گزارش «نسیم آنلاین»:

اعتراف سیف به حرف نادرستی که یک سال پیش گفت!/ رئیس کل بانک مرکزی معذرت خواهی کند

کدخبر: 2082658

اکنون که سیف پس از یک سال از شکست طرح کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی سخن گفته، بهتر است وی از کارشناسانی که سال گذشته شکست این طرح را پیش‌بینی کرده بودند اما از جانب دولتمردانی چون خود او، به سیاسی‌کاری متهم شدند، عذرخواهی کند.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین »- پاییز سال گذشته که دولت یازدهم بسته خروج از رکود را ارائه کرد، بیشتر کارشناسان نسبت به غیرکارشناسی بودن این طرح و عدم توفیق آن اجماع داشتند.

اکنون بعد از گذشت یکسال مسئولان ارشد دولتی از جمله وزیر صنعت و رئیس‌کل بانک مرکزی همان حرف‌ها را تکرار می‌کنند. دولت از پاییز سال گذشته و با هدف کمک به تولیدکنندگان لوازم خانگی که به علت رکود اقتصادی با چند هزار میلیارد تومان موجودی انبارشده مواجه بوده اند، طرح اعطای کارت‌های اعتباری ده میلیون تومانی را ارائه کرد.

این طرح به علت بی‌برنامگی دولت، در چند ماه آن‌قدر دچار تغییر و تحول شد که مردم کمترین رغبتی به استفاده از آن از خود نشان نداده اند.

با این حال، تولیدکنندگان لوازم خانگی دیدگاه دیگری داشته و معتقد بودند بانک مرکزی برای اجرای این طرح شرایطی گذاشت تا مسئولیت را از روی شانه خود برداشته و ادعا کند که مردم خوداز این طرح استقبال نکردند! بدین ترتیب، طرح موسوم به کارت خرید اعتباری کالا به عنوان دومین بخش بسته خروج از رکود، به علت استقبال ‌نکردن مردم در عمل عقیم ماند.

اما در همان مقطع، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر موفقیت صد درصدی طرح خروج از رکود، مدعی شد که انتقادات از این بسته، مغرضانه بوده است.

13 بهمن 1394 رئیس کل بانک مرکزی درشبکه خبر پیرامون انتقاداتی که نسبت به سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در بسته تسریع رونق اقتصادی می‌شود، اظهار کرد: از نظر ما سیاست‌هایی که در این مورد یعنی وام 25 میلیونی خودرو، تامین مالی کالاهای واسطه‌ای و همچنین کارت‌های اعتباری در دستور کار قرار گرفت کاملا موفق بود و حتما توانسته به نوبه خود در تحریک تقاضا و افزایش تولید موثر باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی به حمله به منتقدان طرح خروج از رکود، گفت: انتقاداتی که مطرح می‌شود، کارشناسی نیست و انگار قرار بود که از این بسته انتقاد شده و آن را زیر سوال ببرند حتی اگر آثار مثبتی در چرخه اقتصادی داشته باشد.

اما اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای بسته خروج از رکود، در دولت دعوا بر سر مقصر ناکامی این طرح، بالا گرفته است.

چندی پیش، نعمت‌زاده وزیر صنعت، نرخ بالای سودی که بانک مرکزی برای طرح خرید کالای ایرانی در نظر گرفت را مقصر شکست این طرح خواند.

سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در پاسخ به اظهارات نعمت‌زاده، ضمن تایید شکست طرح خروج از رکود، علت را عدم استقبال مردم از ترکیب کالاهای انتخاب شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بانک های مرکزی موظف به تامین منابع برای خرید کالاهای کم کیفیت انبار شده نیستند. این خود مردم هستند که علاقه به خرید این دسته از کالا‌ها ندارند و نباید خسارت ناشی از کم کیفیتی کالاها به مردم و یا به نظام بانکی تحمیل شود. البته در این خصوص همکاران محترم نظام بانکی تلاش‌های گسترده‌ای را به انجام رسانده و همواره پشتیبان طرح‌های خروج از رکود بوده و هستند.

اکنون که سیف پس از یک سال از شکست طرح کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی سخن گفته، بهتر است وی از کارشناسانی که سال گذشته شکست این طرح را پیش‌بینی کرده بودند اما از جانب دولتمردانی چون خود او، به سیاسی‌کاری متهم شدند، عذرخواهی کند. ضمن آن که اعتراف اخیر وی نشان می‌دهد دفاعش از بسته خروج از رکود در سال قبل، دروغ بود.

ارسال نظر: