روایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از روز آخر کاری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

آخرین توصیه هاشمی، هماهنگی دولت و سایر قوا با سیاست‌های رهبری بود

کدخبر: 2082701

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و مجلس برای اینکه بتنوانند کارهای بزرگی انجام دهند باید با رهبری هماهنگ باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام در سخنان پیش از خطبه این هفته نماز جمعه تهران ضمن تسلیت رحلت یار دیرین حضرت امام (ره) و رفیق قدیمی و همراه رهبری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: یکی از ارکان انقلاب را از دست دادیم. فردی که از ابتدای نهضت در کنار امام و همواره همراه و مشاور رهبری بود.

رضایی ادامه داد: پیام تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی معانی بسیار مهمی در شرایط کنونی داشت.از یک طرف نشاندهنده قدرشناسی و از طرف دیگر تاکید بر وحدت و محوریت ولایت و ارزش‌های انقلاب بود.

وی افزود: محور همه شعارها و گفت‌وگوها وحدت و ولایت و قدرشناسی از این شخصیت بزرگوار بود و پیام مقام معظم رهبری نشاندهنده اشدا علی الکفار و روحما بینهم بود.

رضایی با اشاره به زمان آشنایی خود با آیت‌الله هاشمی گفت: من با ایشان در سال 57 و چند ماه پیش از پیروزی انقلاب زمانی که ایشان برای کمک به اینکه اعتصاب کارکنان شرکت نفت نشکند و به اهواز آمده بود آشنا شدم. در آن زمان ساواک به دنبال من بود و در خانه‌ای آقای هاشمی را دیدم که مقداری پول آورده بود تا به کارگردان بدهد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای هاشمی و شهید رجایی بیشترین شکنجه‌ها را در دوران پهلوی تحمل کردند اما از مسیر خارج نشدند.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب که ترور شخصیت‌ها شروع شد در اردیبهشت سال 58 یک تشکیلات اطلاعاتی در داخل سپاه ایجاد کردیم و به آقای بهشتی، حضرت آقا و آقای هاشمی گزارش می‌دادیم که این اقدامات در دوران بازرگان و بنی‌صدر صورت می‌گرفت لذا این تیم سه نفره کانون نیروهای انقلاب شده بودند.

رضایی تاکید کرد: در همان موقع آقای هاشمی توجه ویژه‌ای به مسائل امنیتی داشت و وقت و هزینه در اختیار ما می‌گذاشت زیرا نه بازرگان و نه بنی‌صدر با ما همکاری نمی‌کردند. هاشمی نقش مؤثری در نیروهای انقلاب داشت.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌زمانی که گروهک فرقان بنا داشتند آقای هاشمی را ترور کنند ما از قبل خبر داشتیم و به ایشان اطلاع دادیم و خود بنده از چند روز قبل به ایشان موضوع را گفتم و هوشیاری خودشان و خانواده‌شان نقش بسیاری در نجات‌شان داشت.

وی با اشاره به زمن ترور مقام معظم رهبری گفت: زمانی که آقا ترور شدند و بعد آیت‌الله بهشتی را شهید کردند در اتاق آقای رجایی جلسه‌ای گذاشتیم که چه کار کنیم. بحث شد که شهادت آقای بهشتی را نباید به حضرت آقا بدهیم چون برای حالشان مساعد نیست.در آن جلسه آقایان هاشمی، رجایی و باهنر بود و بحث می‌شد که کشوری که الان با این مشکلات روبرو است را چگونه اداره کنیم. لذا در آن چند ماه آقای هاشمی تقریبا محور اداره کشور بود تا اینکه حضرت آقا حالشان بهتر شد و ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند.

رضایی با طرح این سؤال که تشییع جنازه بزرگ و قدرشناسی ملت از آقای هاشمی چه معنا و مفهومی دارد، گفت: نزدیک 40 سال از انقلاب می‌گذرد و شاهد فشارهای بین‌المللی و مشکلات اقتصادی هستیم اما حضور پرشور مردم در مراسم‌هایی مانند روز قدس و تشییع آقای هاشمی را شاهدیم. این به دلیل این است که امام و یارانش دست به اقدامی زدند که شبیه معجزه است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در میان سایر ملت‌ها سابقه ندارد و امام انقلاب کرد و نظام شاهنشاهی را کنار زد و دین و اسلام را وارد سیاست کرد.اگر دین وارد زندگی، اقتصاد و سیاست نشود این بشر رها شده است. لذا امام هم نوآوری فلسفی و هم اصلاح دینی را پیاده کردند و جمهوری اسلامی به وجود آمد که پایه آن ولایت فقیه و مردم سالاری دینی است.

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که احکام الهی و اصول اسلام را در سیاست، اقتصاد، امور اجتماعی و زندگی رعایت می‌کنند از نبیئین هستند. اطاعت از رهبری و نظام جمهوری اسلامی از یک تفکر، اندیشه، ایدئولوژی و اعتقادی که ریشه در اسلام دارد شکل گرفته است.

رضایی تاکید کرد:در انقلاب اسلامی یاران امام دور او را گرفتند و پیامش را به جامعه بردند و مفسر نظام امام شدند و سعی کردند این فلسفه جدید را معرفی کنند. امام با یارانش و ملت بزرگ ایران توانست این اقدام بزرگ را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دشمنان همواره به دنبال از بین بردن انقلاب بودند، گفت: بعد از امام (ره) اتفاق بزرگی در تاریخ افتاد و رهبر انقلاب اولین رهبری بود که همان مسیر انقلاب را ادامه می‌داد و در زمان انتخاب مقام معظم رهبری آقای هاشمی و احمدآقا در بیان نقل امام در مورد رهبری صداقت به خرج دادند و در خبرگان نظر امام را گفتند. آنها اعلام کردند زمانی که خدمت امام رسیدیم گفتیم حالا که با آقای منتظری آنطور برخورد کردید ما مرجعی نداریم برای رهبری که امام فرمودند همین آقای خامنه‌ای.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: بعد از امام مسیر انقلاب حفظ و از انحرافات جلوگیری شد و سیطره انقلاب از مرزها عبور کرد. اکنون به عراق، سوریه، لبنان و ... نگاه کنید لنگرگاه منطقه و عامل ثبات ایران و انقلاب اسلامی است.

رضایی خاطرنشان کرد: 5 سال پیش تکفیری‌ها به نزدیکی دمشق و 50 کیلومتری بغداد و 50 کیلومتری مرزهای ایران رسیده بودند و همه فکر می‌کردند که به زودی کار بغداد و سوریه تمام است و آنها به سمت ایران می‌آیند و تا تهران پیش می‌روند اما امروز چه شده است؟ تکفیری‌ها، وهابی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با همه تلاشی که کردند نتوانستند جلوی آزادی حلب را بگیرند و اکنون موصل کاملا محاصره شده است و همه‌شان نگرانند این تکفیری‌ها به سمت اروپا نرود.

وی افزود: در سال اول این فتنه آنها ایران را به جلسه حل بحران سوریه راه نمی‌دادند اما بعد دیدند که نمی‌توانند بدون ایران کاری کنند و ایران را در میان 40-50 کشور دیگر قرار دادند اما شاهد بودیم که چند ماه پیش بعد از اینکه حلب آزاد شد ایران، ترکیه و روسیه در مسکو نشستند و آینده سوریه را بررسی کردند و عربستان و آمریکا را راه ندادند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آقای هاشمی همواره مشاور رهبری بود و در روز یکشنبه در خدمت آقای هاشمی جلسه کمیسیون زیربنایی را داشتیم که از ساعت 10 تا 12 به طول انجامید و موضوع جلسه پیرامون صرفه‌جویی بود.

رضایی افزود: آقای چیت‌چیان در آن جلسه می‌گفت اگر 5 هزار مگاوات برق تولید نکنیم با بحران انرژی روبرو می‌شویم و در آن جلسه بحث شد به جای سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی کنیم.

وی تاکید کرد:‌ در آن جلسه آقای هاشمی گفت زمان که من رئیس‌جمهور بودم هر هفته به خدمت آقا می‌رفتم و گزارش می‌دادم و وقتی کاری شروع می‌کردم ایشان با تمام قدرت از من حمایت می‌کردند. امروز هم باید دولت و مجلس با رهبری هماهنگ شوند تا بتوانند کارهای بزرگی انجام دهند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: در راه امام الگوهای متفاوتی از ولایت‌پذیری وجود دارد و همه یاران امام التزام عملی به راه امام دارند اما در برخی مسائل ممکن است اختلاف نظر داشته باشند. ما باید به وحدت و انسجام خودمان توجه کنیم.

رضایی با بیان اینکه کاری به چند نفری که در طول این مدت از مسیر امام خارج شدند، ندارم،‌گفت: اما در میان افرادی که در مسیر امام هستند آقای هاشمی یک الگو است، آقای مهدوی‌کنی یک الگو، آقای خزعلی یک الگو و احمد آقا هم یک الگو هستند و همه در راه امام بودند اما یکجور رفتار نمی‌کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: کسانی که به ارزش‌های الهی پایبند و از آن اطاعت می‌کنند و مطیع قوانین و فرامین رهبری هستند، در مسیر انقلابند. لذا برخیی ممکن است ضمن التزام عملی؛ اما برداشت‌های متفاوتی داشته باشند ولی در عمل به درستی عمل کنند. مثلا شورای نگهبان نظری دارد و با آن مخالفند اما فتنه راه نیندازند و یا قاضی حکمی علیه خانواده‌شان صادر می‌کند که با آن مخالفند اما به آن حکم عمل می‌کنند. یعنی نظر متفاوت است اما به قانون عمل می‌کنند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آقای هاشمی برخوردی با قوه قضائیه و شورای نگهبان داشت و به من می‌گفت ناراحتی‌هایی دارم ولی به هیچ وجه کاری نمی‌کنم دشمنان و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند.

رضایی تاکید کرد: نباید عده‌ای بیایند و فکر کنند آقای هاشمی چون برخی اظهار نظرو حرف‌هایی را می‌زده ما حرف‌های ایشان را دنبال و اقدام کنیم. این درست نیست چون اگر لازم بود خود آقای هاشمی حرکتی می‌کرد. ولی ایشان فقط نظرش را می‌گفت. آقای هاشمی همواره می‌گفت به رهبری عشق می‌ورزم تا ضدانقلاب سوءاستفاده نکنند.

وی تصریح کرد: ما در کانون فشارهای داخلی و بین‌المللی قرار داریم لذا باید از احساسات و عواطف کم کنیم و دقت در مسائل را بالا ببریم. ما باید همواره گفتار نظری را از صاحب نظر جدا کنیم. یعنی اگر کسی نظری خلاف انقلاب داد تا زمانی که در مسیر حرکت می‌کند نباید صاحب نظر را تخریب کنیم.

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: در 20 سالی که در مجمع هستیم آقای هاشمی به خوبی آن را اداره کرد و همواره گزارش‌هایی را خدمت مقام معظم رهبری می‌دادیم.

رضایی همچنین تاکید کرد: آخرین حرفی که آقای هاشمی زد این بود که دولت و مجلس و قوه قضائیه و ... باید به سیاست‌های رهبری عمل کنند تا انقلاب ادامه داشته باشد و در اقتصاد هم این سیاست‌ها باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شود یک فقیه هم در کشور نخواهیم داشت اما متاسفانه هم از بیرون فشارهایی هست هم از داخل برخی افکاری دارند که اجازه نمی‌دهند این سیاست‌ها در اقتصاد اجرایی شود.

ارسال نظر: