وزیر اقتصاد دولت اصلاحات: عدم ارتباطات با دنیا بعد از برجام ناشی از بدعهدی آمریکاست

لغو تحریم‌ها به قول آقای سیف فقط روی کاغذ انجام شد!

کدخبر: 2083134

برای همکاری در عرصه اقتصاد باید موانع ارتباطات اقتصادی و بانکی از میان برود. این کار به قول آقای سیف روی کاغذ انجام شد

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چرا سیستم بانکی ایران نتوانسته است از موقعیت پسابرجام بهره‌برداری کند؟ گفت طبق قراری که در برجام میان ایران و کشورهای ١+٥ گذاشته شد، همه هفت کشور قبول کردند که پس از امضای توافقنامه همکاری‌های اقتصادی را شروع کنند. برای همکاری در عرصه اقتصاد باید موانع ارتباطات اقتصادی و بانکی از میان برود. این کار به قول آقای سیف روی کاغذ انجام شد اما همان‌طور که از فحوای سوال شما پیداست سیستم بانکی ایران نتوانست از این موقعیت بهره‌برداری کند.

طهماسب مظاهری در پاسخ به این سوال که تا چه حد این اتفاق به عوامل خارج از ایران و تا چه حد به عوامل داخلی در ایران بازمی‌گردد؟ توضیح داد: این مساله از دو زاویه قابل بررسی است. بخشی از این مساله ناشی از بدعهدی امریکاست که باید رسیدگی شود. البته نگرانی‌های جدی ایران در خصوص این مساله نیز در کمیسیون این هفته در وین مطرح شده و امیدوارم از این نشست اخیر نتایجی مثبت حاصل شود.

وی اضافه کرد: موضوع دوم محدودیت در حوزه توان مالی، اقتصادی و مدیریتی بانک‌های‌مان است که در این رخداد موثر است. بانک‌های ما ١٠ تا ١٢ سال است که در ارتباطات بین‌المللی نقشی ندارند و ارتباطات‌شان با موسسات مالی دنیا بسیار محدود بوده است. در این مقطع زمانی یک اتفاق رخ داده است. لذا بانک‌های ما همراه و همگام با نظامات بانکی، مدیریتی و کنترلی موسسات مالی دنیا نسبت به تغییر و به روز رسانی سیستم‌های مدیریتی و نرم‌افزاری‌شان اقدام نکرده‌اند. در نتیجه با عقب ماندگی قابل توجه در این عرصه روبه‌رو هستند.

ارسال نظر: