انتقادات صریح رئیس کل بانک مرکزی دولت اصلاحات از برجام:

برجام را طوری بستند که راه فرار و فریب در آن باز باشد/ هیچ پیش‌بینی در مورد تغییر رئیس جمهور آمریکا در سند برجام صورت نگرفته!

کدخبر: 2082718

شیبانی گفت: در سند برجام عنوان می‌شود که رئیس جمهور آمریکا سعی می‌کند مصوبات را پیگیری و اجرا کند، اما مشخص نیست اگر رییس جمهور آمریکا تغییر کرد و دنبال آن نرفت، چه باید کرد؟

به گزارش « نسیم آنلاین » رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی معتقد است که منافع مربوط به ایران در برجام در سایه روشن بوده و راه فرار و فریب باز گذاشته شده است که در این شرایط نباید هیجان زده عمل کرد. وی با این حال تاکید دارد که چاره ای جز مذاکره نبود و بیش از این هم نمی‌توانستیم از برجام چیزی به‌دست آوریم.

ابراهیم شیبانی ضمن ارزیابی روند اجرایی شدن برجام طی یکسال گذشته برخی ابعاد آن را مورد توجه قرار داد.

وی معتقد است که به هرحال باید مذاکرات انجام شده و در مورد برجام به توافق می رسیدیم و در مجموع اقدامی درست و مثبت بود. این در حالی است که تیم ایرانی هم تا حدی که در توان داشت تلاش کرد و انرژی گذاشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به روحیه جوانمردی ایرانی و اینکه ایرانی به آنچه که تعهد می دهد عمل می کند گفت: این جزو ذات ماست، اما در مقابل غرب این گونه نیست و حتی ترامپ-رئیس جمهور جدید آمریکا- عنوان می کند که باید غیر قابل پیش بینی باشیم و بر این موضع نیز تاکید دارد.

شیبانی ادامه داد: ما طی مذاکرات صادقانه برخورد کردیم ولی از ابتدا هم تردید داشتیم که طرف مقابل هم اینگونه برخورد کند. کاملا روشن و مشخص است که هر آنچه به منافع ما مربوط می شود در سایه روشن قرار دارد. مثلا در سند برجام عنوان می شود که رئیس جمهور آمریکا سعی می کند مصوبات را پیگیری و اجرا کند و دنبال آن است. حال اگر رییس جمهور آمریکا تغییر کرد و دنبال آن نرفت، چه باید کرد!؟

باید کاری کرد که کمتر از ابهامات برجام استفاده شود

وی با بیان اینکه طرف آمریکایی راه فرار یا فریب را در برجام باز گذاشته است، افزود: به هر حال آمریکا خود را ابرقدرتی می داند که باید در همه جا دخالت کند و به ابزار آن نیاز دارد، در عین حال که هیچ علاقه ای به برهم خوردن ابهت و هژومونی خود ندارد و برای آن تلاش می کند. اما چون ماهم می خواهیم مستقل بوده و نمی خواهیم که وابسته باشیم، تناقض ایجاد می شود، بنابراین در این شرایط برجام را بازگذاشتند که هر زمان خواستند بتوانند اعمال فشار کنند. با این حال معتقدم که چاره ای نداشتیم یا نمی توانسیم بیش از این به دست آوریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه در شرایط فعلی باید حواس ما به ابهامات موجود در برجام باشد و کاری کرد که کمتر از آنها سوء استفاده شود توضیح داد: با آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا نباید کاری کرد که آنها را حساس کرده و اقدامی کنیم که به ضرر ما تمام شود. باید از صحبت های تند و شتاب زده پرهیز کرد و صبور بود. باید اول بگذاریم ببینیم که آنها چه می‌کنند و مطابق آن واکنش نشان دهیم، نه اینکه فرض را بر این بگذاریم که طرف برای ما خوب است یا بد. باید این را پذیرفت که آنها مسلما به نفع خود پیش می روند.

شیبانی در عین حال موضوع مهم موجود را این دانست که اکنون سند برجام در اختیار ماست.

وی این گونه عنوان کرد که بعید می دانم آمریکا هم بخواهد برجام را از دست بدهد و آن را باطل کند چون به نفعش نیست و نمی تواند اجماع قبلی را به دست آورد. از سوی دیگر سایر کشورها از جمله روسیه، چین یا اروپایی ها هم با این کار منافعشان تامی نمی‌شود. به هر حال آنها به ما احتیاج دارند و می توان برجام را پیش برد، اما این به گذر زمان نیاز داشته و به این سادگی نیست و طول خواهد کشید.

اگر دو سفر به غرب داریم یکی هم به شرق برویم

رئیس کل اسبق بانک مرکزی، به توسعه روابط اقتصادی با اجرایی شدن برجام نیز اشاره کرد و نحوه ایجاد این روابط را مورد تاکید قرار داد.

شیبانی با بیان اینکه نباید در ایجاد روابط بیش از حد خوشبین بود و هیجان زده عمل کرد، گفت: موضوع مورد توجه آن است که باید به سمت شرق هم سوق پیدا کنیم و نخواهیم که فورا همه چیز از اروپا تامین شود. اکنون دنیا چند قطبی شده است و حتی الامکان باید جوری تعادل بر قرار کنیم که اگر دو سفر به غرب می رویم یک سفر هم به شرق داشته باشیم، تا بتوان آسییب پذیری را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه باید به نحوی که از سرمایه هایی که در اختیار خودمان است بیشتر استفاده کرد و منتظر دیگران و دریافت وام نبود، ادامه داد: دنیای تجارت بی‌رحم است. مثلا چین که از کشورهای با رابطه بسیار خوب با ماست، اکنون چند میلیارد دلار را به عنوان وثیقه بلوکه کرده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی، همچنین ایجاد روابط بانکی را زمان‌بر دانست و یاد آور شد: اول بانکهای کوچک، بعد متوسط و بعد بزرگترها خواهند آمد و ما هم باید برای رسیدن به آنها تلاش کنیم. باید صبور بود تا ترس بانکها بریزد. در حالی اکنون بانک ها در مورد استانداردها از ما بهانه می گیرند که هر چند که بخشی از آن قابل قبول است، اما باید پذیرفت که مانع تراشی هم وجود دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: