گزارش اختصاصی «نسیم آنلاین»// سفره پسابرجامی مردم کوچک‌تر شد + جدول

گرانی چشمگیر کالاهای اساسی مردم یک سال پس از برجام!

کدخبر: 2083153

۵۲ هفته از اجرای برجام میگذرد. شواهد نشان میدهد اقتصاد ایران آنگونه که پیش بینی می‌شده حرکت نمی‌کند! اما حالا و بعد از گذشت ۵۲ هفته نه تحریمهای بانکی بزرگ لغو شد و نه قیمت کالاهای اساسی کاهش یافت!

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- 52 هفته از اجرای برجام میگذرد. شواهد نشان میدهد اقتصاد ایران آنگونه که پیش بینی می‌شده حرکت نمی‌کند! قرار بود بعد از برجام اتفاقات خوشایندی در اقتصاد رخ دهد، اما حالا یکسال از اجرای برجام گذشته و اتفاقات فوق العاده‌ای در راه نیست! طرفداران دو آتشه دولت یازدهم حدود یکسال پیش و تقریبا در هفته های آخر دی ماه 94 معتقد بودند که بعد از اجرای برجام علاوه بر اینکه تحریمها لغو خواهد شد، قیمت کالاها و خدمات نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت. اما حالا و بعد از گذشت 52 هفته نه تحریمهای بانکی بزرگ لغو شد و نه قیمت کالاهای اساسی کاهش یافت!

بررسی‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » از قیمت کالاهای اساسی در 52 هفته اخیر نشان می‌دهد قیمت اغلب کالاهای مصرفی مردم در یکسال اخیر روندی افزایشی یافته است. به عنوان مثال درصد تغییر قیمت برنج از دی ماه 94 تا دی ماه 95، حدود 45 درصد بوده است. این بدین معنی است که قیمت این گروه غذایی نسبت به یکسال اخیر حدود 45 درصد گرانتر شده است. قیمت گوشت نیز در دی ماه 95 نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 30 درصد گرانتر شده است. همچنین قیمت روغن نباتی، قندوشکر و چای نیز به ترتیب 8 ، 30 و 16 درصد نسبت به سال گذشته گرانتر شده است. مابقی کالاهای اساسی نیز روندی افزایشی نسبت به سال گذشته داشته است.

علی‌رغم افزایش حدود 4برابری درآمد نفت کشور در یک سال پس از برجام، مستند به‌گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نه‌تنها گشایشی در سفره‌های مردم رخ نداده است، بلکه آمار افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد سفره‌های مردم در یک سال پسابرجام نسبت به یک سال قبل از برجام با شتاب بیشتری کوچک‌تر شده است.

مقایسه رشد قیمت‌ها در 10 گروه مواد غذایی و خوراکی نشان می‌دهد قیمت اغلب گروههای کالایی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی از 0.1 درصد تا 45.7 درصد در یک سال اخیر افزایش یافته است.

شتاب گرفتن رشد قیمت برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قندوشکر، چای و روغن نباتی در یک سال پسابرجام نشان می‌دهد که برجام نه‌تنها گشایشی در سفره‌های مردم ایجاد نکرده بلکه وضعیت سفره‌ها از قبل برجام به‌مراتب بدتر شده است.

ارسال نظر: