ناطق‌نوری در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

هاشمی می‌گفت دو چیز خط قرمز من است و آنها را با هیچکس معامله نمی‌کنم؛ انقلاب و شخص مقام معظم رهبری

کدخبر: 2083062

سخنران مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی با بیان اینکه هاشمی صبر را ذله کرده بود، گفت:‌ من گاهی اوقات از این همه صبر و مقاومت این مرد می‌ماندم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم هفتمین روز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تشریح جایگاه ایشان و همچنین فعالیت های قبل و بعد از انقلاب آن مرحوم پرداخت.

وی حضور گسترده مردم انقلابی ایران در این مراسم را ناشی از ارادت و دلبستگی مردم به خط مقام معظم رهبری دانست و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی مصداق بارز انصار و السابقون و الاولین و از افرادی بود که خداوند از او راضی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی زنده است، به فرمایش های بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران درخصوص ایشان اشاره کرد و گفت: امام(ره) فرمودند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

آقای ناطق نوری با اشاره به تشییع باشکوه پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید از این حمایت ها و تشییع درس بگیریم تا دیگران بفهمند که ایران چیست و ایرانی کیست؟

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه رفاقت 53 ساله مبارزاتی خود پیش از انقلاب و همچنین فعالیت در نظام اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی بعنوان مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران یاد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شهادت می دهم که آقای هاشمی رفسنجانی در همه دوران مبارزات قبل از انقلاب و فعالیت های بعد از انقلاب کاری برای غیر خدا انجام نداد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت : یکی از صفات منفی که آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن متنفر بود ریا بود، دو چهره و چند چهره بودن، امروز در کشور برخی هزار چهره نیز هستند ، هاشمی از ریا ، دو چهره بودن و دو گونه سخن گفتن بدش می آمد .

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در ادامه سخنان خود در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با نقل خاطره ای از ایشان گفت: زمانی که شرایط جنگ به گونه ای شده بود که قرار شد آتش بس پذیرفته شود آیت الله هاشمی به حضرت امام گفت اگر احساس می کنید شما آسیب می بینید و شرایط کشور ، منطقه و جنگ اقتضا می کند آتش بس را بپذیریم، بگذارید من به عنوان فرمانده جنگ اعلام کنم قطعنامه را بپذیریم پس از آن دستور دهید مرا دستگیر ، محاکمه و اعدام کنند اما شما و انقلاب آسیبی نبینید .

وی افزود : درس دیگر و منش آیت الله هاشمی مقاومت و صبوری بود ، او صبر را ذلّه کرد و هنگامی که کوهی از مشکلات را به دوش می کشید وقتی وارد جلسه مجمع تشخیص مصلحت می شد با روحیه و خندان بود .

ناطق نوری با ذکر خاطره دیگری از مرحوم هاشمی گفت : قبل از انقلاب یک روز وقتی از زندان آزاد شد به منزل مرحوم فلسفی مراجعه کرد و زمانی که ایشان از آقای هاشمی پرسید شنیده ام شما خیلی شکنجه شده اید جواب داد من آزاد شدم شما به فکر زندانیان دیگر باشید .

وی افزود : یکبار هم هنگامی که صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری تایید نشد بنده عازم سفری بودم آن سفر را لغو کردم و فردا صبح به منزل ایشان رفتم ایشان با روحیه آمد و گفت آقای ناطق وقتی برای ثبت نام رفتم جلوی در وزارت کشور، جمعیتی خوشحال بودند هنگامی که ثبت نام کردم با خود گفتم این چه کار بود کردی؟ این استقبال توقع زیادی ایجاد می کند زیرا کشور ویرانه است خزانه خالی است و توقع ها بالاست .

وی افزود : آقای هاشمی ادامه داد زمانی که صلاحیتم رد شد آرام ترین شب عمرم بود و راحت خوابیدم چرا که احساس کردم وظیفه ام را انجام داده ام و باری از دوشم برداشته شده است.

ناطق نوری گفت: وقتی از آقای رفسنجانی پرسیدم حالا چه کار میکنید؟گفت: اعلام میکنم مردم پای صندوق ها بیایند انقلاب آنها و انقلاب ماست و این انقلاب و نظام است که مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: یکی از خصلت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دوراندیشی، بلند همتی و منافع ملی را درنظر گرفتن بود.

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم هفتمین روز از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان به دنبال ایرانی آباد و ایرانی مقتدر چه در منطقه و چه در دنیا بود.

وی گفت: وقتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شد، شرایط کشور چگونه بود؟ ، هشت سال جنگ و ویرانی های ناشی از جنگ بود و جنگ زده ها و مردم گرفتار در شهرها آواره بودند و زیرساخت های کشور همه بخاطر بمباران ها ویران شده و از بین رفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی ریسک پذیر بود و کارهای بزرگی را قبول می کرد افزود: مردان بزرگ تصمیم های بزرگ می گیرند و نمی ترسند و خودشان را فدای آن هدفی که دارند می کنند.

وی گفت: نفت در آن دوران بشکه ای 8، 10 و 12 دلار بود و در آن دوران بنده رئیس مجلس بودم. مرحوم آقای هاشمی لایحه بودجه را به مجلس آورد که طی تماسی به او گفتم این درآمدی که در این لایحه نوشتید محقق نمی شود، چون خیلی زیاد کسری بودجه دارید درحالی که شما نفت را بشکه ای 16 دلار نوشته اید این مبلغ نمی توانید بفروشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما چهار جلسه با حضور کارشناسانمان با هم نشستیم و با هم به جمع بندی رسیدیم.

وی گفت: گاهی ممکن است آدم تفاوت دید و سلیقه داشته باشد و نگاه ها و استدلال ها با هم متفاوت باشد. اما دعوا نداریم. باید بنشینیم و مشکل را حل کنیم، چرا این دعواها را به بیرون،تلویزیون و رسانه ها بکشانیم و چرا آب تو آسیاب دشمن بریزیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری افزود: در آخر جلسه نیز گفتم آقای هاشمی به قول معروف معامله بازاری کردیم نه شانزده تای شما و نه دوازده تای ما، بلکه نفت را 14 دلار ببندیم.

وی گفت: اکنون در کشور هر چه پتروشیمی داریم مال آن موقع است درحالی آن موقع کود شیمیایی از خارج می آوردیم اکنون صادرات مان در اوج است و پتروشیمی ها، فولاد، سیمان و سدهای ساخته شده متعلق به آن موقع است و بعد از انقلاب هر چه سد احداث شده متعلق به دوره آقای هاشمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آقای هاشمی جرأت داشت اما عده ای یا مقرض یا بی اطلاع می گفتند مملکت را فروخت و کشور را بدهکار کرد و همان موقع که با هم می نشستیم می گفت فلانی ها عقلشان نمی رسد. به این مسائل توجه نکنید باید کشور را آباد کرد.

وی با بیان اینکه پافشاری روی اصول اسلام و انقلاب از دیگر ویژگی های ایشان است گفت: آقای هاشمی ضمن روشن (فکر)، آزاد و رک بودن و هرچه را که تشخیص می داد می گفت و اهل ریا نبود هنرش این بود که روی اصول انقلاب با کسی معامله نمی کرد و این موضوع را بر اثر تبلیغات مسموم عده ای نافهم مردم ما کمتر به این موضوع توجه دارند.

ناطق نوری با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی روی اصول انقلاب ایستاد افزود: من برای تشییع جنازه رفتم خبرنگاران برای مصاحبه می آمدند که من نزدیک سردار سلیمانی نشسته بودم. این سردار پرافتخار یک جمله بسیار زیبایی گفت که من شنیدم. ایشان گفت؛«هاشمی تا پایان عمر همان بود که از اول بود و او تا آخر بر اصول پایبند بود حتی اگر تاکتیک را تغییر می داد» و این را به نظرم کسی نگفته بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت الله هاشمی وفادار به انقلاب و رهبری بود افزود: شرایطی سختی که در این کشمکش های سال های اخیر پیش می آمد برخی پیش آقای هاشمی رفسنجانی می رفتند و می گفتند؛ این همه به شما تهمت می زنند چرا عکس العملی نشان نمی دهید؟ که ایشان می گفتند بر سر دو چیز با شماها معامله نمی کنم. اینها خط قرمزهای من است. یکی روی انقلاب که با هیچ کس معامله نمی کنم و دیگری شخص مقام معظم رهبری است که با هیچ کس معامله نمی کنم و اینها خط قرمزهای من است.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: