رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد:

فوت روزانه ۴۷ نفر در اثر تصادفات رانندگی امسال

کدخبر: 2082794

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال جاری هر ساعت ۱.۹ نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۴۰ نفر مجروح شدند، گفت: کاهش تصادفات در کشور نیازمند هم‌اندیشی اندیشمندان حوزه ترافیک است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار تقی مهری در همایش جامعه اندیشمندان ترافیک کشور با اشاره به اینکه جایگاه کشور در زمینه تحقیق و توسعه آن چیزی که باید باشد، نیست ولی جهت گیری‌ها خوب است، افزود: ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان مربوطه است.

وی با اشاره به اینکه در تئوری همه قبول داریم که باید به تحقیق و پژوهش اهمیت داد، افزود: این درحالی است که در عمل مشاهده می کنیم در این زمینه ضعف وجود دارد و این را می‌توان در تخصیص پایین اعتبارات پژوهشی مشاهده کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ترافیک امروز در دنیا یک چالش اصلی است و سازمان بهداشت جهانی بر این اساس دهه 2010 تا 2020 میلادی را دهه ایمنی نامگذاری کرده است، افزود: کشورها در این دهه پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را در کشورهای خود اجرایی می کنند که در کشور ما همه پیشنهادات به جز اجباری شدن صندلی کودک تاکنون اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و200 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و 55 میلیون نفر مجروح می‌شوند، تصریح کرد: در کشور ما شمار کشته‌های تصادفات رانندگی از 27 هزار و760 کشته در سال 84 به 16 هزار و 586 کشته در پایان سال 94 رسید که این امر نشان از کاهش 11 هزار نفری کشته‌های سالانه تصادفات رانندگی طی این یک دهه حکایت دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا به آمار 8 ماهه امسال تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت 11 هزار و 624 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که بدین ترتیب هر روز 47 نفر و هر ساعت 1.9 نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می دهند.

وی به مجروحیت 237 هزار و 534 نفر در تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت:بدین ترتیب هر روز 565 نفر و هر ساعت 40 نفر در حوادث ترافیکی مجروح شدند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی هوا مسائل بسیار مهمی است، افزود: برابر آمارهای موجود میانگین سنی 51 درصد کشته های تصادفات بین 20 تا 50 ساله هستند که نیروی کار به حساب می‌آیند.

سردار مهری خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته، 6 تا 7 درصد تولید ناخالص ملی کشور در تصادفات رانندگی از بین می‌رود و می‌طلبد به این مقوله نگاه ویژه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش تصادفات در کشور نیازمند هم‌اندیشی اندیشمندان این حوزه هستیم، افزود: در عین حال جامعه اندیشمندان ترافیک کشور در مدت فعالیت خود پیشنهادات خوبی در زمینه استاندارد سازی خودروها، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، مدیریت سوانح ترافیکی، صنعت بیمه و ... ارائه کردند که خوشبختانه اکثر آنها مصوب و اجرایی شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل در کشور زمینی است، افزود: باید برای افق‌های آینده سهم سایر سیستم های حمل و نقل افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال 236 نفر کمتر در تصادفات رانندگی کشته شدند، افزود: این درحالی است که در 9 ماهه امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو، 400 هزار دستگاه موتورسیکلت و بیش از یک میلیون راننده جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور شدند.

در ادامه این همایش، سرهنگ "بصیرت" رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا نیز از انجام 42 طرح پژوهشی، 11 عنوان تالیف و 108 فعالیت پژوهشی در سال پژوهشی 95 در پلیس راهور ناجا خبر داد.

سرهنگ "شیرزاد" رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا نیز در این همایش با اشاره به اینکه سهم اعتبارات پژوهشی در کشور حدود یک درصد است، گفت: این در حالی است که همان یک درصد هم عملا در تخصیص محقق نمی شود.

وی با اشاره به شمار زیاد مرگ و میر روزانه در تصادفات رانندگی، گفت: متاسفانه جامعه حسی از این مرگ و میر ندارد و باید با اقداماتی که انجام می‌دهیم جامعه را به این سمت ببریم که این تعداد مرگ و میر احساس شود.

شیرزاد از آمادگی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا برای اجرای یک پژوه کلان تحقیقاتی در این حوزه خبر داد و گفت: آمادگی داریم پژوهشگران طرح های پیشنهادی خود را در این خصوص ارائه کنند.

در ادامه این همایش، دکتر "صفارزاده" نایب رئیس جامعه اندیشمندان ترافیک کشور نیز با اشاره به اینکه در سال 2016 میلادی 2.6 تریلیون دلار در جهان صرف تحقیق و توسعه شده است، افزود: پیش‌بینی می شود سرمایه‌گذاری در این حوزه طی سال‌های آتی افزایش یابد.

همچنین در این مراسم از 10 عنوان کتاب و 8 عنوان پژوهش انجام شده در سال پژوهشی 95 در مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا با حضور سردار مهری رونمایی شد.

در پایان این مراسم از برترین های پژوهش راهور ناجا در سال 95 تقدیر شد و بر این اساس دکتر "حمید سوری" به عنوان مترجم برتر، دکتر "محمدرضا احدی" به عنوان مولف برتر، دکتر "داوود دعاگویان" به عنوان محقق برتر، دکتر "اصحاب حبیب زاده" به عنوان داور برتر، دکتر "مهدی شفیعیان" به عنوان ناظر برتر، دکتر "همایون صادقی" بازرگانی به عنوان پژوهشگر برتر، دکتر "امین جعفرپور" به عنوان مدیر گروه برتر، سرهنگ "حمیدرضا حیدری" برای نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد برتر، سرهنگ "کرمی اسد" برای سامانه بهبود کیفیت دوربین‌های ثبت تخلف و سردار "حمیدی" برای سامانه تشخیص خواب آلودگی راننده لوح تقدیر و هدایای خود را از دست رئیس پلیس راهور ناجا دریافت کردند.

ارسال نظر: