انصراف تهیه‌کننده و کارگردان فیلم "امپراطور جهنم" از حضور در جشنواره فجر؛

آقای ایوبی! "امپراطور جهنم" قربانی محافظه‌کاری و عدم جسارت شده است

کدخبر: 2082712

محمد خزاعی تهیه کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم سینمایی "امپراطور جهنم" طی نامه ای سرگشاده اعتراض خود را از رویه و رویکردهای حاکم بر فضای جشنواره فجر و بی توجهی به آثار استراتژیک سینما ابراز کردند.

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین» ؛ محمد خزاعی تهیه کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم سینمایی "امپراطور جهنم" طی نامه ای سرگشاده اعتراض خود را از رویه و رویکردهای حاکم بر فضای جشنواره فجر و بی توجهی به آثار استراتژیک سینما ابراز کردند.

متن کامل نامه به این شرح است:

ریاست محترم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

جناب آقای حجت اله ایوبی

سلام علکیم

چنانچه استحضار دارید فیلم سینمایی "امپراطور جهنم" از جمله پروژه‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که پاسخی به نیازهای منطقه ای و بین‌المللی است.

این فیلم به نقد عملکرد حکام آل‌سعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروه‌های تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و امریکا می‌پردازد و نگاهی دارد به پشت پرده‌های«پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بین‌الملل و خاندان آل‌سعود. اثری که به ضرس قاطع می‌توان گفت: نمونه آن را در سینمای منطقه نداریم.

به حسب ضرورت موضوعی و اهمیت استراتژیک این اثر؛ و نیز، فقدان آثار استراتژیک پیرامون موضوعات منطقه‌ای در سبد سینمای ایران، گروه سازنده با تشویق و استقبال دبیرمحترم جشنواره و حضرتعالی بنا را براین گذاشت تا با تلاش‌های های شبانه روزی و با تمام انرژی فیلم را به جشنواره برساند تا سبد جشنواره خالی از این موضوع مهم نباشد.

متاسفانه، با کج سلیقگی و بر اثر ناتوانی درک ضرورت های فرهنگی و اجتماعی و عدم تشخیص درست اولویت های مضمونی و موضوعی آثار، فیلم "امپراطور جهنم" نادیده گرفته شد.

این رویه غلط بی سابقه هم، نیست و بارها شاهد بوده ایم که آثار ارزشمند و مهمی همچون "بادیگارد"، "شیار ۱۴۳" و نمونه‌های دیگری از این طیف نادیده گرفته شده و رندانه و مهندسی شده، در مهجوریت، محاق و تحقیر قرار داده شده اند.

از این رو، بدینوسیله، مراتب اعتراض خویش را به این‌گونه رویکردهای غلط، ناشیانه و ناپخته اعلام می‌داریم و معتقدیم فیلم"امپراطور جهنم" نه به اقتضای استانداردهای سینمایی که به خاطر عدم درک درست از اتفاقات منطقه، ناتوانی در انطباق هوشمندانه ضرورت‌ها با مضامین آثار سینمایی؛ و نیز، به دلیل محافظه کاری، ترسویی و ضعف در تصمیم گیرهای شجاعانه و جسورانه، غفلت از افق کلان فرهنگی و اجتماعی، عدم آگاهی از سینمای استراتژیک مبتنی بر بنیان‌های فرهنگ دفاعی کشور مورد بی مهری قرار گرفته و قربانی شده است.

به نظر می رسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم "امپراطور جهنم" و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان شایستگی و ارزش های فیلم را نشان خواهد داد.

پس ترجیح می‌دهیم به صورت رسمی انصراف خود را از حضور در این رویداد سینمایی اعلام داریم و از حضرتعالی و دبیر محترم جشنواره به خاطر حمایت های لازم برای تولید اثر علیرغم همه سنگ اندازی ها تقدیر و تشکر می نماییم و معتقدیم بهترین قضاوت در مورد فیلم "امپراطور جهنم" و ویژگی های شاخص آن درنمایش اثر در مقابل مخاطبین مشخص خواهد شد و مورد نقد و کنکاش قرار خواهد گرفت که زیاد به طول نخواهد انجامید که اگر آن زمان شما بودید و در مسند سازمان سینمایی حضور داشتید در مورد فیلم قضاوت خواهید کرد. ساخت این فیلم یک وظیفه ملی و بین المللی بود که به ما رسید و هیچ منتی بر کسی نیست چون انتخاب اینچنین مضامینی همیشه با مشکلات، سنگلاخ ها و زخم ها همراه بوده و خواهد بود و هرچقدر راه مشکل تر ارج و قرب آن بیشتر خواهد شد.

در پایان از همه همکاران که خالصانه و صادقانه در این مسیر ما را یاری نمودند تشکر و قدردانی می کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

محمد خزاعی تهیه کننده

پرویز شیخ طادی کارگردان

ارسال نظر: