در ادامه جلسه امروز مجلس انجام شد

مصوبات نمایندگان درباره فرسوده شهری و ناوگان هوایی در برنامه ششم توسعه

کدخبر: 2082636

دولت مکلف به اعطای تسهیلات برای احیای حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری و سازمان هواپیمایی کشور مکلف به توسعه ناوگان هوایی با رعایت حمایت از صنایع داخلی شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 23 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده 76 این لایحه با 158 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابر ماده 76 اصلاح شده؛ دولت مکلف است از طریق اعمال سیاستهای حمایتی، حقوقی، تشویقی و اعطای تسهیلات یارانه ای نسبت به احیاء و بهسازی حداقل 10% از بافتهای فرسوده شهری با رعایت سرانه های رو بنائی و زیر بنائی توسط بخش غیردولتی و شهرداریها اقدام و مابه التفاوت سود تسهیلات یارانه ای مورد نیاز را همه ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 65 لایحه برنامه ششم توسعه را با 178 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 65 این لایحه آمده است؛

الف- شرکت مادر تخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت های فرودگاهی وابسته و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مشمول مزایای قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 7/7/1370 می‌شوند.

ب- دولت موظف است نسبت به بازنگری از طریق تمهیدات قانونی در تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط و واقعی نمودن نرخ آنها اقدام نماید.

ج- سازمان هواپیمایی کشوری موظف است، به منظور تقویت اقتصاد حمل ونقل هوایی، ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش هوایی غیرنظامی، بهره گیری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها و ارتقای سطح علمی و فنی صنعت هوایی کشور با رعایت اصل حمایت از صنایع داخلی دانش بنیان و انتقال فناوری پیشرفته به داخل و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده، برنامه مدونی به منظور تحقق اهداف ذیل تهیه و پس از تائید شورایعالی هواپیمایی کشوری به اجراء بگذارد:

1- پیش‌بینی و مدیریت نیازمندیهای توسعه ناوگان هوایی کشور با رعایت خط مشی‌های مبتنی بر توسعه پایدار

2- سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم برای چگونگی تامین انواع هواپیما و بالگردهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با همکاریهای مشترک داخلی و بین المللی با اولویت حمایت از تولید داخلی

3- سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایع هوایی داخلی با اولویت بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تامین و خرید آنها از خارج کشور صورت می پذیرد.

د- به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تقویت و توسعه صنعت هوایی، تمامی شرکتهای فعال در این صنعت در حوزه های طراحی، ساخت، مونتاژ و تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده و متعلقات آنها در طول این برنامه از قوانین و سیاستهای حمایتی پیش بینی شده و مصوب برای شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهند بود.

تبصره- صلاحیت احراز و برخورداری از این حمایت ها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.

هـ- سفارش ساخت هواپیما و بالگرد به سازندگان داخلی از پرداخت هزینه های ثبت سفارش معاف خواهد بود.

علی لاریجانی در ساعات پایانی جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به خستگی نمایندگان بهتر است ادامه بررسی لایحه برنامه ششم را به جلسه آینده یعنی شنبه ( 25 دی) موکول کنیم، گفت: اگر موافق هستید همین طور عمل کنیم.

گفتنی است رئیس مجلس در این زمینه اقدام به رای گیری استمزاجی کرد و نمایندگان با 119 رأی موافق، 67 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن با ادامه بررسی لایحه برنامه در روز شنبه موافقت کردند.

در ادامه رئیس مجلس با بیان اینکه شنبه از اول وقت تا پایان رسیدگی به برنامه را در دستور خواهیم داشت، ادامه داد: بعد از روز شنبه نمایندگان دو هفته برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خواهند رفت.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: