سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از "امپراطور جهنم" که باعث وحشت سعودی‌ها شد تا تعطیلی سینماها

کدخبر: 2082696

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، ازتعطیلی سینماها به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تا نمایش فیلمی که سعودی‌ها را به وحشتناک انداخت در جشنواره فیلم فجر.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، ازتعطیلی سینماها به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تا نمایش فیلمی که سعودی‌ها را به وحشتناک انداخت در جشنواره فیلم فجر.

سینماهای سراسر کشور سه‌شنبه تعطیل است

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه امروز (20 دی) شورای صنفی نمایش گفت: با توجه به فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و عزای عمومی که در کشور اعلام شده، سینماهای تهران و شهرستان به احترام یار انقلاب و امام (ره) روز سه‌شنبه همزمان با خاکسپاری ایشان تعطیل خواهد بود .

وی ادامه داد: درخواست فیلم سینمایی «مالاریا» و انصراف این فیلم از اکران در گروه آفریقا، امروز مورد بررسی قرار گرفت و بنا به خواسته سازندگان این اثر، طبق آئین‌نامه شورای صنفی در گروه آزاد اکران می‌شود و در گروه آفریقا فیلم سینمایی «شاباش» از روز چهارشنبه 22 دی‌ماه اکران و جایگزین مالاریا در گروه آفریقا خواهد بود .

وی ادامه داد: با توجه به فروش مناسب و تأمین کف فروش فیلم سینمایی «نفس» این فیلم همچنان در گروه کوروش به اکران خود ادامه می‌دهد و از روز چهارشنبه 22 دی‌ماه فیلم سینمایی «خیابان چهل و یکم» در خارج از گروه اکران خواهد شد .

اسامی 11 فیلم بخش چشم‌انداز جشنواره فیلم فجر اعلام شد

11 فیلم در بخش غیررقابتی چشم‌انداز سینمای ایران در کنار 33 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به نمایش درمی‌آید .

اسامی 11 فیلم بخش چشم‌انداز سینمای ایران بر اساس حروف الفبا عبارت است از :

آزاد به قید شرط به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین شهابی

اشنوگل به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری

امپراطور جهنم به کارکارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی محمد خزاعی

ایستگاه اتمسفر به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی علیرضا قاسمخان

ترومای سرخ به کارگردانی و تهیه کنندگی اسماعیل میهن دوست

خانه دیگری به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی عباس اکبری

دریاچه ماهی به کارگردانی مریم دوستی و تهیه کنندگی سعید سعدی

دعوتنامه به کارگردانی و تهیه کنندگی مهرداد فرید

شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی

ماجان به کارگردانی رحمان سیفی آزاد و تهیه کنندگی محمدمهدی عسگرپور

یادم تو را فراموش به کارگردانی و تهیه کنندگی علی عطشانی

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن ماه برگزار می‌شود .

«فیل‌شاه» مهر ماه ۹۶ اکران می‌شود

سیدعلی ضیاء مجری برنامه صبحگاهی «فرمول یک»، شنبه 18 دی ماه به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (عج) میزبان تهیه کننده و کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» بود که در حال ساخت انیمیشن جدید خود با نام «فیل شاه» هستند .

حامد جعفری تهیه‌کننده «شاهزاده روم» در مورد این فیلم گفت: حدود دو میلیارد برای این انیمیشن هزینه شد و جزو معدود پروژه های سودده سینمای ایران به حساب می آید. ما از سال 87 انیمیشن می سازیم و تلاش می کنیم به یک کمپانی شناخته شده تبدیل شویم. خوشبختانه به خاطر اختلاف نرخ دلار، ما مقرون به صرفه ایم. «شاهزاده روم» در فجر 93 حضور داشت و یک سال بعد اکران شد. زمانی که کار را شروع کردیم هیچ پولی نداشتیم ولی انگیزه اش را داشتیم . ما نسخه عربی کار را همان روزهای اول توانستیم بفروشیم، البته با قیمت کم . با همان پول شروع به جذب اسپانسر کردیم. نزدیک به 105 نفر در این پروژه کار کردند و نظر همه شان این بود که برای امام زمان (عج) کار می کنیم . این تهیه کننده در رابطه با برخی مشکلاتی که در فیلم شاهزاده روم داشتند گفت: مشکلات مالی زیادی در «شاهزاده روم» داشتیم. یک بار کسی آمد و گفت من پول پروژه را می دهم. او چک کشید و همه چک هایش برگشت خورد! اما از کسی که یک ربع سکه در پروژه سرمایه گذاری کرد تا کسی که 200 میلیون تومان گذاشت، به همه سود حاصله از پروژه را داریم

جعفری یادآور شد: انتهای پروژه مجبور شدیم 100 میلیون تومان از یک نهاد فرهنگی وام بگیریم. سپس کار در جشنواره فجر مورد تقدیر قرار گرفت و چندی بعد که در مراسمی دعوت بودیم، من از حاضران خواستم برای ما دعا کنند تا 100 میلیون تومان وام ما را کسی برگشت نزند. چند روز بعد خانم دکتر معروفی به من زنگ زدند و قرار ملاقات گذاشتیم و ایشان یک چک 100 میلیونی به ما دادند و این تنها پول بلاعوض پروژه بود .

این تهیه‌کننده انیمیشن در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر انگیزه‌هایشان از رفتن به این سمت و سو، اظهار کرد: من و آقای محمدیان هر کدام دو فرزند داریم. با فعالیت در این مسیر می خواهیم به فکر بچه های خودمان و دیگر فرزندان این سرزمین باشیم. به ویژه که در تحقیقاتمان به این نتیجه رسیدیم که بهترین شیوه برای تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان انیمیشن است .

جعفری همچنین اعلام کرد: کار جدیدی داریم که بنا است تا آخر سال رونمایی شود. این انیمیشن با نام «فیل‌شاه» مهر ماه 96 اکران می شود .

مردمی بودن شاخصه جشنواره فیلم فجر است

ع لیرضا تابش «مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی» در مورد جشنواره های دهه فجر گفت: جشنواره فیلم فجر یک خاطره و نوستالژی برای نسل پس از انقلاب محسوب می‌شود. جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر، تجسمی و شعر فجر همه و همه یادگارهای دوران فرهنگ و هنر پس از انقلاب هستند. در ایام فجر انقلاب، شور و اشتیاقی در خانواده‌ها، جوان‌ها، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه و منتقدان به وجود می‌آید و آنها مصمم‌اند تا بیایند محصول یک سال فرهنگ و هنر و سینمای کشور را در سالن‌ها، کنار عوامل سینما ببینند، فیلم‌ها را رصد کنند و درباره‌ فیلم‌ها به گفتگو بپردازند .

خاطره‌ای که در ذهن من از جشنواره فیلم فجر ثبت شده، اشتیاق عمومی و صف‌های طولانی است که مردم ما تا نیمه‌های شب در سینماها جهت استقبال از جشنواره فجر و فیلم‌ها ایجاد می‌کردند و منتظر تماشای فیلم مورد علاقه خود بودند که این، نشان از وجود یک سرمایه اجتماعی و تبلور شور و نشاط در مردم ما و البته پیوند سینما با مردم این کشور است .

او با اشاره به فراگیری سینما در سراسر کشور، اظهار داشت: تا همین یکی دو سال پیش، من به‌خاطر دارم که جوانان شهرستانی، با شور و شوق از شهرهای مختلف به تهران می‌آمدند تا جشنواره فیلم فجر را در کنار مردم پایتخت دنبال کنند. خوشبختانه امسال با همتی که مسولان جشنواره فیلم فجر، استانداری‌ها و مراکز استان‌ها نشان دادند، شرایطی فراهم شده تا جشنواره در استان‌های مختلف کشور برپا بشود و مردم در مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای مهم کشور، بتوانند فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را همزمان با تهران، روی پرده سینماهای شهرشان ببینند. به نظر من وقتی ما جشنواره فیلم فجر را با جشنواره‌های دیگر خارجی مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مردمی بودن این سینما یک شاخصه است و این واقعیت را که تمام مردم کشور، اعم از نخبگان، اهالی فرهنگ و هنر، دانشجویان و سایر جوانان ما در سراسر کشور اینگونه به سینما و جشنواره علاقه‌دارند، می‌توان مشخصه بارز جشنواره فیلم فجر دانست .

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود .

فیلم کوتاه "شرمساری" به کارگردانی و نویسندگی شاهد پیوند توسط معاونت فرهنگ آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهیه و تولید شد . این فیلم حکایت شرمساری مردی است که هنگام مزاحمت نوامیس ابتدا با نامزد خانمی روبرو می شود و بعد از آن هم سراغ تعدادی از دختران جوان می رود که بنا بر اتفاق یکی از آنها خواهر خودش است و در این حال که خیلی شرمنده شده است، پیرمرد نورانی به کمک او می آید و ماجرا رو طوری مدیریت می کند که آبروی او حفظ شود . از این فیلم کوتاه به زودی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر رونمایی می شود .

«ایستاده در غبار» به شبکه نمایش خانگی می‌آید

ر جلسه12 دی شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد، با عرضه فیلم‌های «ایستاده در غبار» به تهیه کنندگی حبیب الله والی‌نژاد و کارگردانی محمد حسین مهدویان، «باران می‌بارید» به تهیه کنندگی رضا سلامی و کارگردانی علی صفی خانی و «تولد نحس» به تهیه کنندگی اسماعیل کردی و کارگردانی شهره لرستانی موافقت شد .

همچنین در این جلسه با عرضه 3 عنوان فیلم خارجی، دو عنوان فیلم مراکز فرهنگی و جشنواره‌ها و چهار عنوان فیلم‌های مستند و آموزشی موافقت به عمل آمد .

ارسال نظر: