در یکسالگی پدیدار شدن برجام، زایش یک فروند هواپیما برای دولتی که تمامی تخم مرغهای خود را در سبد دیپلماسی هسته ای قرار داده، نمیتوان یک برگ برنده برای آن و یا وزارتخانه دست اندر کار به شمار آورد.

حال آنکه وزارت راه شهرسازی، از مدتها قبل از ورود این پرنده آهنی به آسمان ایران، در شیپور پیروزی مذاکرات هسته ای دمیده و آن را نشانه ای برای جان بخشی به پیکرنیمه جان صنعت حمل و نقل هوایی برشمرده است.

مدیر عامل ایران ایر گفته است که در حال حاضر هشت فروند هوایپمای ایرباس در خط تولید بوده که اگر همه چیز خوب پیش برود این تعداد هواپیما در سال میلادی پیش رو به ناوگان هوایی کشور اضافه میشوند. او به صورت مشخص اعلام نکرده که نقطه نگرانی آنها از احتمال عدم پیوستن این تعداد هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی کشور چیست.

اما واقعیت این است که شرایط چندان هم به صورت مشخص، به نفع وزارت راه وشهر سازی نیست.

نشستن دونالد ترامپ رئیس جمهوری افراطی بر کرسی ریاست کاخ سفید در ایالات متحده و خشم او از اجرای برجام، وضعیت ناخوشایند مالی ایران ایر و قرارگرفتن بر لبه پرتگاه زیان انباشته و ناهمراهی صندوق توسعه ملی در تامین مالی خرید این تعداد هواپیما، از جمله موانع جدی است که خواب عباس آخوندی را آشفته ساخته و نگرانی از بهم خوردن معادلات پسابرجامی برای پیوستن هواپیمای های مدکور به ناوگان هوایی کشور در سیمای او و یارانش به روشنی موج می زند.

هر چند که تا اینجای کار، تحویل نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس هم با حواشی جدی توامان بوده است.

از قرار معلوم، هواپیمای ایرباس آزمون شده در فرودگاه هامبورگ، یکی از دو فروند هواپیمای مرجوعی است که کمی پیشتر، یک کشور دیگر از گرفتن آن پا پس کشیده، از این رو پس از مرجوع شدن، نصیب شرکت هواپیمایی هما شده است.

همان شرکتی که مدیرعامل آن از دیروز، عکس یادگاری خویش با هواپیمای جدید را در فضای مجازی منتشر ساخته است.

جالب تر اینکه فابریس برژیر مدیر عامل ایرباس هم بر این امر صحه گذارده و اذعان داشته است که از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران 98 فروند آن سفارش جدید بوده و دو فروند آن بازخرید از یک سفارش لغو شده از یک شرکت هواپیمایی دیگر بوده است. گفته میشود طبق آخرین اطلاعات هواپیمای تحویل شده ایرباس به ایران مربوط به سفارش اسپانیاست که به شرکت سازنده مرجوع و بازخرید شده بود.

ظاهرا دو فروند هواپیمای مذکور توسط یک شرکت اروپایی خریداری شده که به دلایل فنی ازتحویل گرفتن آن امتناع ورزیده است. هر چند که هنوز در این زمینه اطلاع روشنی به فضای رسانه ای درز نکرده است.

ایران و ایرباس تفاهم نامه خرید یکصد فروند هواپیما را اوایل دیماه سالجاری به یک قرارداد رسمی تبدیل ساخته اند که از پی آن، این تعداد هواپیما از اواخر سال میلادی به مدت زمان 10 سال به ایران تحویل خواهد شد.

ناگفته نماند که قرار بوده 8 فروند این هواپیماها در سال 2016 میلادی به ایران تحویل شود هر چند که تا اکنون تحویل این هواپیماها با یک وقفه جدی مواجه شده و پس از این همه کش و قوس، ایرباس به تحویل یک هواپیمای مرجوعی به "هما" تن در داده است.

این احتمال وجود دارد که درصورت پافشاری بیشتر ایران برای تحویل یک فروند هواپیمای ایرباس دیگر، با توجه به نزدیکتر شدن زمان تغییر و تحویل دولت آمریکا، ممکن است که ایرباس دومین فروند هواپیمای مرجوعی را هم به ایران تحویل دهد. در اینصورت برای تحویل شش فروند دیگر وزارت راه و شهرسازی زمان طولانی را چشم براه بماند. حال آنکه با رسیدن ترامپ به اریکه قدرت در امریکا اصل قرارداد فروش هواپیما به ایران تهدید میشود.

طبق اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از مجموع یکصد فروند هواپیمای ایرباس مجوز افک برای 37 فروند آن تاریخ انقضا دارد و گفته است که یکی از مشکلات ایران در قرار دادهای بین المللی احتمال برگشت تحریمها و یا وضع تحریمهای جدید است که در اینصورت این قراردادها در آینده غیر قابل اجرا و یا غیر قانونی شوند.

ورود یک فروند هواپیمای مرجوعی به ایران، موجی از شادمانی را به اردوگاه عباس آخوندی و تیم همراه هدیه داده اما واقعیت این است که روزهای سختی در پیش روی اوست چرا که تنگدستی مالی و شرایط مبهم سیاسی به سهولت می تواند قاعده بازی فروش هواپیما به ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

باید دید که با تمامی خلف وعده های ایرباس هواپیماهی سفارش جدید چه زمانی در آسمان ایران به پرواز در خواهند آمد.

حجم ویدیو: 14.95M | مدت زمان ویدیو: 00:01:59 دانلود ویدیو
ارسال نظر: