جهانگیری در بیست‌ودومین جشنواره رازی:‌

طرف مقابل برجام را پاره کند واکنش ما تندتر است/ برجام زمینه ساز توسعه کشور است

کدخبر: 2083131

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران از موضع اقتدار می‌گوید که اگر طرف مقابل برجام را پاره کند عکس‌العمل ما تندتر خواهد بود البته ما به عهد و توافق بین‌الملی که امضا کردیم پایبند هستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در بیست و دومین جشنواره رازی که در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سالروز اجرایی شدن برجام اظهار داشت: واقعیتی که وجود داشت این بود که به بهانه هسته‌ای در طی سال‌های گذشته فشارهای سنگینی بر ملت و کشور ایران وارد شد، این فشارها در سال‌های آخر دولت قبل با تحریم‌های بسیار شدید و ظالمانه‌ کشور روبرو شد، بخش‌های اصلی کشور تحریم شدند که از جمله آن می توان به بخش ظام بانکی و نقل وانتقال پول اشاره کرد و این در حالی است که در دنیای امروز امکان ندارد ما بتوانیم بدون سیستم مشخص بانکی کار جدی اقتصادی انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: همچنین نفت به عنوان مهمترین مرکز درآمد کشور آن هم کشوری که به هر حال به منابع طبیعی به طور مشخص به نفت وابسته است، صادرات نفت ایران را با محدودیت هایی رو به رو کردند از سوی دیگر شاهد وضع تحریم هایی در بخش کشتیرانی بودیم که اجازه حضور کشتی‌های خارجی و بزرگ در بنادر ایران داده نمی‌شد. همچنین بیمه‌های حمایت‌کننده از حمل و نقل بین‌المللی که هیچ کشتی، هواپیمایی و ...نمی‌توانستند در فضای بین‌المللی حرکت کند الا اینکه باید بیمه معتبری آنها را بیمه کند که آن کشتی یا هواپیما یا ... بتواند در فضای بین المللی حضور داشته باشد لذا همه این بیمه ها بروی ایران بسته شده بود.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آن مقدار فشاری که می‌توانستند به تعبیر خودشان تحریم های هوشمند علیه یک کشور اعمال کنند به ایران وارد کردند و آخر هم به جایی رسیدند که هر ایرانی را صرفا به این اتهام که ایرانی بود با تحریم روبرو می کردند و برایش حساب بانکی باز نمی‌کردند و انواع و اقسام فشارها را بر ایرانی ها وارد می‌کردند، لذا در این شرایط، مهمترین هدفشان این بود که ما را از امکانات هسته‌ای محروم کنند و دانشمندان و پژوهشگران ما که کارهایی که موفق شده بودند انجام دهند متوقف کرده و مانع شکل گیری این اقدامات شوند در واقع می خواستند بگویند شما کشورهای جهان سومی در آن سقفی که برایتان مشخص شده در دنیا می توانید کار کنید و فراتر از آن سقف نمی توانید حرکت کنید که یک توافق نا نوشته ای بین قدرت های بزرگ دنیا متاسفانه بود.

جهانگیری ادامه داد: علی رغم اینکه می دانستند تمام اقدامات ایران زیر ذره بین آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در عین حال که می دانستند کشورهای دیگری از جمله رژیم صهیونیستی که عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد و هرکاری بخواهد انجام می دهد و تعداد بمب های هسته ای که ساخته مشخص است کمترین فشارها به او وارد نمی شد و جایی هم به اون اعتراض نمی کرد.

جهانگیری گفت: دولت یازدهم با این هدف و برنامه آمد که می تواند و قادر است در یک گفتگوی جدی با دنیا مسائل را از طریق گفتگو حل و فصل کند و به نتیجه برساند، کار بسیار دشورای بود، تیم مذاکره کننده قوی انتخاب شدند همانطور که ما در رشته های مختلف دانشمندان قوی داریم در عرصه دیپلماسی هم الحمدالله از چهره های بسیار قوی برخورداریم که نمادش در آقای دکتر ظریف و تیمی که وی را همراهی می کردند بود و خود آقای رئیس جمهور هم به عنوان مرکز اصلی مدیریت این موضوع بود. 18 ماه مدیریت سخت و نفس گیر بود و این 6 کشور هم ما انتخاب نکرده بودیم بلکه در دوره قبل با این 6 کشور مذاکره می شد ولی خب این دفعه مذاکره می شد مذاکره به معنای گفتگوی جدی که طرف قادر باشد در مقابل 6 قدرت بزرگ دنیا نه خودش را ببازد و نه اینطور فکر کند که تیمی از یک کشور درحال توسعه در مقابل 6 تیم قدرتمند از کشورهای بزرگ که پشتیبانی های مختلف داشتند و اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به نوعی در کنارشان بوده نمی تواند کاری کند بلکه مذاکرات به هر حال به توافقی رسید که به برجام ملقب شد.

وی اضافه کرد: ما فکر می کنیم در کار مذاکره و توافق ایران کار استثنایی در تاریخ کرد و توافق مهمی شکل گرفت و دستاوردهایش در این یکسال زیاد بوده ولی من نمیخواهم وقت شما را با دستاوردهای برجام بگیریم، بالاخره ما در گذشته یک میلیون بشکه نفت صادر می کردیم طبق برنامه زمانبندی که تعیین کرده بودند در نظر داشتند با ادامه تحریم ها ابتدا ظرف 6 ماه میزان صادرات ما را به 850 هزار بشکه و در ادامه با گذشت 6 ماه دیگر به 500 هزار بشکه می رسید و نهایتا می شد نفت در مقابل غذا، الان کمتر از یکسال با اجرای برجام میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران در تاریخ بعد از انقلاب بالاترین است، هم موفق شدیم چاه های نفتی که متوقف شده با کمک مدیران و کارشناسان زبده خودمان راه اندازی کنیم و هم موفق شدیم بسرعت بازار پیدا کنیم و در بازارهای بین المللی محصولات خود را عرضه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: کشتی رانی الان تحریمش برداشته شده و اکنون بزرگترین کشتی ران های دنیا در بندعباس بوشهر و بنادر ما پهلو میگیرند و کشتی رانی جمهوری اسلامی کالا را به هر جایی که می خواهد منتقل می کند همین امسال میزان صادرات و واردات کالای ایران بالای 100 میلیون تن رسیده است. تا همین ایام که این موضوع با سرعت در حال افزایش است.

جهانگیری تاکید کرد: یک عده حتما در بین قدرت های بزرگ نمی خواهند که ایران توسعه یابد سعی می کنند در این موضع اخلال کنند، سعی می کنند آمریکایی ها بدعهدی کنند، سعی می کنند آمریکایی ها آن طور که روان است برجام پیش برود آن ها دارند بدعهدی می کنند، یک عده به جای اینکه به آنها حمله کنند به این تیم مذاکره کننده و کسانی که کار به این بزرگی انجام داده اند تاخت و تاز انجام می دهند.

وی افزود: ایران، جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران از برجام حفاظت و حراست می کند اتفاقا من معتقدم در مقطعی که در این دنیا و این منطقه که افراطی گری، تندروی، خشونت دارد حاکم می شود ما باید به سمت اعتدال عقلانیت و آرامش حرکت کنیم و اجازه ندهیم تندروها و افراطی گرهای دنیا ما را وارد افراطی گری کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: این دنیا باید بداند ما کشور با اقتداری هستیم و کشور ضعیفی نیستیم، در این منطقه همه این شرارت هایی که کردند و داعش را درست کردند برای این بود که به امنیت ایران آسیب بزنند که به فضل الهی ایران کانون امنیت منطقه است.

جهانگیری تاکید کرد: ایران از موضع اقتدار می گوید که اگر شما تخلف آشکاری کنید و آن تعبیری که به کار برده بودند که اگر برجام را پاره کنید عکس العمل ما قطعا تند تر خواهد بود و این موضع اقتداری است که جمهوری اسلامی دارد وگرنه ما به عهد و توافق بین المللی کرده ایم و به آن پایبند هستیم و این توافقی است که در شوای امنیت سازمان ملل تصویب شده و به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ کشوری و قدرتی نمی تواند به تنهایی یک طرفه این توافق بین المللی را نقض کند.

وی گفت: این فرصت (برجام) زمینه ساز توسعه کشور است ما به هرحال نیازمند این هستیم که کشور خود را توسعه دهیم، لذا توسعه همه جانه ایران از مسیر توسعه علمی و فناوری عبور می کند.

ارسال نظر: