گزارش «نسیم آنلاین» از شائبه رانت در خرید هواپیمای ملخ‌دار: مشابه جت‌های ملخ‌دار در ایران تولید می‌شود!

زیان ۱۶۰۰ میلیاردی در خرید ۲۰ فروند هواپیمای "ای تی آر"/ خوشحالی آخوندی از ورود ایرباس و کلاه گشاد "ای تی ار" بر سر ایران!

کدخبر: 2082902

البته هنوز زمان قطعی امضای این قرارداد به صورت مشخص اعلام نشده اما هرچه که هست خرید این عده از جتهای ملخ دار، نسخه تجویز شده دیروز ایرباس برای ایران ایر بوده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» - اجبار ایران به خرید 20 فروند هواپیمای جت ملخ دار "ای تی آر" از فرانسه، شگرد دیگر ایرباس در ماجرای فروش پرنده های آهنی خود به شرکت هواپیمایی ایران ایر؛ هما!

به گزارش «نسیم آنلاین» ، تردستی که در آن، بزودی وزارت راه و شهرسازی ایران در مراسمی رسمی تن به امضای قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای جت ملخ دار از فرانسه خواهد داد. البته، هنوز زمان قطعی امضای این قرارداد به صورت مشخص اعلام نشده اما هر چه که هست خرید این عده از جتهای ملخ دار، نسخه تجویز شده دیروز ایرباس برای ایران ایر، بوده است.

جالب تر اینکه "اصغر فخریه کاشان" قائم مقام عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی اذعان داشته است که تا پایان سالجاری، دستکم پنج فروند هواپیما از این نوع، تحویل ایران میشود. از قرار معلوم، ارزش نهایی این قرارداد با "ای تی آر" 400 میلیون دلار بوده که هر فروند آن ظرفیت جابجایی 70 مسافر را داراست.

در حال حاضر، نیمی از سهام شرکت هواپیمایی "ای.تی.آر" متعلق به شرکت ایرباس فرانسه و پنجاه درصد دیگر آن هم متعلق به شرکت ایتالیایی لئوناردو است.

ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قابلیت تولید دستکم 12 فروند از این نوع هواپیما را داشته و در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید 24 فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

حال این پرسش مطرح شده که چه دلیلی برای خرید این تعداد جت ملخ دار وجود دارد؟

وزارت راه شهرسازی، هیچگاه در مقابل این پرسش که چرا تن به خرید هواپیمای جت ملخ دار"ای تی آر" داده پاسخ روشنی به فضای رسانه ای کشور منعکس نساخته اما اذعان داشته که این مدل از پرنده های آهنی مختص مسافتهای کوتاه برد بوده و در مناطق محروم قابلیت خوبی برای جابجایی مسافر را دارد.

از این نوع موضع گیری میتوان برداشت کرد که وزارت راه و شهرسازی به نحوی در تلاش است تا بخش مهمی از 50 فرودگاه کم بازده و غیر اقتصادی کشور را سودده هم سازد.

گفته میشود که هر فروند هواپیمای جت ملخ دار "ای تی آر" دستکم 25 میلیون دلار برای ایران تمام خواهد شد از این روبا کمی اغماض و تخفیف، 20 فروند آن 400 میلیون دلار ارز از ایران خارج خواهد ساخت.

آنهم در زمانه ای که "ایران ایر" یک بنگاه اقتصادی زیان ده بوده و در پرداخت 15 درصد بهای ایرباس های خریداری شده در بین زمین و هوا معلق مانده است.

یافته های « نسیم آنلاین» نشان می دهد که هر فروند هواپیمای جت ملخ دار در شرکت هواپیمایی هسا با 70 نفر ظرفیت، در محدوده 16 میلیون دلار تمام می شود، این یعنی یک تفاوت 4 میلیون دلاری در هر فروند هواپیما.

ساخت داخل این مدل از پرنده های آهنی، جدای از صرفه جویی ارزی خوب، دمیدن روحی تازه در کالبد شرکت سازنده هواپیمای داخلی و اشتغالزایی، امکان ساخت یک مدل از هواپیمای غربی را هم در کشور مهیا می سازد.

تا اینجای کار تردیدی باقی نمانده که شرکت هواپیمایی هسا، امکان ساخت و عرضه جتهای ملخ دار مطابق با استانداردهای خریدار و سازنده اصلی هواپیمای "ای تی آر" را داراست. این گزاره، پاسخ روشنی است به منتقدانی که معتقدند در داخل کشور امکان ساخت هواپیمای "ای تی آر" وجود ندارد، حال آنکه در شرایط کنونی و با وارد کردن قطعات این مدل هواپیما از خارج و مونتاژ آن در داخل، هزینه تمام شده آن به مراتب هم تقلیل خواهد یافت.

به گزارش «نسیم آنلاین»، فارغ از تمرکز بیشتر، در شرایط کنونی خرید 20 فروند هواپیمای "ای تی آر" از فرانسه به یک چالش ذهنی برای دست اندرکاران داخلی صنعت هوایی کشور مبدل شده از این رو، دو فرضیه در قالب پاسخهای نه چندان قطعی پیرامون این امر شکل گرفته است.

شائبه رانت در خرید هواپیمای "ای تی آر" با توجه به امکان تولید داخل آن و تکلیف سخت دومین هواپیماساز جهان به ایران ایر برای خرید "ای تی آر" از فرانسه. هر دو فرضیه با این پاسخ که شرکت هواپیما ساز داخلی قابلیت ساخت جت مل خدار را دارد تا حدودی قابل اثبات می شود اما گزینه دوم بیش از گزینه اولی دارای جذابیت است.

به ویژه آنکه کمپانی ایرباس مالکیت "ای تی آر" را به دست آورده و محصولات تولیدی آن در این شرایط کنونی فاقد مشتری هم بوده اند.

از اینرو ایرباس، فروش هواپیمای پهن پیکر خود به ایران را منوط به خرید جتهای ملخدار کرده است. با این تفاوت که جتهای ملخ دار "ای تی آر" با توجه به توانایی تولید داخل آن به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته و این یعنی سهل انگاری وزارت راه و شهرسازی در حین امضای قرارداد. براین موضوع باید این امر را هم افزود که در صورت ورود سایر ایرباس ها "هما" مجبور خواهد شد تا هواپیماهای دست دوم خود را به سایر ایرلاینها واگذار کند. بنابراین به هیچ روی نوبت به استفاده جدی از جتهای ملخدار فرانسوی وارداتی نخواهد رسید.

صرفنظر از واکاوی این موضوع، اما واقعیت این است که عباس آخوندی اکنون، برای ورود یک فروند ایرباس لبخندی به پهنای صورت داشته و برای استقبال از مدیر اجرایی ایرباس در مهر آباد، پله های هواپیمای تازه وارد را سه تا یکی به بالا می رود تا او را برای ورود مشایعت کند.

اما دیری نمی پاید که ماه عسل با ایرباس به پایان میرسد و او خواهد ماند با اشتباهی که در خرید جتهای ملخ دار تحمیلی فرانسوی به تهران مرتکب شده است.

ارسال نظر: