رئیس کارکنان کاخ سفید در گفتگو با شبکه "ای بی سی":

ترامپ، از برجام خوشش نمی‌آید/ برجام با تجهیزات پزشکی زنده است

کدخبر: 2083089

"راینس پریباس" گفت ترامپ، از برجام خوشش نمی‌آید و این توافق هسته‌ای همانند بیماری است که در وضع خطرناکی قرار دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرگزاری صداوسیما به نقل از تلویزیون ای بی سی نوشت: مشاور ارشد دونالد ترامپ تصریح کرد ترامپ، از برجام خوشش نمی آید و این توافق هسته ای همانند بیماری است که در وضع خطرناکی قرار دارد.

راینس پریباس رئیس کارکنان کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ در آستانه تصدی مسئولیت در کنار رئیس جمهور جدید آمریکا تا چهار روز دیگر، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز حاضر شد و به تشریح دیدگاههای خود در حوزه های مختلف از جمله ایران پرداخت.

پریباس گفت:«ممکن است مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره روسیه تغییر کند البته بسته به اینکه چه توافقی با روسیه حاصل شود. ممکن است مواضع مقامات دولت ترامپ نیز در این زمینه تغییر کند. باتوجه به تجربه یک و نیم ساله ای که در تعامل با رئیس جمهور منتخب داشته ام باید بگویم که او با تعامل با افراد دارای دیدگاههای مختلف هیچ مشکلی ندارد. او از اینکه افرادی با دیدگاههای متفاوت در اطرافش باشند استقبال می کند. او دوست دارد براساس نگرشهای افراد مختلف، تصمیم گیری آگاهانه داشته باشد. درواقع او پیش از تصمیم گیری تلاش می کند دیدگاههای مختلف را جویا شود. این وضع بسیار بهتر از آن است که نگرشهای واحد در اطراف رئیس جمهور باشد بطوریکه شش نفر در مقابل رئیس جمهور باشند و حرف واحدی بگویند. در این صورت، نمی توان به بهترین تصمیم ها رسید. با مطرح شدن دیدگاههای مختلف و بررسی استدلالها، می توان بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد.

جرج استفانو پولوس مجری شبکه در ادامه این گفتگو پرسید: اکثر رئیس جمهورها با این سخن شما موافق هستند. در ادامه صحبت، به موضوعات دیگر از جمله ایران می رسیم. رئیس جمهور منتخب در طول رقابتهای انتخاباتی همواره می گفت که توافق هسته ای ایران را پاره خواهد کرد و این مسئله، اولین اولویت دولت او خواهد بود. اما چند روز پیش، جیمز ماتیس در کنگره گفت که باید توافق هسته ای حفظ شود و ایالات متحده باید سر قول خود بماند و با متحدانش در این زمینه همکاری کند. رئیس جمهور منتخب (ترامپ) گفته است به توصیه جیمز ماتیس در زمینه شکنجه عمل خواهد کرد. آیا او (ترامپ) می خواهد به همین توصیه درباره توافق هسته ای ایران نیز گوش کند؟ آیا توافق هسته ای ایران دوام خواهد داشت؟

پریباس در پاسخ گفت:« باید منتظر ماند و دید. در ابتدا باید توجه داشت که این توافق، حتی یک قرارداد امضاء شده نیست. فعلا می خواهیم این مسئله را کنار بگذاریم. به نظرم، نظر رئیس جمهور منتخب ترامپ و همه نیروهای تیم او ازقبیل رکس تیلرسون، جیمز ماتیس، جان کلی، رئیس سازمان سیا و وزیر امنیت داخلی آمریکا که همگی در اتاق (شورای امنیت ملی آمریکا) حضور دارند، اینگونه خواهد بود که براساس رایزنی ، تصمیماتی درباره سندی خاص یا پیمانهای مطرح اتخاذ کنند. به هرحال، باید منتظر ماند و دید که اوضاع در این زمینه چطور خواهد شد. اما می توانم بگویم که همه می دانیم که رئیس جمهور منتخب، ترامپ، از توافق هسته ای ایران خوشش نمی آید و معتقد است این توافق نامه، سندی وحشتناک است. او فکر می کند این توافق نامه سبب می شود رقابت برای تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه بوجود بیاید که همین حالا هم این روند شروع شده است. به هرحال، بهترین راه حرکت در این مسیر، اتخاذ تصمیم دسته جمعی است و بی تردید، در این زمینه، رئیس جمهور منتخب حرف اصلی را خواهد زد اما به همه نظرات در آن اتاق توجه خواهد شد. من می توانم به همه آمریکایی ها این اطمینان خاطر را بدهم که بهترین تصمیم براساس همه اطلاعاتی اتخاذ خواهد شد که به رئیس جمهور ارائه شود.

مجری شبکه پرسید:«اگر بخواهیم شفاف باشیم، می توان گفت که پاره کردن توافق هسته ای ایران، دیگر وعده قاطع (ترامپ) نیست؟»

پریباس در پاسخ گفت:« فکر می کنم این توافق همانند بیماری است که با تجهیزات پزشکی زنده مانده است. من چنین تعبیری را درباره توافق هسته ای دارم. اما من اینجا نیستم که بگویم که این مسیر در ادامه به چه صورت خواهد بود. اما در هرصورت، واقعا باور دارم که این توافق همانند بیماری است که با تجهیزات پزشکی زنده مانده است. می دانم که رئیس جمهور منتخب، از توافق هسته ای ایران خوشش نمی آید. به نظر او، این توافق بسیار بسیار بد است. این نگرش در نقطه شروع بحث در این خصوص وجود دارد.

ارسال نظر: