شمارگان کتاب کاهش یافت

کدخبر: 2082790

آمار نشر کتاب در سومین ماه پاییز و مقایسه آن با زمان مشابه در سال گذشته اعلام شد که بر اساس آن شمارگان متوسط کتاب در آذرماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ از ۲۰ هزار و ۳۰ نسخه به ۱۸ هزار و ۳۴ نسخه رسیده‌ است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آمار نشر کتاب در کشور در آذر ماه 1395 و مقایسۀ آن با آمار نشر آذر ماه 1394 براساس شاخص های اصلی و آمار تعداد پدیدآورندگان، ناشران پرکار، کتاب های دارای بیشترین شمارگان و کتاب های پرتکرار اعلام شد.

بر اساس این آمار، تعداد کل کتاب های منتشر شده در آذرماه سال جاری در مقایسه با آذر ماه سال گذشته با افزایش 19 درصدی رو به رو شده است و از 5 هزار و 956 نسخه کتاب منتشر شده در سال گذشته به 7 هزار و 58 نسخه در سال جاری رسیده است. همچنین، قیمت متوسط کتاب در آذرماه سال جاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 94 کاهش داشته و از 17 هزار و 486 تومان به 14 هزار 908 تومان رسیده است.

گفتنی است، شمارگان متوسط کتاب در آذرماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 94 از 20هزار و 30 نسخه به 18 هزار و 34 نسخه رسیده‌ است.

نکته قابل توجه در بررسی تطبیقی آمارهای نشر در آذرماه سال جاری و سال گذشته، تعداد کتاب های کودک منتشر شده است که در آذر ماه سال جاری افزایش بالای صد درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته را نشان می دهد و از 540 نسخه کتاب منتشر شده به یک هزار و 123 نسخه رسیده است.

براساس این آمار، کتاب های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه آذر 94 از سوی 5 هزار و 267 پدید آورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و 338 نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال 95 تعداد 6 هزار و 24 پدیدآورنده فعالیت داشته اند که از این تعداد 4 هزار و 552 نفر مرد و هزار و 472 نفر آن زن بودند.

تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در استان تهران در آذرماه سال جاری به نسبت کل کشور به 5 هزار و 52 عنوان رسیده است که 71.58 درصد آمار کل کشور را به خود اختصاص داده است و استان قم رتبه دوم بیشترین تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در آذر ماه سال جاری را از آن خود کرده است.

بر اساس این آمار، انتشارات «دانش محام»،« مدرسان شریف»، «جنگل»، «سمت»، «مدرسان برتر»، « موسسه مهرپویا مهراس»، «چشم انداز قطب»، «نشر چشمه»،« نوروزی»، و« شرکت نشر قطره» در فهرست 10 ناشر عمومی پرکار در آذر ماه سال 1395 قرار گرفته اند.

بر اساس این آمار، انتشارات «بین المللی گاج»، «وزیر»، «قدیانی»، «حدیث نینوا»، «پرتغال»، « افق»،« به نشر وابسته به آستان قدس رضوی»، «ذکر»، « جامعه القرآن الکریم» و «داریوش» در فهرست 10 ناشر پرکار حوزه کودک در آذرماه سال جاری قرار گرفته اند.

از جمله ناشران آموزشی پرکار در آذر ماه سال جاری می توان به انتشارات« بین المللی گاج»، «شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش»،« خیلی سبز»، «پیشروان»،« مبتکران»،« مهر و ماه نو»،« فرزانگان تهران»، «مشاوران آموزش»، «کلاغ سپید» و «مرآت» اشاره کرد.

همچنین، کتاب های «کتابچه نقاشی» با شمارگان 100 هزار نسخه، «تا اقیانوس راهی نمانده: ویژه نامه اربعین حسینی(ع)» با 50 هزار نسخه، «تجوید مقدماتی قرآن کریم نور» با 50 هزار نسخه، « شیوه زندگی سالم در میانسالی» با 32 هزار نسخه در صدر پرشمارگان ترین کتاب های آذر ماه سال جاری قرار گرفته اند.

از جمله کتاب هایی که در فهرست پرتکرارترین کتاب های آذر ماه سال 1395 قرار گرفته اند می توان به کتاب های «شاهکار قرن به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی: استراتژی ایجاد درآمدهای انفعالی خرد و کلان»،« رویای نیمه شب»، « سلام بر ابراهیم:زندگی نامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی»،« چگونه عاشق بمانیم» و «خیانت»، » بزگداشت اربعین حسینی(ع): سخنرانی مرحوم حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی"اعلی الله مقامه"»، «سبک زندگی علوی»، «رساله توضیح المسائل»،« بهترین شکل ممکن» و«آموزش مفایهم قرآن(1): درک معانی عبارات و آیات قرآن کریم همراه با فعالیت مکمل در هر درس» اشاره کرد.

ارسال نظر: