مصباحی‌مقدم در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسجد ابوذر:

هاشمی هیچگاه خود را از رهبر انقلاب جدا نکرد/ نباید جلوتر از رهبری قدم برداریم

کدخبر: 2082909

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: بعضی‌ها در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شعارهای عوضی می‌دادند و هدف‌شان این بود که او را از رهبری جدا کنند، درصورتی‌که هاشمی خود را از رهبر انقلاب جدا نکرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که امشب در مسجد ابوذر و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با بیان اینکه آنهایی که بر سیره امام(ره) باقی ماندند همچنان با ولایت فقیه نیز باقی مانده‌اند، اظهار داشت: نباید در مورد شخصیت افرادی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دچار اشتباه شویم.

وی افزود: مرحوم هاشمی همواره از ابتدای انقلاب با امام(ره) بود و مردم نیز به همین دلیل و عنوان با ایشان آشنا شدند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقای هاشمی بعد از رحلت امام(ره) در کنار رهبری، یاوری محکم برای ایشان بود، اظهار داشت: ایشان در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام این را گفت که من در دوره ریاست جمهوری، برخلاف همه روسای جمهور، همه وزرای خودم را با آیت‌الله خامنه‌ای هماهنگ می‌کردم و جایی که ایشان موافق نبود، آن وزیر را انتخاب نمی‌کردم، ولی سایر روسای جمهور چنین اقدامی را انجام ندادند.

مصباحی‌مقدم در همین زمینه به نقل قولی از آیت‌الله هاشمی پرداخته و گفت: ایشان می‌گفتند من در مورد همه مسائل مهم کشور، هر هفته یک جلسه دو یا سه ساعته با آقا داشتم و در مورد مسائل کشور با ایشان مشورت می‌کردم و در صورت اختلاف‌نظر از ایشان تبعیت می‌نمودم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه انقلابی نان به نرخ روز نمی‌خورد، خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم که در مورد ما عنوان محافظه‌کار را استفاده می‌کنند، در صورتی‌که محافظه‌کار کسانی‌اند که مواضع‌شان را با شجاعت سیاسی بیان نمی‌کنند. ما محافظه‌کار نیستیم، بلکه انقلابی هستیم و مواضع خود را صریح بیان می‌کنیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی کنی می‌فرمودند باید اشارات رهبری را هم دنبال کرد، اظهار داشت:‌ آقای هاشمی این را قبول نداشت و الگوی رفتاری‌اش متفاوت بود. ایشان معتقد بود که در این سطح هر کس نظر خود را داشته باشد و تا ایشان (رهبری) امر نکرده‌اند، فرجه برای طرح دیدگاه متفاوت وجود دارد.

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های رهبر انقلاب با آیت‌الله هاشمی در برخی موارد، گفت: گاهی دیدگاه‌هایی از آقای هاشمی می‌بینیم که با نظرات رهبری تفاوت دارد و عده‌ای راه افتاده‌اند و می‌گویند ما تابع هاشمی هستیم. معنای این سخن‌شان نیز این است که ما تابع ایشان هستیم چون ایشان نظرات متفاوتی با رهبری دارند، درصورتی‌که هاشمی این‌طور نبود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد:‌ آقای هاشمی تا جایی بر دیدگاه خود پافشاری می‌کرد که مورد مخالفت رهبری قرار نمی‌گرفت و برخی ظرافت این رفتار را درک نمی‌کنند.

مصباحی‌مقدم افزود: اگر تابع هاشمی هستید به این معنا که احیاناً نظر متفاوتی از رهبری داشته باشید، اشکالی ندارد، کمااینکه رهبر انقلاب نیز بر این تأکید کرده‌اند که داشتن نظری مخالف دیدگاه من هیچ اشکالی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام ناطق نوری بیان داشت: یک بار آقای ناطق خطاب به رهبر انقلاب گفت شما به چه کسی رأی می‌دهید تا ما نیز به او رأی دهیم. رهبر انقلاب در جواب فرموده بودند که خانواده من نیز نمی‌دانند به چه کسی رأی خواهم داد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: رهبر انقلاب از ما نمی‌خواهند تقلید کنیم، بلکه می‌خواهند تشخیص دهیم و جایی که نیاز به فرمانبری از ایشان است، صراحتاً می‌گویند و وقتی فرمان می‌دهند اطاعت از ایشان واجب است، چون نایب امام زمان(عج) هستند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه سخنان آیت‌الله مهدوی کنی مبنی بر تبعیت از اشارات رهبری نظر خوب و به‌نفع مردم و نظام است، خاطرنشان کرد: دلیل آن نیز این مسئله است که رهبر انقلاب در جایگاهی قرار دارند که بر مردم و کشور اشراف کامل دارند.

وی خطاب به جوانان حاضر در مراسم تصریح کرد: نباید جلوتر از رهبری قدم برداریم، چون جایگاه ایشان جایگاه اهل بیت‌(ع) پیغمبر است و ایشان امروز امام و رهبر ما هستند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به گنجاندن نام آیت‌الله هاشمی در لیست جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس خبرگان سال 94، گفت: جامعه روحانیت مبارز در انتخابات خبرگان نام ایشان را در لیست خود گنجاند و چون من سخنگو بودم همه انتقادات این اقدام متوجه من بود. من در جواب می‌گفتم ما تابع اشارات رهبری هستیم و رهبر انقلاب می‌خواهند هاشمی رفسنجانی را در کنار خود حفظ کنند و به همین دلیل ریاست مجمع تشخیص مصلحت را به ایشان واگذار کردند، درصورتی‌که می‌توانستند چنین کاری را انجام ندهند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب تأکید بر حفظ آقای هاشمی داشتند و نظرشان حذف ایشان نبود.

وی در همین راستا افزود: من آن زمان در جواب می‌گفتم ما معتقدیم که جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان بازوی رهبری، هاشمی را در لیست خود داشته باشد، هرچند این به‌معنای تبعیت از هاشمی نیست و اگر موضع متفاوتی از هاشمی اتخاذ شد، ما تابع رهبری هستیم نه تابع آقای هاشمی رفسنجانی.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: این موضع جامعیت روحانیت مبارز، موضعی برای حفاظت از محور جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه است.

مصباحی‌مقدم با اشاره به ایجاد برخی حواشی در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: بعضی‌ها در تشییع ایشان شعارهای عوضی می‌دادند و هدف‌شان این بود که آقای هاشمی را از رهبری جدا کنند، درصورتی‌که هاشمی خود را از رهبر انقلاب جدا نکرد و تا اواخر عمرش هم گفت عشق من آیت‌الله خامنه‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنهایی که به هاشمی اهانت کردند، آنهایی که به دنبال حذف هاشمی از نظام بودند و آنهایی که می‌خواستند هاشمی را مقابل رهبر انقلاب قرار دهند، توبه کنند. هاشمی را نباید از نظام جدا و برایش علم دیگری برپا کرد.

ارسال نظر: